اقدامات و فعالیت های اداره کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی


به گزارش واحد خبر پژوهشکده اسلام تمدنی، حسن حکیم باشی رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اقدامات و فعالیت های اداره کتابخانه در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷را در پنج بخش می توان تشریح کرد .

وی بخش نخست که از فعالیتهای مهم  کتابخانه نیز محسوب می شود را بخش خرید کتاب دانست و گفت : یکی از مهم ترین دغدغه های کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به روز بودن و غنی بودن کتابخانه از منابع داخلی و خارجی است که بر اساس این مهم هر ساله تعداد قابل توجهی با توجه به بودجه مصوب خرید کتب از نمایشگاههای مهم کشور در طول سال خریداری می شود و این کار با توجه به محدویت موجود در بودجه خرید نیازمند دقت و کار کارشناسی دقیق جهت انتخاب عناوین می باشد که به کمک کارشناسان خبره  کتابخانه و همچنین با همفکری اعضای هیات علمی منابع مورد نیاز و مهم خریداری می شود . خوشبختانه  در  شش ماه اول سال ۹۷ تعداد ۷۴۰ جلد کتاب  خریداری و به مخزن کتابخانه منتقل شده است.

 حکیم باشی یکی دیگر از فعالیتهای کتابخانه را بخش فهرست نویسی برشمرد و گفت بخش فهرست نویسی در واقع دیده بان و چشم کتابخانه هست و کارشناسان ما در شش ماه  اول سال تعداد ۶۷۲ عنوان برابر با ۹۹۰جلد را در این بخش فهرست نویسی و در نرم افزار مربوطه وارد کردند.

وی بخش نشریات کتابخانه را نیز از الزامات به روز بودن کتابخانه دانست و افزود بخش نشریات در کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با رصد نشریات علمی و پزوهشی و همچنین گرفتن اشتراک تا الآن توانسته است ۸۹ عنوان نشریات اشتراکی و جاری، 796 عنوان نشریات آرشیو، 168 مجلد ورود اطلاعات را در این بخش در خود جای دهد.

حکیم باشی ضمن اشاره به بخش سازماندهی کتاب نیز افزود: بدیهی است پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجوی رایانه ای و امانت دهی برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهای  سازماندهی و آماده سازی می باشد که این امر در بخش سازماندهی منابع انجام می گیرد. بطور خلاصه کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش می باشد که در شش ماهه نخست امسال 787 جلد ثبت، 850 جلد فهرستنویسی، 1013 جلد لیبل زنی(بخشی از آن مربوط به سال گذشته بوده)  انجام داده است. 

وی در خصوص فعالیت های جاری کتابخانه نیز افزود : در امور جاری  کتابخانه اقداماتی از قبیل تعمیر و نگهداری تجهیزات روکش پارچه و ابر ۵۰ دستگاه صندلی و بهسازی و رنگ آمیزی ۳۸ دستگاه میز مطالعه، شناسایی و خرید سایر منابع، شرکت در نمایشگاه ها ،۲۰۰مورد تصحیح لیبل ها و مشخصات منابع، افزودن قفسه کتاب،جابجایی قفسه ها و شیفت کتاب ها ،تأسیس دو بخش جدید ویژه در کتابخانه ، نصب ویترین تازه های کتاب در طبقه همکف ورودی ساختمان دفتر وبرگزاری نمایشگاه تازه های خرید کتاب در سالن اصلی کتابخانه در ۳ مرحله نیز انجام شده است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *