عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی؛

اصل اساسی در زیست مومنانه و زندگی برادرانه

میرسندسی گفت: بی تفاوتی نسبت به مشکلات افراد جامعه، با روح ایمان منافات دارد، به رخ کشیدن تجملات زندگی و بی تفاوتی نسبت به دغدغه های مومنین با زیست مومنانه در تناقض است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید محسن میرسندسی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: در قرآن کریم، سوره حجرات  به عنوان اخلاقی ترین سوره بین مفسرین نامگذاری شده است،  چون چهارچوب روابط سالم مومنین را در ارتباط با خداوند، پیامبر و میان مومنین تشریح کرده است.  آیه ده این سوره رابطه مومنین را برادرانه بیان کرده است و در آیه یازده و دوازده  ابعاد این رابطه را تا حدودی توصیف نموده است.

 وی با اشاره به آیات سوره حجرات افزود: در زیست مومنانه رابطه بین مومنین رابطه برادری است(انما المومنون اخوه) و در آیه دوازده غیبت را به عنوان یک آسیب جدی در رابطه برادرانه و مومنانه توصیف می کند، از آنجایی که فضای مجازی نیز در عصر حاضر همه گیر شده است باید از آسیب هایی که به  رابطه برادرانه و زیست مومنانه آسیب می‌زند اجتناب کرد، از همین آیه استفاده می‌شود مومنان در زندگی یکدیگر تجسس نمی کنند کاری که  متاسفانه در فضای مجازی به وفور صورت می گیرد، هرکجا این نشانه های منفی را ببینیم آن رابطه از دائره زیست مومنانه خارج می گردد.

عضو گروه قرآن و مطالعات اجتماعی عنوان کرد: اصل اساسی در زیست مومنانه زندگی برادرانه است. برادران نسبت به هم خیانت، شایعه پراکنی،  تهمت ، دروغ و افترا نمی زنند، در زندگی مومنانه مومن زمینه غیبت و سوء ظن برای خود و دیگران را فراهم نمی کند و با توجه شباهت فراوان دنیای مجازی و دنیای حقیقی مومنین باید کاری انجام دهند که مورد سوء ظن قرار نگیرند،  متاسفانه شنیده میشود در فضای مجازی از زندگی های شخصی خود عکس و فیلم میگذارند که بعضاً زمینه غیبت و سوء ظن را فراهم می کند.

پژوهشگر پژوهشکده اسلام تمدنی مشهد ابراز داشت: بی تفاوتی نسبت به مشکلات افراد جامعه، با روح ایمان منافات دارد، به رخ کشیدن تجملات زندگی و از طرفی بی تفاوتی نسبت به دغدغه های مومنین با زیست مومنانه در تناقض است.

وی با اشاره به اهمیت  زیست مومنانه در فضای مجازی خاطر نشان کرد: همانگونه که در فضای حقیقی نمی توان به حریم شخصی افراد وارد شد در فضای مجازی همینگونه می باشد، نباید به حریم خصوصی افراد تجاوز نمود، البته کاربران فضای مجازی نیز باید آگاه باشند که فضای مجازی جای عیان کردن حریم شخصی زندگیشان نمی باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پایه رابطه مومنانه مبتنی بر صلح،  تواضع، احترام و محبت به یکدیگر است که منجر به یکدلی و یکرنگی می‌شود، مسئولین امر باید با حمایت از نخبگان فضای مجازی، سخت افزاری و نرم افزاری زمینه ایجاد زیست مومنانه را فراهم کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *