اطلاعات

_
  • ارائه دهنده : دکتر محمد باغستانی مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی
  • دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی مدرس گروه معارف دانشگاه فردوسی رئیس اداره امور پژوهشی
  • زمان: ۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_
image

معرفی برنامه

_

نشست علمی بررسی مراسم آئینی اندوه های شیعی در کتاب مسار الشیعه شیخ مفید ارائه دهنده: دکتر محمد باغستانی مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادی مدرس گروه معارف دانشگاه فردوسی رئیس اداره امور پژوهشی زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ صبح

متن چکیده

_

به همت گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید:

نشست تخصصی بررسی مراسم آئینی اندوه های شیعی در کتاب مسارالشیعه شیخ مفید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست تخصصی بررسی مراسم آئینی اندوه های شیعی در کتاب مسارالشیعه شیخ مفید با ارائه دکتر محمد باغستانی مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و دبیر علمی دکتر عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای نشست دکتر محمد باغستانی در خصوص اینکه آیا مراسم آئینی (اعم از عزاداری- جشن) اختصاص به شیعه دارد و اصولاً در تشیع پدید آمده است گفت: مراسم آئینی تنها به شیعه اختصاص ندارد بلکه همه جوامع شناخته شده با دین و دیانت زندگی می کنند و دیانت بخش مهمی از فرهنگ آنان است.

وی درخصوص نقش و کارکرد دین در جامعه که تا این اندازه همه جوامع بشری را با خود درگیرکرده است گفت: راز این مطلب را باید در تأثیر گذاری مهم دین در لایه های سه گانه فرهنگ چه در بخش جهان بینی/ چه در بخش ارزش ها و ضد ارزش ها/ و چه در صحنه عمل برون فردی  و اجتماعی جستجو کرد.

دکتر باغستانی افزود: کارکردهای آئین های مذهبی برای پیروان ادیان و مذاهب به تناسب اقلیت بودن یا اکثریت بودن پیروان یک مذهب تفاوت می کند در حالت اقلیت کارکردهایی چون حفظ انسجام درونی/ تمایز بخشی آن ها از اکثریت/ عدم اضمحلال آن ها در درون اکثریت و نظم داخلی بخشیدن و قابلیت مدیریت شدن آن ها را ایفا می کند اما در حالت اکثریت شرایط متفاوت می شود.

وی ادامه داد: آئینی های شیعی از دو بخش اندوه و شادی تشکیل شده است. این آئین ها و مراسم اندک اندک به وجود آمده و شکل گرفته و به تناسب نیازهای هر دوره سامان یافته است.

مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی درباره کتاب مسار الشیعه شیخ مفید گفت:  نکته اول در خصوص کتاب مسارالشیعه شیخ مفید آن است که برخلاف عنوان که شادی های شیعه را گزارش می کند کتاب اندوه های آیئنی شیعی راهم نیز  حکایت می کند و نیز شماری از روزهایی که با خود سنت های عبادی و انفاقی دارند.

نکته دوم: پیش از این کتاب منبع دیگری به گرد آوری اندوه ها و شادی های شیعی نپرداخته است  مثلا کامل الزیارات است ابن قولویه است که شیوه زیارت قبور ائمه را با متن دعاها و زیارت نامه  آورده و تنها از مراسم عزای امام حسین ع یاد کرده است.(د.۳۶۷ق)که کتاب شیخ مفید ۳۸۹ نگارش شده است.

نکته سوم : در پاسخ به درخواست کسی که نام او نگاشته نشده این کتاب را تدوین کرده است.

نکته چهارم : در این کتاب همان آئینی اندوه و شادی  شیعی  وهم آئین های  اندوه وشادی  مشترک با اهل سنت و هم آئین های شادی قابل برگزاری با اهل کتاب هم نقل گردیده است و نیز ایام الله که مراسم ویژه خود را دارند.

نکته پنجم : آغاز تقویم نگاری مراسم آئینی هم از ماه رمضان آغاز می شود وبه ماه شعبان ختم می شود .که می دانیم ماه محرم اولین ماه سال قمری است اما ماه رمضان به فضیلت های مزین است که می تواند ماه اصلی زنگی مسلمانان قرار گیرد و شیخ مفید هم از همین بابت به آن توجه کرده مثلا ماه نزول قرآن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *