با پرداختن به موضوع حیات ائمه اطهار و تشیع و همچنین تعامل و افزوده‌های سادات به تاریخ می‌توانیم هویت خود را بهتر بشناسیم.


غلامرضا جلالی؛ عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در نشست نقد و بررسی کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران»‌ گفت: با پرداختن به موضوع حیات ائمه اطهار و تشیع و همچنین تعامل و افزوده‌های سادات به تاریخ می‌توانیم هویت خود را بهتر بشناسیم.

نشست نقد و بررسی کتاب‌ «اطلس تاریخی سادات ایران» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سرای اندیشه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی به‌عنوان سخنران این نشست گفت: این کتاب کندوکاو درباره نیروهایی است که مهم‌ترین مولدان حرکت‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام بودند. بدون تردید علما نقش بسیار مهمی در تولید علم اسلامی، هدایت نهضت‌های اسلامی و مدیریت جامعه برعهده داشتند و در این میان علمای سادات موقعیت ویژه‌ای دارا بودند. متاسفانه مطالعات مربوط به نسب‌شناسی و تبارشناسی این سادات در سده‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است. برای هویت‌سازی نیازمند انجام مطالعاتی در این زمینه هستیم.
غلامرضا جلالی ادامه داد: با پرداختن به موضوع حیات ائمه اطهار و تشیع و همچنین تعامل و افزوده‌های سادات به تاریخ می‌توانیم هویت خود را بهتر بشناسیم. این مطالعات از نوع مطالعات بینارشته‌ای است.
این پژوهشگر تصریح کرد: در این مطالعه ۵۶۰ عنوان کتاب از قرن نهم به بعد به‌صورت گروهی مورد پژوهش قرار گرفت و دستاوردهای خوبی نیز بدست آوردیم که یکی از این دستاوردها تدوین مجموعه ۱۲ جلدی «اطلس تاریخی سادات ایران» است که در آن ۱۲ منطقه مهم ایران از لحاظ تاریخی و جغرافیایی مورد بررسی قرار گرفته و نقش خاندان‌های سادات را در تحولات محیطی بررسی می‌کند.

جلالی افزود: برای تالیف این مجموعه از یک روش علمی متناسب با نیاز جامعه استفاده شده و سعی کردیم این نکته که سادات مهاجر به ایران دارای چه بافت و چه خانواده‌هایی بودند، مورد بررسی قرار گیرد. این نوع مطالعات قبلا به‌صورت موردی انجام شده بود، ولی امروز با استفاده از منابع معتبر به‌صورت جامع و گروهی تدوین شده است. در حال حاضر نیز مشغول تهیه نقشه جامعی از پراکندگی جغرافیایی ورود سادات به ایران هستیم و در بررسی‌ها به ۲۰۰ مکان جغرافیایی در فلات ایران رسیدیم. البته مهاجرت‌ها فقط به ایران نبوده بلکه در دیگر نقاط جهان اسلام نیز صورت گرفته است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *