عضو گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: اگر محور کار پژوهش، مساله باشد نتیجه آن نزدیک‌تر به حل مشکلات فکری و عملکردی جامعه است.

دکتر محمدمسعود سعیدی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به تغییر طراحی و برنامه ریزی پروژه های پژوهشی از موضوع به مسئله محوری در پژوهشکده اسلام تمدنی، گفت: اگر محور کار پژوهش، مساله باشد نتیجه آن نزدیک‌تر به حل مشکلات فکری و عملکردی جامعه است.

وی با بیان اینکه همه پروژه های پژوهشی در دنیا مساله محور هستند، افزود: با توجه به مشکلات فکری، اجتماعی، عملی و نوع افراد در جامعه، برخی از کارهای تحقیقاتی مستقیما و برخی هم از طریق واسطه به رفع مساله کمک می کند، مخصوصا در پژوهش های علوم انسانی تفسیر قرآن و غیره، که مسائل فقط با چند واسطه در جامعه موجب حل مساله در کل می شود.

عضو گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به اینکه این پژوهشکده در ۴ قطب فعالیت می کند، ادامه داد: قطب های بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی، تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی، نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران و اخلاق، خانواده و سبک زندگی، در میزها و مسائل مختلف پژوهشی، در پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مورد بررسی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از میزهای قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی، میز مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی است که مساله نفوذ فکری، فرهنگی و رسانه ای جریان ها، فرقه انحرافی و فرقه گرایی در آن مورد تحقیق و پزوهش قرار می گیرد.

دکتر سعیدی در ادامه به پژوهش های در دست اقدام خود اشاره و ابراز کرد: با توجه به اینکه معنویت، محور اصلی پژوهش من است، گروه هایی را که به عنوان معنویت های نوظهور در جامعه ظهور کرده اند را مورد بررسی قرار داده ام.

وی با اشاره به عرفان حلقه و انرژی درمانی، گفت: انرژی درمانی صرفا به مباحث طبی در جامعه مربوط می شود و پس از تحقیق و بررسی عرفان حلقه و انرژی درمانی، کتابی در پژوهشکده در مورد آن به چاپ خواهد رسید.

عضو گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی اضافه کرد: پژوهش در مورد مساله عرفان حلقه در ۲ کتاب، یکی گزارش پژوهش انجام شده و دومی با عنوان «عرفان در گرو حلقه ها» که برای عموم متناسب باشد به زودی در پزوهشکده به چاپ می رسد.

وی با بیان اینکه «تبیین نظری سکولار شدن در جامعه معاصر ایران» کار قبلی است که در مسیر چاپ قرار دارد، گفت: کار بعدی نیز نظریه اجتماعی معنویت در قرآن است که در دست پژوهش قرار دارد و در آن به معنویت از دید قرآن پرداخته می شود.

دکتر سعیدی بیان کرد: کار آینده پیشنهادی نیز در مورد جامعه شناسی دین و معنویت است که جامعه شناسی معنویت در غرب و دیدگاه آنان به معنویت را مورد بررسی قرار می دهد و در قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی پژوهشکده و میز اسلامی سازی علوم انسانی قرار دارد.

عضو گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی به طرحی که مورد قبول پژوهشکده قرار نگرفت نیز اشاره کرد و گفت: طرح «جامعه شناسی و دین، آشتی بنیادی یا نزاغ نظری» در اسلامی سازی علوم انسانی که سال ۹۳ برای پژوهشکده طرح شد ولی به دلیل عدم موافقت مسئولان وقت لغو گردید و حتی پژوهشگر آن مورد جریمه نیز از طرف پژوهشکده قرار گرفت ولی همین طرح در قالب کتابی در انتشارات کویر در حال چاپ است و ۲ مقاله علمی پژوهشی در لندن و دیگری در کنگره بین المللی علوم انسانی مورد قبول واقع شد و به چاپ رسید.

وی همچنین به دیگر مشکلات در امر پژوهش پرداخت و افزود: پذیرش تنوع و تکثر لازمه کار پژوهش است و ایده های خاص و پژوهش هایی که خط و زاویه خاصی با سیاست داشته باشد مورد قبول واقع نمی شود.

دکتر سعیدی با بیان اینکه آزادی واقعی برای نظریه پردازی، لازمه امر پژوهش است، در خصوص دیگر مشکلات پژوهش  ادامه داد: متاسفانه امروزه علم را باید سیاستمندان پسند کنند و پژوهش ها به مسائل امنیتی مبتلا می شود و حتی اگر نتایج پژوهش ها به سمتی که نفعی برای قدرت های جامعه نداشته باشد نیز رد می شود.

وی یکی دیگر از موانع پژوهشی را پروسه های اداری برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در مدت معینی مثلا یک سال باید نتیجه پژوهش در قالب کتاب و مقاله های علمی تکمیل شده باشد و مورد ارزیابی قرار گیرد، پروسه اداری و ارائه گزارش های هفتگی باعث می شود ذهن پژوهشگر درگیر این گزارش ها شده و از انگیزه پژوهشگر کاسته شود.

عضو گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی در پایان به عوامل توسعه پژوهش در کشور نیز اشاره کرد و پژوهش در موسساتی را که هم پژوهش و هم آموزش دارند را موفق تر دانست و گفت: امرار معاش و حقوق یک پژوهشگر می بایست در مقابل آموزش باشد، البته آموزش محدود و مکانیزم های تشویقی برای کار پژوهش به کار افتد، ولی وابستگی معاش پژوهشگر به یک سازمان پژوهشی صرف، انگیزه پژوهشی را به انگیزه ای دگیر می آلاید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *