سمینار طرح پژوهشی «بررسی جامعه شناختی زمینه‌های تحقق عدالت اجتماعی براساس آموزه های قرآن»برگزار شد.


سمینار طرح پژوهشی آقای دکتر سید علی نقی ایازی عضو هیئت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی با عنوان«بررسی جامعه شناختی زمینه‌های تحقق عدالت اجتماعی براساس آموزه های قرآن» برگزار شد.

در این سمینار که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان استاد ناظر، حجه الاسلام و المسلمین مسعودی رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، دکتر واسعی رییس محترم پژوهشکده اسلام تمدنی و اعضای شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی برگزار شد، در ابتدای این سمینار توسط دکتر خامه‌گر مدیر گروه قرآن و مطالعات اجتماعی گزارشی از وضعیت پروژه ارائه گردید و اعلام شد که طرح اجمالی این پروژه همه مراحل تصویب خواهی را گذرانده است و هم اکنون محقق در حال مطالعه و کدگذاری منابع می‌باشد .سپس آقای دکتر ایازی کارهای انجام شده در اجرای این پروژه را به شرح زیر بیان کردند:

پس از تصویب طرح اجمالی و اجرایی شدن طرح از اواخر سال گذشته، مرحله نگارش طرح تفصیلی، مطالعات اکتشافی و جمع­آوری و کد گذاری اطلاعات آغاز شد. در مرحله جمع­ آوری داده­ها یک به یک آیات از ابتدای قرآن مورد مطالعه قرار گرفت و آیاتی  که به مباحث مرتبط با زمینه ­های تحقق عدالت اجتماعی دلالت داشتند استخراج و کد گذاری گردید که در حال حاضر تا پایان سوره عنکبوت انجام شده است. لازم به یادآوری است که در انجام این مهم از تفاسیر متعددی نیز استفاده می­ گردد. ایشان در  ادامه سخن خود نمونه­ هایی از کدهای بدست آمده را تبیین کردند.

پس از بیان گزارش مجری طرح،حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی ناظر محترم طرح، مسأله محور بودن طرح و اینکه صرفا به زمینه­ های تحقق عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن می­ پردازد را از ویژگی­ های مثبت آن برشمردند. ایشان در ادامه بر ضرورت تبیین نسبت روش گرند تئوری با متن قرآن در این پروژه تأکید کردند.

 پس از آن سایر اعضای جلسه نیز مطالبی در دو قسمت ساختار  و محتوا مطرح کردند، که مقرر شد نسبت به هر دو قسمت اقدامات لازم از سوی مجری محترم انجام پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *