دغدغه امام حسن(ع) مبتنی بر تحکیم موقعیت مردم و اعتبار بخشی به ایشان، حفظ کرامت انسانی و انسجام اجتماعی و ممانعت از گسست جامعه بود.


نشست علمی راهبردهای اجتماعی امام حسن(ع) همراه با معرفی کتاب راهبردهای ائمه(ع) در مواجهه با ناهنجاری های اجتماعی با حضور  اساتید و دانشجویان در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی راهبردهای اجتماعی امام حسن(ع) همراه با معرفی کتاب راهبردهای ائمه(ع) در مواجهه با ناهنجاری های اجتماعی با حضور دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده  اسلام تمدنی برگزار گردید.

در این نشست دکتر سیدعلیرضا واسعی به معرفی کتاب راهبردهای ائمه علیهم السلام در مواجهه ناهنجاری های اجتماعی پرداخت و گفت: هدف از نوشتن این کتاب پی بردن به این مطلب مهم است که نوع زندگی ما به عنوان شیعیانی که مدعی پیروی از ائمه علیهم السلام هستیم به چه میزان با الگوهای زیستی برآمده از حیات ایشان تطابق دارد. چقدر در تعاملات اجتماعی از ایشان پیروی می­کنیم و چه مقدار از رفتارهای ما برآمده از الگوی حیات ائمه علیهم السلام است؟

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی در ادامه سخنان خود افزود: در این کتاب به دنبال آن بودم تا نشان دهم که امامان معصومین علیهم السلام به دنبال چه نوع جامعه و حیاتی برای بشر بودند و برای رسیدن به آن جامعه و زیست دنیایی چه اقداماتی داشته و در مقابله با کج­روی­ها و انحرافات و ناهنجاری­های اجتماعی که کرده­اند؟

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به محدودیت­هایی که در به تصویر کشیدن زندگی ائمه علیهم السلام وجود دارد، گفت: عدم به تصویر کشیدن دقیق زندگی ائمه در گذشته و از بین رفتن بخشی اطلاعات مربوط به سیره و زندگی ایشان، باعث می­شود تا احصای کاملی از اطلاعات و آگاهی مربوط به سیره ایشان بدست آورد.

دکتر واسعی در ادامه گفت: باید به این نکته مهم تأکید کرد که بر اساس اطلاعات و داده­های موجود، موانع و بازدارنده­هایی را که در برابر ائمه علیهم السلام وجود داشتند، شناخت.

ایشان ضمن انتقاد از افرادی که بافته های ذهن خویش را به عنوان تحلیل تاریخی ارائه می­دهند، افزود: مورخ برای تحلیل تاریخی نیازمند آن است تا بداند که دغدغه های یک کنشگر چه بوده است؟

دکتر سید علیرضا واسعی در پایان بخش اول ارائه خود، بیان کرد که وی در این کتاب، جریان امامت را نه به صورت فرد محور بلکه به صورت یک پیکره و یک انسان ۲۵۰ ساله بررسی کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش سخنان دوم خود به شرایطی که صلح امام حسن علیه السلام در آن واقع شد، اشاره کرده و افزود: شرایطی را که از سوی امام حسن علیه السلام برای صلح بیان شد، رویکرد استراتژیک ایشان را نشان می­دهد. کتاب تشیع در مسیر تاریخ یکی از آثار برجسته در زمینه پرداختن به صلح امام حسن علیه السلام و مفاد آن است. دغدغه امام حسن علیه السلام مبتنی بر چند امر تمدنی است:

الف) تحکیم موقعیت مردم و اعتبار بخشی به ایشان: امام به هر قیمتی به دنبال حکومت نیست اما به هر قیمتی به دنبال آن است تا جایگاه مردم زیر سوال نرود. به همین دلیل در متن صلحنامه این بند را آورده­اند که معاویه بایستی پس از خود، امر خلافت را به مردم واگذار کند.

ب) نکته دیگر دغدغه امام و تأکید ایشان بر حفظ کرامت انسانی یعنی حفظ جان، مال و نوامیس مردم است.

ج) انسجام اجتماعی و ممانعت از گسست جامعه از دیگر اهدافی است که امام حسن علیه السلام آن را دنبال می­کرده است.

شایان ذکر است که این نشست علمی با همکاری گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات فردوسی و انجمن ایرانی تاریخ اسلام برگزار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *