کرسی ترویجی، عرضه ونقد ایده علمی، نخستین پیش نشست دومین همایش بین المللی الهیات شهر / الزامات معنایی و اجتماعی شهر معنوی


اطلاعات

_
  • ارائه دهنده: دکتر محمدمسعود سعیدی
  • ناقد : دکتر حامد بخشی / دبیر علمی:حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی شفیعی
  • زمان: چهارشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_

معرفی برنامه

_

کرسی ترویجی ،عرضه ونقد ایده علمی
نخستین پیش نشست دومین همایش بین المللی الهیات شهر
الزامات معنایی و اجتماعی شهر معنوی
ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمد مسعود سعیدی
ناقد :جناب آقای دکتر حامد بخشی
دبیر علمی:حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی شفیعی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲

با برگزاری اولین پیش نشست همایش صورت پذیرفت؛

فعال شدن دبیرخانه دومین همایش الهیات شهر

نخستین پیش نشست دومین همایش بین المللی الهیات شهر با عنوان کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی«الزامات معنایی و اجتماعی شهر معنوی» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نخستین پیش نشست دومین همایش بین المللی الهیات شهر با عنوان کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی«الزامات معنایی و اجتماعی شهر معنوی» با ارائه محمد مسعود سعیدی عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و حضور حامد بخشی به عنوان ناقد و حجت الاسلام علی شفیعی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.

در ابتدای کرسی، حجت الاسلام شفیعی با ارائه فلسفه شکل گیری بحث «الهیات شهر» گفت: جهان جدید جهانی است که علاوه بر تکنولوژی، توسعه و ابزارهای جدید زیست انسانی، به همراه خود معرفت، فرهنگ و سبک زندگی نوینی را نیز آورده است و دستگاه معرفت دینی راهی به جز تعریف نسبت خویش با این ره آوردها را ندارد.

وی با اشاره به این که نمی توان نگاه جامدی داشت و به نفی همه ره آوردهای شکلی و محتوایی جهان جدید پرداخت گفت: الهیات شهر می خواهد ضمن به رسمیت شناختن مقوله نوپیدای شهر، زیست شهری و الزامات آن نگاه الهیات اسلامی را معطوف به این واقعیت ها به بحث بگذارد و نگاه صاحب نظران را در نسبت الهیات و شهر به اشتراک بگذارد. در این نشست می خواهیم سخن از الزامات اجتماعی شهر معنوی بگوییم چرا که معنایابی در شهر و ظرفیت سازی برای معنا در شهر یکی از دغدغه های جدی الهیاتی است باید به آن توجه کرد.

محمد مسعود سعیدی با تأکید به اهمیت مباحث الهیات شهر و ضرورت گفتگو در مورد آن گفت: در عصر جهانی شذن در حال تجربه واقعیاتی تلخ هستیم که در رفتارهای بسیار غیر مسئولانه در سرتاسر جهان خود را نشان می دهد. رویه طراحی شهری معاصر متاثر از پیشرف های فناوری عمدتاً بر پرداختن به نیازهای اولیه انسان بدون توجه به نیازهای بالاتر متمرکز شده است. معماری شهری در بهترین حالت مکان هایی ایجاد می کند که یک راحتی نسبی برای کاربران فراهم می آورند، اما هم چنان برای ایشان فاقد معنا و فاقد عناصری هستند که حس انسانیت و معنویت را در مکان بر می انگیزاند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مفهوم معنویت در شهر که آن را «فرایند جستجوی نسبتاً پایدار امر قُدسی در زندگی» می داند گفت:  مقصود از امر قُذسی در تعریف معنویت در شهر،  قدرت یا قدرت های برتر برتر و منزه در باور و اندیشه آدمی است، خدا؛ معبودها و الهه ها، یا هر امر متعال و ماورائی که بشر خود را مقهور آن یا وابسته به آن احساس می کند.

وی افزود: الگوگیری از بناها و معماری های موفق دین و مکان هایی که ظرفیت ساز زیست معنوی از ظرفیت های زمینه ساز رابطه شهر و معناست. همانند گردشگاه ها، گالری و موزه ها،نمایشگاهای هنری و… می توانند نسبت انسان در شهر را با معنا سامان دهند.

در پایان این کرسی، حامد بخشی با اشاره به اهمیت و ضرورت نگاه الهیاتی به شهر با تقدیر از حسن انتخاب کلان پروژه الهیات شهر گفت: عنوان مقاله  راهی به سوی شهر معنوی است که به نظر می رسد هوشمندانه انتخاب شده چرا در این باب سخن گفته شده کم است و سخنان ناگفته بسیار است. نویسنده معنویت را به درستی معنایی عام از آن اراده کرده و آن را معادل با دین داری نگرفته است که این سخن درستی است ولی در مقاله نکاتی آمده است که هم سو با این برداشت ایشان نیست. از جمله مباحثی که باید به آن پرداخته می شد نگاه جامعه شناختی به امر معنوی است.

شایان ذکر است پروژه الهیات شهر به عنوان یکی از کلان پروژه های پژوهشکده اسلام تمدنی و گروه فقه کاربردی چندسالی است که به صورتی جدی مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده تا ضمن تعریف پروژه های مکتوبی با محوریت الهیات و شهر، در مشارکت با برخی نهادهای هم سو همانند پژوهشکده ثامن و مطالعات اسلامی و علوم انسانی دانشگاه فردوسی اقدام به برگزاری همایش های دو سالانه بنماید.

_
[/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *