سمینار طرح پژوهشی «انگیزه و علل ورود افراد به گروه‌های نوپدید معنوی» در تاریخ سه شنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۶ برگزار شد.


سمینار طرح پژوهشی آقای دکتر محمد مسعود سعیدی از اعضای هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی با عنوان «انگیزه و علل ورود افراد به گروه­ های نو­پدید معنوی» برگزار شد.

در این سمینار که مدیر و اعضای شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و نماینده پژوهشکده حضور داشتند، ابتدا گزارشی از وضعیت پروژه توسط کارشناس محترم گروه ارائه گردید و اعلام شد که این پروژه در ۵۲۵ صفحه تدوین شده است و همه مراحل تصویب خواهی، نظارت و ارزیابی را گذرانده است. در ادامه آقای دکتر سعیدی ویژگی‌های طرح پژوهشی خود را این­‌گونه توصیف کردند:

پژوهش حاضر در مورد علل و انگیزۀ ورود افراد به گروه‌های نوپدید معنوی منحصر به عرفان حلقه می‌شود. روش مورد استفاده در پژوهش، روش کیفی نظریه‌پردازی داده‌محور است. داده‌ها به کمک مصاحبه‌های طولانی و عمیق، و مشاهدات مشارکتی گردآوری شده است. نتایج تحقیق در مورد هر دو گروه به صورت نمودارهایی نمایش داده شده، و محتوای اصلی کتاب توضیح و تفسیر همان نمودارها است.

پس از توضیحات مجری طرح نظرات ناظر محترم طرح جناب آقای دکتر سید حسین سرا‌ج­‌زاده ارائه گردید. ایشان درباره ویژگی‌ها و امتیازات این طرح پژوهشی گفتند:

" این کتاب برآمده از یک پژوهش است که با تتبّع گسترده و رعایت دقت­‌های لازم روش شناسانه به نحو احسن انجام شده و به نحو شایسته­‌ای در قالب کتاب تنظیم شده است. موضوع کتاب برای جامعه ایران و نیز مطالعات دینی و جامعه شناسی دین از اهمیت بالایی برخوردار است. گزارش تحقیق دارای کیفیت خیلی خوبی است و در آن علاوه بر آن که جنبه­‌های نظری و پیشینه بحث به­‌خوبی دیده شده، اطلاعات میدانی از دو جریان گسترده معنویت­‌گرایی جدید در ایران (عرفان حلقه و انرژی درمانی) به دست می­‌دهد و شناخت واقع بینانه­‌ای از آن‌ها ارائه می­‌کند که در آن جنبه­‌های آسیب شناختی پدیده هم به­‌صورت محققانه و به دور از کلیشه‌­های سطحی متداول بررسی می‌­شود. من کاری مشابه و در سطح این کار در زبان فارسی ندیده­‌ام و از این رو فکر می­‌کنم انتشار آن با استقبال پژوهشگران و علاقمندان این حوزه روبرو می­‌شود.

پس از بیان نظرات ناظر محترم طرح، جناب آقای دکتر ظهیری به عنوان نماینده ریاست پژوهشکده و سایر اعضای شورای علمی نیز مطالب خود را  در دو قسمت فرایند و محتوا مطرح کردند، که مقرر شد نسبت به هر دو قسمت اقدامات لازم از سوی مجری محترم و گروه انجام پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *