راهکارهای رشد معنویت اصیل انقلابی در گام دوم انقلاب


معاون فرهنگی قوه قضاییه ترویج فرهنگ جهاد و با محوریت ولایت را راه اصلی رشد فرهنگ معنویت در گام دوم انقلاب دانست و بر ضرورت استفاده از فرصت های معنویت افزایی تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، نشست علمی معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب پیش از ظهر امروز در سالن امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی پژوهشگر کلام جدید و معاون فرهنگی قوه قضاییه در این نشست با بیان این که ابتدا باید تعریف درست از معنویت مشخص شود، گفت: معنویت در زبان فارسی از «مینو» گرفته شده و هر آن چیزی است که در برابر ظاهر قرار دارد و معنویت به معنای وسیع کلمه را مدنظر داریم.
وی افزود: ما برای معنویت اقسام هفت گانه ای پیشنهاد داده ایم، نخست معنویت تفننی یا شبه معنویت است که از آن تعبیر به معنویت بازاری هم شده است که قسمی است شبیه سازی شده برای سرگرمی گروه هایی از مردم که می‌ خواهند لذاتی از سنخ دیگر هم داشته باشند.
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: قسم دوم، معنویت انفسی گرایی است که بیشتر مورد توجه در دوره جدید قرار گرفته و به دنبال حقیقت از درون خود انسان است و می‌ خواهد با کل هستی پیوند برقرار کند و شاید الهام گرفته از ادیان شرقی هندی باشد.
وی با اشاره به این که قسم سوم معنویت دینی است، گفت: این قسم از معنویت یعنی فرا رفتن از مادیت و کسب قداست به همراه مبانی دینی که دارد؛ معنویت چهارم معنویت توحیدی است که عبارت است از فرا رفتن از مادیت در مسیر تقرب به خدا و کسب قداست آن هم بر اساس مبانی توحیدی.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: پنجم معنویت اسلامی است که عبارت است معنویت بر اساس تفسیری که در دین مبین اسلام در ابعاد فردی و اجتماعی وجود دارد و فرا رفتن از مادیت در مسیر تقرب به خدا بر اساس مبانی اسلام که از اعتقاد به خدای واحد، اعتقاد به خاتمیت پیامبر گرامی اسلام(ص) و اعتقاد به معاد شکل می‌ گیرد.
وی بیان داشت: معنویت ششم معنویت شیعی است که مبانی عدل و امامت نیز به نوع قبلی اضافه می‌ شود و محور دین داری، انسان مؤمن قرار می‌ گیرد و در تمام ابعاد زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی را شامل می‌ شود؛ ولایت در فرهنگ شیعی محوریت تام دارد و عمود خیمه دین محسوب می‌ شود.
این پژوهشگر کلام جدید با تأکید بر این که آخرین نوع معنویت، همان معنویت شیعی انقلابی بر اساس تفسیر حضرت امام(ره) است، خاطرنشان کرد: این قید به تعریف قبلی اضافه می‌ شود که در زمان غیبت قائل به تعطیل بخشی از دین نیستیم بلکه همه دین با محوریت امامت با حضور نائب امام ادامه پیدا می‌ کند.
وی خاطرنشان ساخت: این نوع از ولایت معنوی الزاما به معنای آن چیزی که در فرهنگ تصوف یاد می‌ شود نیست، در این نگاه اصل و اساس پیشرفت وتعالی معنوی ولایت است که اتصال به ولایت الله دارد و در میادین فردی و اجتماعی حضور جهت دار دارد و زندگی انسان را به سمت عالم بالا می‌ کشاند و به همه رفتارهای او جهت می‌ دهد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم آیاتی که در ارتباط با ولایت و امامت وجود دارد همچنان ادامه دارد، از جمله این که جدا شدن از ولایت خدا و رسول و ولی که عاقبتی جز جهنم ندارد امروز هم هست.
وی با بیان این که معنویت در نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب یک معنویت جهادی است، گفت: این معنویت بر بستر مجاهدت حاصل می‌ شود، یعنی یک جهاد همه جانبه با جان و مال برای خدا و تعالی و رسیدن به عالم قدس؛ این جهاد دقیقا همان چیزی است که گفتیم در بحث معنویت بر محور خدا است و سود نهایی نیز از آن همین فرد مجاهد است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: بلاکشی در این معنویت شرط فرا روی از مادیت دانسته شده است و این ها کسانی هستند که خداوند به آنها وعده بهشت داده است؛ به همین جهت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس یک شبه ره صد ساله را رفتند.
وی تصریح کرد: باید بدانیم اگر قله هایی از معنویت را در عرصه جهاد و دفاع و سایر موارد مثل لبنان و عراق و سوریه شاهد هستیم که پر از فرا روی از جنبه های مادی است، امروز مدل ها و الگوهای خوبی پیش روی ما هست که این مسیر را تسهیل کرده و نشان می‌ دهد که افزایش معنویت در جامعه شدنی است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نیز به همین مسأله تصریح دارند، خاطرنشان کرد: ایشان در بخشی از این بیانیه از عبارت جهاد در بحث معنویت استفاده کرده اند که نشان می دهد معنویت و جهاد با هم رابطه تنگاتنگی دارند.
وی عنوان کرد: وظیفه اصلی حکومت دینی تشکیل دولت رفاه و یک آسایشگاه در این دنیا نیست بلکه غایت آن پروردن روح انسان ها است، البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب این با زور و فرمان و دستور نمی شود بلکه مکانیزم آن چیز دیگری است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: برای آینده نیز باید همین روحیه جهادی را گسترش بدهیم تا معنویت اصلی ما بالا برود چون گفتیم این سطح عالی معنویت در جهاد حاصل می‌ شود و پیش بینی می‌ کنیم با وجود و حضور رهبر معظم انقلاب این مسیر ادامه پیدا می‌ کند و از سوی دیگر معنویت های دیگر هم رشد می‌ کند و آن هم در سطح دنیا مورد توجه قرار می‌ گیرند و سیر مسیر تدریجی رو به تضاید برای افراد پدید می‌ آید.
وی با تأکید بر این که با جریان هایی از جمله اربعین معنویت جهادی گسترش خود را پیدا می‌ کند، گفت: اگر ما در خارج از مرزهای خودمان تلاش بیشتری داشته باشیم توفیقات ما چندین برابر می‌ شود، چون گاهی اوقات باید از بیرون به درون ترشح بشود تا اثر گذاری بیشتری داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی در پایان تأکید کرد: امروز فرصت های رشد معنوی زیادی از جمله اربعین، اعتکاف، فعالیت های جهادی، مناطق عملیاتی جنوب و غرب و البته برخورد صحیح روحانیت و مسائل مختلفی وجود دارد که باید از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم؛ از جمله این که شما دیدید همین فرصت سیل چه تأثیری در نگاه مردم به روحانیت و دین داشت چون حوزویان در این جریان خوش درخشیدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *