رؤسای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، در دیداری مشترک زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه و امضای تفاهم‌نامه را بررسی کردند.


کتابخانۀ آستان قدس رضوی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ قم، تفاهم‌نامه امضا می‌کنند | سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، رئیس این سازمان به اتفاق هیئت همراه در ادامۀ سفر به قم و دیدار با علما به سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رفت و دو طرف، زمینه‌های همکاری‌های مشترک را بررسی کردند. وی در این دیدار ضمن تشریح جایگاه کتابخانۀ آستان قدس رضوی به عنوان یکی از پنج کتابخانه‌ای که جهان را تغییر داده است، اظهار داشت: این کتابخانه از ۳۰میلیون منبع مطالعاتی بهره‌مند است که تعداد ۱۰۰هزار نسخۀ دست‌نویس نفیس، شاخص‌ترین منابع این مجموعه است. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی با اعلام اینکه این سازمان با تغییر رویکرد، امکان بهره‌مندی محققان از منابع دست‌نویس خود را به صورت آنلاین و تمام‌متن فراهم کرده است، از ایجاد این امکان و اختصاص آی‌پیِ دستیابی به منابع، برای محققان این پژوهشگاه خبر داد.

وی افزود: ۹۰درصد این منابع فهرست‌نویسی شده و از قابلیت جستجو و تورقِ تمام‌متن برخوردار است. حسینی از تمایل همکاری مشترک با این پژوهشگاه سخن گفت و بیان کرد: انتظار می‌رود در یک همکاری مشترک، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز هرساله تعدادی از این منابع را مورد تحقیق و تصحیح قرار دهد و در نهایت بتوانیم این منابع را به مرحلۀ نشر برسانیم.

حسینی در ادامه، از ایجاد تالار ویژۀ دست‌نوشته‌های علما در موزۀ آستان قدس رضوی در آیندۀ نزدیک سخن گفت و از این پژوهشگاه در خصوص جمع‌آوری چنین دست‌نوشته‌هایی درخواست کمک کرد. وی همچنین در پی درخواست رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص همکاری دربارۀ نسخ خطی موجود در این پژوهشگاه، نسبت به اعزام نسخه‌شناسان و متخصصان حفاظت و مرمت به این پژوهشگاه، به منظور بررسی و مرمت این مجموعه نُسخ، قول همکاری داد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی همچنین در ادامه، از راه‌اندازی کتابخانۀ جامع دیجیتال فهارس نسخ خطی در طی پروژه‌ای سه ساله خبر داد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این دیدار ضمن استقبال از همکاری و هم‌افزایی در حوزه‌های پژوهشی اعلام کرد: به منظور کمک به تکمیل فهرست نسخ خطی، فهرست نسخ خطیِ این مرکز را در اختیار آستان قدس رضوی قرار خواهد داد. حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی کتابخانۀ آستان قدس را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: کتابخانۀ آستان قدس رضوی یکی از مراکزی است که ما بسیار از آن بهره‌مند می‌شویم و جای مسرت است که با تغییر رویکرد، منابع خود را در اختیار پژوهشگران قرار داده است. وی همچنین از امکان همکاری‌های مشترک درخصوص پرو‌ژه‌هایی همچون موسوعۀ شیخ بهایی و چاپ آثار باهمکاری آستان قدس رضوی سخن گفت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *