انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و «دانشگاه اراک»


طی بازدید رئیس محترم دانشگاه اراک از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و «دانشگاه اراک»

تفاهم‌نامه همکاری بین «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و «دانشگاه اراک» توسط رؤسای محترم دو مجموعه به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، رئییس محترم دانشگاه اراک جناب آقای دکتر ذوالفقاری و هیأت همراه، روز دوشنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید نمودند و در راستای تعامل  علمی بیشتر، تفاهم‌نامه همکاری فی مابین منعقد شد.

در آغاز جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه ضمن خیرمقدم به ریاست محترم دانشگاه اراک و هیأت همراه فرمودند: ورود پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت اسلامی سازی علوم و توانمندسازی علوم اسلامی و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه ایران و در برخی از موارد در سطوح فراملی در برخی از رشته های علوم اسلامی ورود پیدا کرده است ودر این رابطه سعی شده با دیدی تحول‌گرا و اسلامی به آن علم پرداخته شود. برای نمونه در حوزه علوم سیاسی اسلامی ورود کرده‌ایم اما با عنوان «مطالعات سیاسی اسلامی» که یک سنت علمی اسلامی و بومی می‌باشد و ادامه این روند تحت نظارت حضرت آیت‌الله جوادی آملی منجر به مطرح‌شدن مبحث «سیاست متعالیه» شد که حدود بیست سال است ادامه دارد. مجموعه این تلاش‌ها باعث تولید یک ادبیات در حوزه «علوم انسانی متعالی» و «علوم سیاسی متعالی» شد و سپس در انجمن مطالعات سیاسی حوزه این بحث ادامه یافت و منجر به تولید فصلنامه علمی ـ پژوهشی «سیاست متعالیه» گردید که تاکنون سی و سه شماره از آن چاپ شده و بسیار هم پرمخاطب می‌باشد.ایشان افزود: برخی از پژوهشکده‌های ما مانند پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در حال تولید محتوا به زبان‌های مختلف از فارسی،عربی و انگلیسی می‌باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن معرفی اجمالی ساختارو فعالیت‌های معاونت‌ها، مراکز و شعب دفتر تبلیغات اسلامی فرمودند: عمده تلاش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای مسئله محوری و حل برخی از نیازهای جامعه اسلامی است و در این  راستای آمادگی داریم با دیگر مراکز علمی همکاری نماییم.
در ادامه جلسه دکتر ذوالفقاری رییس دانشگاه اراک نیز ضمن تشکر از دعوت پژوهشگاه و برگزاری این جلسه گفتند: دانشگاه اراک با بیش از ۷۵۰۰ دانشجودر۱۵۴ رشته تحصیلی، هشت دانشکده (فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و محیط زیست، هنر، علوم ورزشی، ادبیات و زبان‌ها و علوم اداری و اقتصاد) و ۵ نشریه فارسی و ۱ نشریه انگلیسی یکی از دانشگاه‌های تراز اول در سطح ایران با ظرفیت‌های فراوان جهت همکاری در زمینه‌های مختلف با مراکز حوزوی و دانشگاهی می‌باشد.
ایشان در ادامه بیان داشتند: مراکز حوزوی در مباحث علمی وامدار نیستند لذا در زمینه اسلامی‌سازی علوم مرتبط دارای یک چارچوب مشخص تری اند، و هدف ما  ورود به علوم انسانی نیست بلکه می‌خواهیم با ارایه متدهای جدید و تحول‌گرا زمینه را برای فعالیت‌های متخصصین هر علم فراهم نماییم تا إن‌شاءالله علوم انسانی جذابیت لازم را برای نسل جوان و نسل‌های بعدی پیدا نماید زیرا برخلاف تصور دانشجویان، علوم انسانی اصلی‌ترین وظیفه را در جامعه به عهده دارد و در واقع تمامی علوم اعم از کشاورزی، اقتصاد، فنی و مهندسی و… بایستی در خدمت علوم انسانی باشد.
ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند که ضمن ادامه این گونه جلسات، زمینه همکاری دو مجموعه نیز فراهم شود.
در پایان جلسه، تفاهم‌نامه همکاری بین «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» و «دانشگاه اراک» توسط رؤسای محترم دو مجموعه به امضا رسید.

منبع:روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *