در جلسه بررسی «سند برنامه سه ساله اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی (۱۴۰۲- ۱۴۰۰) توسط حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان شد:

حرکت آینده دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در عرصه پژوهش، آموزش و تبلیغ یک حرکت کاملاً سند محور است.

جلسه بررسی سند سه ساله اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، جلسه بررسی سند سه ساله اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در این جلسه که به همت اداره امور پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدّنی و در جلسه ۸۶ شورای پژوهشی این پژوهشکده با حضور ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مدیران گروه های پژوهشی و اساتید مدعو برگزار گردید، «سند برنامه سه ساله اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی (۱۴۰۲- ۱۴۰۰)» ارائه شد و پس از توضیحات رئیس پژوهشکده اسلام تمدّنی و اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده، این سند به تصویب رسید. در ادامه خلاصه سخنان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از نظرتان می گذرد.

گذر از حدس سازمانی به نگاه راهبردنگر و مسئله محور در حوزه ماموریت سازمان

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی در ابتدای سخنانشان اشاره فرمودند: با نگاهی به گذشته پژوهش مشاهده می شود که فعالیتهای ما غالباً معطوف به ساختار گرایی بوده است. ساختارهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، تبلیغی. و نوعاً دستاوردهای این ساختارهای تعریف شده، اموری انتزاعی و مبتنی بر حدس سازمان بوده است. آن چه که چاپ می شده، کلاسی که برگزار می گردیده، و مبلغی که اعزام می شده است، بر اساس حدس و ادراک سازمانی بوده است. اما در دهه اخیر، دو مقوله مهم مورد توجه جدی قرار گرفت، یکی بحث راهبردنگری و دیگری مسئله محوری. عمده قوام این دو مقوله هم بر می گردد به اینکه ما از حدسهای غیر مبتنی بر  داده های مطالعاتی و رصدهای میدانی پرهیز کنیم و نکته دوم اینکه هدف و ماموریت دقیق خود را مشخص کنیم. مشخصا بدانیم که در پژوهش به چه نقاط یا هدفی می خواهیم برسیم؟ و تا حد امکان این سنخ فعالیت ها، معلوم باشد که در بازه های زمانی معین، چه نتایجی را می خواهد حاصل آورد. شعبه نیز به تبع این نوع نگاه و تغییر جهت در سازمان، به مأموریت نخستین خودش در عرصه آموزش و پژوهش یعنی، پاسخگویی به نیازهای نظام سمت گیری نموده و بر اساس مسائل کلان نظام تلاش گردید فعالیت های مقتضی صورت گیرد. اقتضائات درون و برون از شعبه به ویژه در حیطه مأموریتهای نخستین آموزشی و پژوهشی ملاحظه گردد. آن چه که مشخصاً به بحث این جلسه مرتبط است مأموریت پژوهشی است. نکته کلیدی این رویکرد با ملاحظه مأموریت کلان سازمان و مقتضیات درون و برون از سازمان این است که ما در حرکت خود در طول این ده سال اخیر، مبتنی بر اسناد مشی کرده ایم و فارغ از متن و سند حرکتی انجام گرفته است.  مدیریت سنتی در این عرصه ها کارکرد مشخص دارد. در عرصه اجرا، مدیریت سنتی، مدیریت کارتابلی است و در عرصه برنامه، خروجی محور است. بدین معنا که تلاش دارد بدین سوال پاسخ دهد که چند کتاب را منتشر کرده، چه تعداد کلاس برگزار شده و نظائر آن. ما تلاش کردیم که حرکت ، حرکتی متن محور و مبتنی بر اسناد دقیق باشد و حیطه های تعامل و افتراق نیز مشخص بشود. یعنی مشخص گردد که در ارتباط با مرکز، نهادهای بیرونی، حیطه های تعامل کدام است و حیطه های افتراق کدام است. این کلیدی ترین نکاتی بود که در سطح شعبه به ویژه در این دهه اخیر در ارتباط با  مسائل کلان سازمان، مدّ نظر و حیطه عملمان قرار دادیم.

ضرورت وجود پیوستهایی برای سند برنامه سه ساله در حوزه الزامات ، انتزاعات، نقشه راه، و به ویژه فرآیند

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدّنی در ادامه افزودند: بر اساس آنچه که ذکر شد چند امر را در ارتباط با بحث مربوط به این سند به عرض دوستان می رسانم: باب گفتگو در اسناد همیشه مفتوح است. ما اسناد کلان خیلی مهمی در سطح دفتر داشته ایم. سند بیانیه مأموریت دفتر، سند قطبهای فکری و فرهنگی و مسأله محوری و سند مدیریت دانش سازمانی. ممکن است که ما سند را مدام معطل گفتگوهای ویرایشی نماییم و همینطور گفتگوهای جزئی که اینها همیشه در هر متنی راه دارد. نسبت به ادبیات متن، نسبت به حوزه اهداف و الزامات متن ، نقشه راه، ولی این دقت همواره باید صورت بگیرد که حرکت آینده شعبه در عرصه پژوهش، آموزش و تبلیغ یک حرکت کاملاً مدوّن و دارای نقشه راه می باشد. یعنی مشخصاً باید پژوهش بداند که سند سه ساله به لحاظ برنامه ای که در ارتباط با مأموریت نخستین پژوهشکده اسلام تمدنی دنبال می کند دارای چه اجزائی است. همین گونه باید دانست این سند پیوستهایی لازم دارد که این پیوستها و ضمائم می تواند مشتمل بر الزامات ، انتزاعات، نقشه راه، به ویژه فرآیند و آن چه که می تواند به  عنوان پلن نهایی تلقی گردد باشد.

 

نقش مهم تعیین حیطه های ترابط سند برنامه سه ساله در موفقیت سازمان در عرصه پژوهش

عضو شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان سخنانشان اظهار داشتند: نکته مهم دیگر در این سند راهبردی، مسئله حیطه های ترابط است. شما به جدّ باید نسبت به ترابط در ارتباط با این سند با پژوهشگاه، با قطبها و با حوزه برنامه ریزی دفتر عنایت داشته باشید و گفتگوهای لازم صورت بگیرد تا بتوان حرکت پژوهش را مبتنی بر این سند، ساماندهی کرد. البته این سامان در وضعیت فعلی نیز وجود دارد و بنده لازم است در این مجال از زحمات رئیس محترم پژوهشکده جناب آقای دکتر احمدزاده و همکاران محترمشان بسیار تشکر کنم.

 

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین مسعودی و دیگر اعضای جلسه مقرّر شد بعد از اصلاح سند وفق مصوبه ابلاغی شورای پژوهشی پژوهشکده، فرآیند تصویب خواهی در شورای پژوهشی پژوهشگاه توسط اداره امور پژوهشی پژوهشکده پیگیری گردد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *