لزوم توجه به پژوهش‌های قرآنی در پایان‌نامه‌های دانشجویی


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر پژوهش‌های قرآنی در پایان‌نامه‌های دانشجویی اظهار کرد: بسط و گسترش فضای قرآنی در محیط‌های دانشگاهی، از اهداف برگزاری جشنواره‌های قرآنی است.

تحصیلات نیوز به نقل از ایسنا: آقای غلامرضا غفاری در حاشیه “آیین اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور” در زنجان، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه اساسا سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه قرآن، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود، گفتند: بخشی از این سیاست‌ها مربوط به خود قرآن که شامل ترتیل و صوت آن است، می‌شود، اما بخش دیگری از این سیاست‌ها مربوط به تفسیر آن می‌شود که سعی شده است در این جشنواره از جنبه‌های دیگری نظیر حوزه‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی به آن پرداخته شود؛ چرا که اساسا در هویت دینی که دانشجویان کسب می‌کنند آموزه‌های قرآنی نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد بخشی توسط تشکل‌های قرآنی که در دانشگاه‌ها فعالیت دارند، انجام می‌شود، ضمن اینکه کانون‌های فرهنگی نیز در این زمینه ورود پیدا می‌کنند. افزون بر اینکه خود تشکل‌ها هم در حوزه قرآن فعالیت‌های خوبی دارند و گام‌های موثری برداشته‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه در فضاهای دانشگاهی، فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای انجام می‌شود، افزود: اما به نوعی انتظاراتی که از این بخش وجود دارد، با توجه به اینکه قرآن کتاب وحیانی ما است به مراتب بیشتر از این میزان است و هر چه کار در این زمینه انجام گیرد به این معنا نیست که جای کار بیشتری برای این امر وجود ندارد.

آقای غفاری خاطرنشان کردند: خوشبختانه علاقه و اهتمام خوبی در دانشجویان و هیئت علمی مشاهده می‌شود و نشانه این موضوع حضور گسترده دانشجویان و هیئت علمی در سی و سومین مسابقات قرآن و عترت است که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ۵۰ هزار دانشجو از سراسر کشور در این جشنواره شرکت داشتند که در جای خود رقم قابل توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: وجه تمایز این دوره از مسابقات با دوره‌های قبل، وجود حوزه‌های مختلف است و هر چه این جشنواره جلوتر می‌رود، مشارکت باشکوه دانشجویان را شاهد هستیم و یک نوع خلاقیت و ابتکار در این عرصه مشاهده می‌شود که این خلاقیت و ابتکار دو سویه، هم از ناحیه دانشجویان و هم از ناحیه کارشناسان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با تأکید بر پژوهش‌های قرآنی در پایان‌نامه‌های دانشجویی، گفت: رشد فضائل دینی در دانشگاه از اولویت‌های فرهنگی وزارت علوم است .

آقای غفاری تصریح کردند: اگر به خود قرآن رجوع کنیم، تاسی از فرهنگ قرآنی می‌تواند ما را از بیم‌ها و تردیدها در امان نگاه دارد و یکی از سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم این است که گفتمان‌سازی قرآنی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم .

وی، نقش جشنواره‌ها در راستای تحقق این سیاست‌ها را مهم خواند و گفت: تاکید و توجه به رشد فضایل دینی در دانشگاه از سیاست‌های دیگر وزارت علوم است و در راستای زمینه‌سازی برای فهم و تدبر در قرآن برای دانشجویان، اساتید و کارکنان تلاش می‌کند .

آقای غفاری، زمینه‌سازی رشد خلاقیت دانشجویان در فعالیت‌های دینی، نهادینه‌سازی فعالیت‌های قرآنی در قالب کانون‌ها و تشکل‌ها و نیز گسترش پژوهش‌ها در بخش‌های مختلف اعم از فعالیت‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی را از دیگر سیاست‌های معاونت فرهنگی در این وزارتخانه برشمردند.

وی با تأکید بر اینکه پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در سیر و سلوک زندگی و حوزه‌های دانشگاهی مورد اهتمام است، اظهار کرد: قرآن ما را در درجه اول به تدبر و تفکر دعوت می‌کند و داشتن ایمان و راستی و روی آوردن به حق‌مداری از آموزه‌های این کتاب الهی است .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دعوت به قسط و عدالت، فهم فلسفه تاریخ و جامعه،  آگاهی از بیم، امیدها و سایر موارد را از دیگر آموزه‌های قرآن برشمرد و گفت: با توجه به پیام‌های قرآن در بخش‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سبک زندگی ما باید قرآنی شود .

وی همچنین به برگزاری سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اشاره کرد و گفت: این مسابقات از پهنه وسیعی برخوردار است و در طول ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، تقریبا همه ساله این جشنواره بزرگ را داشتیم .

آقای غفاری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار نفر در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان شرکت کردند، خاطرنشان کردند: این جشنواره با تنوع قابل ملاحظه‌ای که در رشته‌های مختلف دارد، نماد همگرایی دستگاه‌های مختلف و آموزش عالی و نیز مذاهب مختلف اسلامی است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *