صنعت نشر تاثیر بسزایی در رونق تولید، اقتصاد ملی و اشتغال دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها عنصر اصلی و پایه است و به شکل مستقیم تاثیر بسزایی در اقتصاد ملی ایجاد می‌کند.

 به گزارش ستاد خبری سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد؛ معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، قادر آشنا؛ قائم مقام نمایشگاه کتاب و هیاتی متشکل از مسئولان و ناشران چینی و اهالی فرهنگ روز دوشنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد.

 به گزارش ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: خوشحالیم که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داریم و این اتفاق بزرگ را آغاز می‌کنیم. کتاب پدیده بشری خارق العاده‌ای شبیه به انسان است؛ همانطور که انسان پدیده‌ای با قابلیت‌های متنوع و کارکردهای بسیار گوناگون است. کتاب مخلوق این انسان است و شاید هیچ پدیده‌ای مثل کتاب آیینه‌ای برای انسان نباشد.

وی با اشاره به کارکردهای مهم کتاب همچون پرورش و پالایش زبان اظهار کرد: پرورش زبان ملل و توسعه آن بر اساس کتاب ظهور و بروز یافته است و اگر ما تاریخ بیهقی، شاهنامه، مثنوی مولوی و … را نداشتیم زبان پارسی آنقدر رشد نمی‌کرد و به این نقطه نمی‌رسید. در هر ملتی کتاب مسیری را فراهم می‌کند که زبان پرورش داشته باشد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تاثیر کتاب و نقش آن بر وجود انسان تصریح کرد: کتاب نقش مهمی در حوزه اقتصاد و صنعت دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده است. در این سال صنعت نشر تاثیر بسیار مهمی دارد و نباید تاثیر آن را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها عنصر اصلی و پایه است و به شکل مستقیم تاثیر بسزایی در اقتصاد ملی ایجاد می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: در بحث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نیز صنعت نشر بسیار موثر است و تاثیر قابل توجهی در جامعه و اشتغال ایجاد می کند. کلیسای نوتردام و این اتفاق تاسف باری که این روزها بر زبان رسانه‌هاست در سال ۱۸۳۱ یک کلیسای فرسوده و کمتر محل توجه بود ولی با کتابی که ویکتور هوگو با نام «گوژپشت نتردام» منتشر کرد به تنهایی باعث شد این کلیسا دوباره مورد توجه قرار بگیرد و در سال ۱۸۴۴ بازسازی شود و به یک مکان مهم تاریخی در صنعت گردشگری تبدیل شود. این موضوع نشان دهنده آن است که یک کتاب، یک برداشت یا یک نوشته چقدر می‌تواند در اقتصاد ملی ملت ها موثر باشد. کتاب و صنعت نشر علاوه بر کارکردهای مهم خود در تولید علم، تقویت قدرت تفکر به عنوان یک رسانه قدیمی پایا و مانا نقش مهمی در جامعه پذیری ایفا می‌کند و امسال باید با توجه به شعار «رونق تولید ملی» تاثیر صنعت نشر در رونق تولید نادیده نگیریم.

صالحی در ادامه با اشاره به نقش کتاب در پیوند فرهنگی ملت‌ها خاطرنشان کرد: کتاب را باید به عنوان یک سفیر و سفارتخانه در نظر گرفت. امروزه بحث دیپلماسی بحث مهم و قابل توجهی در جهان است که در بین دیپلماسی عمومی، بحث دیپلماسی فرهنگی و در بحث دیپلماسی فرهنگی دیپلماسی کتاب و نشر ستون اصلی در دیپلماسی عمومی است.

وی ادامه داد: در جهان کشور ایران را با کتاب‌هایی از جمله شاهنامه، بوستان، خمسه نظامی و … می‌شناسند. همانطور که ما ملل دیگر فرهنگی را با کتاب‌هایشان می‌شناسیم. پیوند ملل از طریق کتاب صورت می‌گیرد به همین دلیل کتاب یک سفیر فعال و سیار است و امروزه باید با توجه به این موضوع در جهان حرکت کرد و اگر کسانی سعی دارند که دیوارهای میان ما و کشورهای دیگر فرهنگی را بلند و بلندتر کنند، این کتاب است که آجرهای این دیوار را در هم می‌کوبد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب و ارتباط از طریق کتاب این تخیل و توهم را از بین می‌برد. دیوار بی اعتمادی، تکبیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد و نابود می‌شود. سابق تاریخی نیز چنین بوده است و امروز هم می‌توانیم در این دوره‌ای که بدخواهان ایران تلاش می‌کند تا کمربند تحریم را به دور ما محکم‌تر کنند، با کتاب این تفکر باز می‌شود و این چیزی است که سال ۹۸ و سال‌های پیش رو جمهوری اسلامی ایران باید به آن توجه کند. انشاالله مسیر توسعه فرهنگی بین کشورها همچون کشور چین که یک کشور با سابقه تاریخی بسیار است با کتاب زنده شود.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام‌خمینی (ره) برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *