نرم‌افزار متن‌باز یا منبع باز (Open Source Software)، همان‌طور که از نام آن پیداست به معنای نرم‌افزارهایی هستند که آزادانه و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای  مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوع نرم‌افزارها کدهای منبع نرم‌افزار نیز جهت هرگونه تغییر و ویرایشی در دسترس قرار می‌گیرند.

این نرم افزار یک سیستم مدیریت منابع دیجیتال است که اجازه می دهد تا هرسازمان، دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و کتابخانه ها برای مباحث مدیریت دانش و نیز، جمع آوری، بایگانی، نمایه و انتشار منابع علمی و فکری یک جامعه از آن استفاده کنند. هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ سازمان رسمی در سرتاسر جهان (اعم ازدانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و کتابخانه ها) از این سیستم مدیریت منابع الکترونیکی استفاده می کنند.

ازجمله مهم‌ترین مزایای نرم‌افزارهای متن‌باز نسبت به نرم‌افزارهای تجاری به شرح ذیل هست:

  • در دسترس بودن کد متن و اجازه تغییر و بومی‌سازی آن
  • حق انتشار برای کاربر بعد از انتشار و ویرایش
  • ارتقا و پشتیبانی دائمی به دست کل کاربران سطح جامعه
  • رایگان بودن

نرم‌افزارها و سیستم‌های متن‌باز موردنیاز کتابداران و کتابخانه ها:

اکنون یابش به عنوان پیشگام توسعه ی این نرم افزارها برای کتابخانه های ایرانی فعالیت می کند. ما می خواهیم همه ی کتابخانه هایمان مجهز به بهترین پورتال ها و نرم افزارهای دیجیتالی و … باشد.

لذا سعی و توان خود را بر آن گذارده ایم تا با تولید نمونه های حرفه ای و آنلاین سیستم های مورد نیاز کتابخانه ها، کتابداران را تشویق به استفاده از این برنامه ها بکنیم.

دی اسپیس: این نرم افزار بسیار معروف که هم اکنون در بیش از  2هزار موسسه آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی به عنوان پایگاه نگهداری اطلاعات آنلاین استفاده می شود (مخزن سازمانی) توسط کتابخانه ی دانشگاهی اِم آی تی آمریکا و آزمایشگاه شرکت اچ پی تولید و توسعه یافت.

این نرم افزار توسط یابش برای استفاده در قالب کتابخانه ی دیجیتال آماده شده است و در انتهای بحث نمونه های مختلف آن را مشاهده می فرمایید.

تعدادی شرکت های خصوصی خارجی هستند که خدمات نصب و پشتیبانی آن را انجام میدهند و ما نیز برای کتابخانه های داخلی آمادگی راه اندازی و پشتیبانی آنرا داریم.

Dspace-techspecs Download-Dspace MInimum

 

از مزایای اینکه “یابش” را به عنوان شریک توسعه ی نرم افزار خود انتخاب کنید بدلایل زیر اشاره می کنیم:

  1. استفاده از نرم افزارهای اپن سورس با استانداردهای روز جهانی
  2. آموزش های نرم افزارهای فوق و بررسی آن ها در سطح جانی انجام می شود لذا امکان استفاده از تجربیات بین المللی در باره ی این نرم افزارها را دارید
  3. هزینه ی بسیار مناسب که برای نصب این نرم افزار ها می پردازید
  4. استفاده از تجربیات حرفه ای ما در زمینه ی استفاده از این نرم افزارها
  5. امکانات شخصی سازی نرم افزارها با توجه به خواسته های شما
  6. ما تاکنون با بیش از ۵۰ مشتری از سراسر ایران در زمینه ی تأمین منابع کتابخانه ای لاتین همکاری کرده ایم آنچه که سعی کرده ایم بدان پایبند باشیم، صداقت، کیفیت و هدایت مشتری به سمت انتخاب درست بوده است.
  7. شما با تجهیز کتابخانه های دیجیتال خود با نرم افزارهای تحت حمایت ما می توانید از پشتیبانی های واریز متادیتا و خرید منابع لاتین خود به صورت راحت تر و حرفه ای تری بهره برداری کنید.

—————-

بیشتر بخوانید :

مزایای دی اسپیس توسعه یافته توسط یابش

نصب و راه اندازی دی اسپیس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *