کتاب تبیین نظری سکولار شدن در جامعه ایران معاصر نوشته دکتر محمد مسعود سعیدی در بخش تازه های نشر فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد.

در این بخش آمده است:

سکولاریزاسیون فرآیند تحولی است که طی آن، عنان مهار محیط اجتماعی، زمان، امکانات، منابع و افراد از کف مقامات و نهادهای دینی خارج می شود و روش ها و رویه های تجربی مشربانه و غایات و اهداف این جهانی به جای شعائر و نحوه عمل های نماد دینی می نشیند که معطوف به غایات آن جهانی یا مافوق طبیعی اند. این فرآیند به مثابه یک تحول اجتماعی، مورد توجه اندیشمندان علوم اجتماعی قرار گرفته و آنها را با پرسش های متعددی روبرو کرده است؛ پرسش هایی که وقتی وارد جامعه می شوند، رنگ و بوی خاصی به خود می گیرند؛ از جمله: سکولاریزاسیون چه نسبتی با دین و به ویژه دین اسلام و جامعه اسلامی دارد، وضعیت این پدیده در جامعه کنونی ما چگونه است؟ آیا جامعه ایران یا دین اسلام در وضعیت کنونی، سکولار شده یا سکولار خواهد شد؟ دین سکولار به چه معناست؟

آثار و نوشته هایی که درباره سکولاریته در ایران وجود دارد، بیشتر درباره سکولاریته در ایران وجود دارد، بیشتر درباره اندیشه سکولاریسم است، نه فرآیند سکولاریزاسیون. صاحبان این آثار معمولا به ریشه یابی تفکر سکولاریسم در غرب و علت نفوذ آن بین اندیشمندان و روشنفکران ایرانی می پردازند و ویژگی های اصلی این طرز فکر و شیوه نگاه آن به موضوعات مختلف را مطرح، و آن را با دیدگاه های دین مقایسه می کنند.

شرح کامل این بخش را در شماره ۲۵ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا تابستان ۱۳۹۷ صفحه ۲۶۲ می توانید بخوانید.

دریافت کتاب ار کتابخوان همراه پژوهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *