ضرورت ورود مراکز پژوهشی حوزوی در بحث الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت


حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی "معاون پژوهش دفتر و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم تجلیل از برترین‌های پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سومین روز از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، به سخنرانی با موضوع «رسالت مراکز پژوهشی در قبال الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» پرداخت و اظهار داشت: آنچه که به عنوان پیش نویس الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، پنج قسمت دارد که بعد از مقدمه کوتاهی که معظم له مرقوم فرمود، مبانی الگو، آرمان ها، رسالت ها، افق و تدابیر را مطرح کردند. 
وی گفت: در این نامه ایشان رسماً خواسته اند که حوزه ها و دانشگاه، مؤسسات، مراکز و حتی شخصیت های علمی سند را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و در جهت تکمیل، اصلاح و ارتقای این سند اعلام نظر کنند، چرا که می خواهد در یک افق ۵۰ ساله مبنای برنامه ریزی و عمل در کشور باشد. 
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرار است که این سند از سال ۱۴۰۰ شروع شود و یک افق ۵۰ ساله را در نظر دارد؛ در این سند بحث تمدن اسلامی مطرح است که در این سال به تمدن نوین اسلامی رسیده باشیم. 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب یک نظام و منظومه ۵ مرحله ای را برای تحقق اهداف تمدن اسلامی در جهان امروز ترسیم فرمودند که مرحله اول آن انقلاب اسلامی است که انجام شده و مرحله دوم نظام اسلامی می باشد که مبتنی بر ولایت فقیه و مردم سالاری دینی انجام شد و مرحله سوم تا پنجم شامل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می باشد که گاهی به امت اسلامی تعبیر فرموده اند. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی اظهار داشت: کاری که اسلامی ایرانی پیشرفت می خواهد انجام دهدف این است که می خواهد بخش های باقی مانده از این الگو را انجام دهد. 
وی گفت: در بخش رسالت این الگو پیشنهاد کردیم که سه مؤلفه دولت سازی اسلامی، جامعه سازی اسلامی و تمدن سازی اسلامی در آنجا قرار گیرد. 
البته در الگوی پیشنهادی فعلی فقط تمدن اسلامی ذکر شده که به نظر می رسد که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دو بخش جامعه سازی اسلامی و دولت سازی اسلامی هم باید مد نظر قرار گیرد که می تواند مرحله بندی شود که مقاطع ده، پانزده و بیست ساله داشته باشد که مراتب دستیابی به این بخش ها را مرتبه بندی کند. 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگر جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی اسلامی بخواهد جزو اهداف و رسالت های این سند و الگو باشد، تکلیف و رسالت مراکز پژوهشی حوزوی بسیاری روشن می شود و باید سعی کنیم که در پژوهش هایی که انجام می دهیم، این سه مؤلفه را مد نظر قرار دهیم، البته هر پژوهشکده، گروه و هیئت علمی باید از منظر تخصص خود تکلیف پیدا می کند که به این مسأله بپردازد و باید در بخش های مختلف این الگو باید طراحی شود. یا باید تدابیری برای رسیدن به این مراحل تدابیری اتخاذ شود. 
وی افزود: به عنوان مثال این الگو بخش های سیاسی، اقتصادی و … دارد که در عرصه الگوی سیاست باید در دو بعد داخلی و خارجی تدابیری اندیشیده شود که برای سیاست اسلامی تحقق پیدا کند، تدابیری در اسلام برای آن پیش بینی شده که در عرصه سیاست خارجی نفی سبیل یک تدبیر است و در سوره ممتحنه بعضی از این تدابیر بیان شده است. که با این تدابیر می توان روابط عادلانه برقرار کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان این که بخش مبانی و آرمان در سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت صد در صد اسلامی است، اظهار داشت: جنبه اسلامی این الگو از حوزه مبانی و آرمان اشراف می شود که مبنای ما در این الگو، تولیدی می باشد و اصول دین مبانی ما است. 
وی گفت: آرمان و مقصد ما همان معاد و حیات طیبه است که در حیات طیبه هم آرامش و آسایش دنیوی است و باید عاقبت هم دیده شود؛ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگویی است که هم به جنبه های دنیوی و هم به جنبه های اخوی توجه دارد و متعالی است. 
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بسیاری از نظریات رایج در توسعه، محور خود را همین دنیا قرار می دهند لذا وقتی که به دولت می رسند، می گویند که دولت تکلیفی در بهشت یا جهنم مردم ندارد، در حالی که در الگوی اسلامی، نبوی و علوی و مهدوی دولت، در رأسش امام قرار دارد که هدایت مردم را بر عهده دارد. 
وی افزود: ایران به جغرافیای این الگو توجه دارد و می خواهد ظرفیت های ایران را در یک افق ۵۰ ساله مد نظر قرار می دهد و ظرفیت های ایران را از سابقه اش می توان فهمید؛ ایرانیان همیشه در عرصه تولید علم و تمدن سازی سابقه دار هستند، پس امر عجیبی نیست که در آینده هم می توان انتظار داشت که ایرانیان پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشند، چرا که در گذشته چندین بار قبل و بعد از اسلام تکرار شده است. 
این الگو اگر به درستی مورد توجه قرار بگیرد، به ما کمک می کند که توانمند سازی علوم اسلامی را که پیگیری می کردیم، جهت دهی کنیم. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی اظهار داشت: به همکارانمان ما در پژوهشگاه توصیه می کنم که این الگو در شوراهای پژوهشی و علمی گروه ها بررسی کنند و متن سند را هم مطالعه بفرمایند و ببینند که از منظر رشته، گروه و فلسفه وجودی آن پژوهشکده مربوطه، چه بخش هایی از این سند را می توانند بر عهده بگیرند و پیشنهادات خود را مکتوب کنند تا آن را برای مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت ارسال کنیم یا خودشان در سایتی که به این منظور طراحی شده، وارد کنند.
وی گفت: البته برخی از پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تماس و ارتباطشان در این راستا شاید خیلی جدی تر از بقیه باشد، مثلاً از مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه انتظار بیشتری است و از قبل هم دوستان ما در این مرکز پروژه ها و کلان پروژه هایی را در این زمینه داشته اند و مابقی پژوهشکده ها هم باید در این راستا تلاش کنند. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هنوز هم یک نظریه دولت اسلامی به معنای سامانه اداره جامعه نداریم؛ نظریه امامت و رهبری داریم که نظریه ولایت فقیه است و خیلی روشن است اما رهبر معظم انقلاب می فرمایند که با ایجاد یک دولت اسلامی هنوز خیلی فاصله داریم، چرا که هنوز نظریه دولت اسلامی را ارائه نکردیم چنان که نظریه فرهنگی نداریم؛ این ها متوجه ما می شود که پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه مدتی است که نظریه دولت اسلامی را کار می کنند. 
وی افزود: مهم مصرف این ها است و اگر امروز هم از این نظریه ها استفاده نشود، حتماً روزی از آنها استفاده خواهد شد یعنی نباید به عنوان پژوهشگر بگوییم که به علت این که مصرف نمی کنند پس ما تولید نکنیم و اگر ملاصدرا چنین تفکر می کرد که نباشد نظریه "حکمت متعالیه" را ارائه می کرد، و اگر ملاصدرا این طوری فکر می کرد، حکمت متعالیه را اصلا تولید نمی کرد چرا که جامعه آن روز جامعه ای نبود که بتواند نظریه حکمت متعالیه را بفهمد چه برسد به این که بخواهد مصرف کند و ما امروز از آن افکار و اندیشه ها استفاده می کنیم. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی اظهار داشت: با منابع انسانی، هیئت علمی و پژوهشگران و پژوهشکده هایی موفقی که داریم و ظرفیت های پژوهشی که در قم وجود دارد، شاید خیلی ها نخواهد اینها را ببینند و بگویند که حوزه در رکود است که باید گفت این افراد نیت خیر ندارند و نمی آیند ببینند که چه کارهایی صورت گرفته است.
وی گفت: مراکز پژوهشی حوزه می تواند به صورت جدی وارد بحث الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بشوند که در گذشته هم وارد شده اند و مراکزی تأسیس شده بود که شاخصه های پیشرفت را ارائه کرده بودند اما اکنون جدی تر از گذشته این آمادگی بیشتر وجود دارد که حوزه نقشه پیشرفت کشور را در وهله اول و نقشه پیشرفت انسان را در مقیاس وسیع جهانی ارائه کنند و اعتماد به نفس آن هم به وجود آمده و بدون لکنت زبان باید از ارزش های اسلامی صحبت کنیم و با تکیه بر مبانی خود نقشه پیشرفت را ارائه کنیم. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: با افتخار اعلام می کنیم که آمادگی داریم و به ندای مقام معظم رهبری لبیک می گوییم و در بررسی الگو و در ارائه پیشنهادات اصلاحی و ارتقایی مشارکت جدی می کنیم و اگر همه مراکز پژوهشی حوزوی وارد شوند، مطمئناً نهضتی در این بخش اتفاق می افتد. 
وی با بیان این که تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت کار منحصر به فرد و بی نظیری است، گفت: این اتفاقی که برای الگو افتاده، برای هیچ سندی در جمهوری اسلامی نیفتاده است چرا که اولاً رهبر معظم انقلاب اصل تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را به مرکزی خارج از قوای سه گانه به نام مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تأسیسی کرده اند که رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عضو شورای عالی آن مرکز است، ثانیاً سند تهیه شده به بحث  گفت و گویی عمومی سپرده شده که هر شخص، مرکز، استادی الگو و ایده ای دارد، در راستای تقویت این الگو مطرح کند و کار منحصر به فرد و بی نظیری است. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با اشاره به این که این نمایشگاه، نمادی برای تقدیر از همه پژوهشگران است و این که حوزه از مظلومیت خارج شود، اظهار داشت: کارهایمان آن قدر زیاد است که در شبکه های اجتماعی برخی تردید کرده اند و با توجه به این که در گذشته تصوراتی شکل گرفته که در حوزه خبری نیست و کاری نمی شود، با گزارش دهی مراکز حوزوی از فعالیت های یک ساله خود، برخی با انکار و تعجبی در این کارها تردید می کنند و می گویند که بعید است و تا این حد تبلیغات منفی صورت گرفته است که در حوزه تولید علمی صورت نمی گیرد. 
وی بیشتر نظریه ها به تصویب رسیده در هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی را متعلق به حوزویان دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود اساتید محترم به عرصه کرسی های نظریه پردازی، سال آینده شاهد آن باشیم که نظریه های متعدد و متنوعی در عرصه های مختلف ارائه، دفاع و داوری شده باشد و به تأیید رسیده باشد، اتفاقاً بیشتر نظریه هایی که در هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، متعلق به حوزیان می باشد. 

منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *