عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی:

خلاقیت فرهنگی، ضرورت شکوفایی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی، عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، در یادداشتی با عنوان خلاقیت فرهنگی، ضرورت شکوفایی آورده است:
✍️برای پیشرفت جامعه خلاقیت و شکوفایی لازم است، آنهم زمانی حاصل می شود که نیازمندی های پیشین او برآورده شود.
✍️آبرهام مازلو (روانشناس روس تبار آمریکایی، درگذشته۱۹۷۰)نیازمندی های انسانی را در هرمی طبقه بندی کرده و هر یک را پایه مرحله بعدی شناسانده است. این هرم، ‌گر چه ممکن است نقدهایی بردارد، اما شایسته توجه و تامل است:
✍️از نظر او ‌پایین ترین سطح نیاز بشری و البته اساسی ترین آن،‌ نیاز های اولیه نام گرفته است. او بر آن است که برای بشر پنج طبقه نیازمندی وجود دارد، یعنی انسان ها صرفا به رفع مشکلات و سختی و تامین نیازها ی اولیه و حفظ وضع موجود بسنده نمی کنند، ‌بلکه علاقمند رشدند وطبعا دوست دارند همه ظرفیت های بالقوه آنان شکوفا شود و این زمانی میسیر است که زمینه های آن فراهم گردد،‌ به همین سبب باید نیازهای بشری شناسایی شود:
👈۱.نیازهای فیزیولوژیک (Physiological needs).نیازهایی که به حفظ وضعیت بیولوژیک ارگانیسم و بقاء آن کمک می‌کنند،چون غذا، آشامیدنی‌ها، خواب، اکسیژن، سرپناه و نیازهای جنسی در این گروه قرار می‌گیرند. اگر نیازهای فیزیولوژیک برای مدت نسبتاً طولانی تأمین نشوند، فرد برای تأمین نیازهای دیگر برانگیخته نخواهد شد.
👈۲.نیازهای مربوط به امنیت (Safety needs).این نیازها به ارگانیسم کمک می‌کنند تا بتواند دنیایی منظم، پایدار و قابل پیش‌بینی در اطراف خود ایجاد کند. نبودن شرایط پایداری و ثبات، می‌تواند به اضطراب و حس ناامنی منتهی شود. تأمین‌نشدن این  نیازها موجب می شود شخص بخش مهمی از زمان و انرژی خود را به این سطح از هرم نیازها اختصاص دهد و انرژی و انگیزه‌ی کمتری برای پرداختن به لایه‌های بالاتر داشته باشد. (حفاظت، امنیت، ثبات در قانون و شغل و نداشتن ترس از عوامل اجتماعی و محیطی)
👈۳.نیاز به عشق و تعلق( (Belonging and love need.پس از تأمین نیازهای پیش گفته برانگیخته می‌شود و فرد به جستجوی روابط نزدیک و صمیمی برمی‌خیزد و می‌کوشد خود را به گروه‌های مختلف خانواده، گروه‌های حرفه‌ای، همسایگان، گروه رفقا و دوستان و مانند این‌ها نسبت دهد.
👈۴.نیازهای مربوط به احترام به خود( (Self-esteem needs.احترام به خود، در قالب دو نیاز مختلف نمایان می‌شود:
👌الف:‌ میل به کسب احترام از سوی دیگران، پذیرش اجتماعی، موقعیت اجتماعی، پرستیژ و مانند این‌ها.
👌ب:‌ احترام خودم به خودم که به مقوله عزت نفس نزدیک است.
موفقیت، مهارت، استقلال، موقعیت اجتماعی، مورد احترام واقع شدن، داشتن شخصیت اجتماعی در این مرحله شکل می گیرد.
👈۵.نیاز به خودشکوفایی ((Self-actualization needs: اگر همه‌ی نیازهای لایه‌های قبل، تأمین شوند، نیاز‌های مرحله‌ی خودشکوفایی فرصتی برای ظهور و بروز پیدا می‌کنند.
✍️شکوفایی و پیشرفت بدون تامین نیازهای انسانی به دست آمدنی نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *