در مصاحبه با دکتر جوارشکیان عضو شورای علمی گروه حکمت و کلام جدید و دانشیار دانشگاه فردوسی و معاون آموزش و پژوهش مجمع عالی حکمت مشهد مطرح شد:

اعتمادسازی و اطلاع رسانی حداکثری در انتخابات

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر جوارشکیان عضو محترم شورای علمی گروه حکمت و کلام جدید و دانشیار دانشگاه فردوسی و معاون آموزش و پژوهش مجمع عالی حکمت مشهد، به تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و راهکارها، عوامل مشارکت حداکثری مردم پرداخت.

وی در خصوص اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: بحث انتخاب و اختیار از ویژگی های انسانی ماست و اساسا هویت انسانی ما در گرو همین انتخاب آزادانه و اعمال اراده و اختیارمان در امور زندگی است. همین طور که در زندگی فردی ما براساس اعمال نظر و سلیقه و انتخاب خود زندگی می کنیم و هر جایی که کسی بخواهد دخل و تصرف کند در مطلوب و محبوب ما احساس فشار و ناراحتی و عدم اختیار می کنیم و از آن گریزان هستیم در زندگی جمعی هم قطعا همین است . یعنی افراد دیگری بدون دخالت ما قوانین را وضع کنند، از ما برای وضعیت اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تعلیم و تربیت نظری نخواهند و رأی و نظر ما دخالتی در زندگی اجتماعی ما نداشته باشد، این بخش عظیمی از هویت انسانی ما در جامعه رقم می خورد مخدوش می شود و جامعه هویت اجتماعی خود را از دست می دهد. جامعه انسانی جامعه مدنی است و در جامعه مدنی مشارکت همه مردم است و مردم زندگی خود را رقم می زند. هویت جامعه ما و انقلاب ما هویت مردمی است و مردم بودند که نظام را رقم زدند و از جمهوریت نظام به تمام معنا باید دفاع شود. وظیفه وجدانی، اخلاقی، عقلانی ماست که از این فرصت ها و امکانات و نعمت عظمای رشد و تعالی شخصیت انسانیمان بهره کامل ببریم.

عضو شورای علمی گروه حکمت و کلام جدید در پاسخ به این پرسش که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و … چرا مردم باید در انتخابات مشارکت داشته باشند، گفت: لزوم شرکت در انتخابات مسئله کامل بدیهی و مسجل است و ابهامی وجود ندارد در شرکت در انتخابات به طور قطع باید شرکت کرد. وجود مشکلات و گرفتاری هاست که ما را بیش از گذشته ترغیب به شرکت می کند. حضور ما در انتخابات قطعاً باید حضور حداکثری باشد تا آثار و ثمرات و برکاتش هم حداکثری باشد. پایه های جمهوری اسلامی با حضور بیشتر تثبیت و ثبات بیشتری پیدا می کند و حیثیت جمهوریت نظام پررنگ تر می شود. میزان مشارکت مردم در تقویت این نظام و قوه مجریه کمک می کند.

وی افزود: رئیس جمهوری که با تکیه بر حمایت حجم وسیعی از جامعه عمل می کند عملش نافذتر است. از طرفی دیگر وضعیت فعلی دولت و قوه مجریه ضرورت جدی را ایجاب می کند که ما به صورت جدی حضور پیدا کنیم تا این روند بهبود پیدا کند. یک وجه ضرورت حضور حداکثری رقم زدن تحول در جامعه است. که با حضور حداکثری رقم زده خواهد شد و از طرفی جایگاه بین المللی ایران در منظقه تثبیت خواهد شد. تقویت این جایگاه به حضور حداکثری جامعه خواهد شد. از طرف دیگر وجود دشمنان ما برای نظام برای جلوگیری از هجمه های آنان حضور حداکثری را به وجود می آورد. و در نهایت خون شهدا و کسانی که این نظام و جامعه و آزادی و استقلال و عزت را رقم زدند اقتضا می کند که ما وفادار باشیم و قطعاً رأی همه شهدای ما در حضور در انتخابات است و خونشان را در جهت تقویت نظام داده اند.

دکتر جوارشکیان عواملی که باعث مشارکت بالا یا پایین مردم در انتخابات می شود را این گونه توصیف نمود: دو عامل بسیار مهم است. اولین نکته این است که باید اعتماد مردمی را جلب کنیم، تا اعتماد مردم به انتخابات و کاندیداها جلب نشود حضور پررنگی نخواهند داشت. جلب اعتماد هم به دو عامل خیلی مهم بستگی دارد یکی اینکه مردم ببینند کاندیداها حرفی برای گفتن دارند و مصمم به تغییر و تحول هستند و برای آن برنامه دارند. نکته دیگر این که اگر قرار باشد کاندیداها وارد بازی سیاسی شوند و یکدیگر را تخریب کنند اعتماد عمومی کاهش پیدا خواهد کرد. با ارائه افکار و اندیشه ها و برنامه های خود باید خود را تثبیت کنند. عامل دیگر اطلاع رسانی حداکثری است یعنی نقش حداکثری رسانه های عمومی در حضور حداکثری مردم دخالت خواهد داشت و جناحی نباشد. نخبگان جامعه به میدان بیایند و بصیرت اجتماعی گسترش پیدا کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *