نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده اسلام تمدنی


به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده اسلام تمدنی در مجتمع آفتاب ولایت برگزار گردید.

در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مسعودی با تبریک هفته پژوهش گفت: حرکت در مسیر تمدنی حرکت در مسیر تولید علم و پژوهش است. رسیدن به اهداف عالی نظام مرهون پژوهش و جریان علم به ویژه تولید علم است. موانع این حرکت،  بخشی در ناحیه نرم افزار پژوهش و فرآیند پژوهش در کشور و بخشی مربوط به سخت افزار امور پژوهشی است.

وی افزود: چند عامل به عنوان آسیب های نرم افزاری علم، دانش و پژوهش در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی وجود دارد و آن این است که ما فهم بایسته ای از منزلت پژوهش در سیستم و نظام نداریم و معمولاً به دستوری بودن جریان پژوهش اکتفا می کنیم. بایستی حکمی صادر شود تا یک جریان پژوهشی در سطح کشور شکل بگیرد. از ناحیه درون و باور انسان ها سمت گیری به سوی پژوهش و تولید علم در کشور مشاهده نمی شود و معمولاً به صورت دستوری است و این مانعی مهم در جریان نرم افزار حرکت علمی در کشور است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مسئله دوم بها ندادن به پژوهش و پژوهشگر در مقایسه با دیگر عرصه هاست. در کشور ما عضو هیأت علمی آموزشی بهره بیشتری از امکانات مغزافزاری، سخت افزاری و نرم افزاری جریان علم دارد و در ناحیه دوم جریانات پژوهشی تعریف می شود و پژوهشگر احساس منزلت باسته را ندارد. مسئله سوم در آسیب نرم افزاری بسیار جدی است نبود خودباوری در خود پژوهشگران است. باور بر این است که ما خود نمی توانیم با اتکا به منابع نخستین دینی و علمی جریان پژوهشی را رقم بزنیم و پژوهشگران ما بیشتر به سمت و سوی ترجمه روی آورده اند. مسئله چهارم سود اندیشی است و علمای ما تذکر به این داده اند که نباید علم آلوده به ثروت شود. مسئله بعدی مرید پروری است. یکی از مسائل مهم در عرصه پژوهش این است که بعضی به دلیل ارادتی که دارند معمولا سعی می کنند خود را محو کنند و به خود اجازه خلق و تولید نظریه نمی دهند. آخرین مسئله نبود ارتباط بین نهادهای علمی است. جریان پژوهش و آموزش در خدمت هم نیستند.

حجت‌الاسلام مسعودی یادآور شد: در حوزه سخت افزاری، هر گاه سخن از سخت افزار دانش به میان می آید عدم تخصیص منابع مالی لازم است. در کشور ما بودجه ریزی مناسبی در عرصه پژوهش وجود ندارد. مسئله دوم مسئله محیطی است. ما هنوز در سطح کشور یک اتفاق محیطی مناسب برای پژوهش نداریم. به نظر می رسد ما بایستی در ناحیه نرم افزار و سخت افزار دانش و پژوهش نهضت به وجود بیاوریم.

در ادامه دکتر احمدزاده رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری فعالیت های پژوهشی شعبه خراسان در طول سه دهه فعالیت را این گونه بیان داشت: معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، فعالیت‌های پژوهشی خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کرد و با استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه خراسان و دانشگاه‌های منطقه، گروه‌های علمی مختلفی را راه‌اندازی نمود و با بهره‌گیری از محققان فاضل و پرمایه، موفق به اجرای ده‌ها طرح تحقیقاتی گردید. سپس این معاونت با نام «مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی» به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۹۵ با نام «پژوهشکده اسلام تمدنیِ» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رسمیت یافت. اکنون دارای چهار گروه پژوهشی و سیزده عضو هیأت علمی می‌باشد و هر گروه به طور میانگین از هشت نفر صاحب نظر به عنوان شورای علمی گروه بهره می‌برد. نیز، بیش از یک صد پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی با این مرکز همکاری دارند.

دکتر احمدزاده بعد از بیان مأموریت و اهداف پژوهشکده و معرفی گروه ها، فعالیت های راهبردی را اینگونه بیان نمود: برنامه های راهبردی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. فعالیت های راهبردی پژوهشکده را می توان مشارکت فعال روسای پژوهشکده، مدیران محترم گروه ها، اعضاء محترم هیئت علمی و کارشناسان در کمیته اجرایی امور قطب ها، نمایندگان حقوقی شعبه در میزهای تخصصی، کارگروه های علمی میزهای تخصصی، پیشنهاد طرح ها و برنامه های راهبردی در قالب بودجه سالیانه، اجرای برنامه های راهبردی در طول سه سال گذشته، برگزاری دوره های آشنایی با قطب ها و میزهای تخصصی، برگزاری جلسات مشترک با روسای قطب ها و میزهای تخصصی و دبیران میزهای تخصصی، دعوت از نمایندگان میزهای تخصصی در جلسات شورای پژوهشی پژوهشکده، پروژه گزارش راهبردی فرایندها و مدلهای تربیت، ارزشیابی و ارتقای محققان علوم اسلامی  برشمرد.

وی ادامه داد: در پژوهشکده اسلام تمدنی بیش از ۱۲۰۰۰ صفحه محتوا، ۵۰۰۰ صفحه کتاب با ۲۲ عنوان، ۵۰۰۰ صفحه نشریه چاپی، ۴۱۹ صفحه نشریه الکترونیکی، ۱۵۶۸ سفحه فرآوری محتوا در موضوعات مختلف شامل نشست ها و همایش ها، تولید ۱۱۰۰صفحه محتواهای علمی در برخی از برنامه های مختلف مجموعه وجود دارد.

دکتر احمدزاده گفت: در حاضر پژوهش های تمامی اعضای هیأت علمی مرتبط با میزها و قطب هاست و همچنین نشریات که شامل ویژه نامه عدالت، پژوهش های قرآنی، سیره پژوهی اهل بیت، کتابخانه دیجیتال وهابیت رویکرد راهبردی دارند.

وی دستاوردهای پژوهشی شعبه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۴ را این گونه تشریح نمود: دفتر در حوزه تعاملات و همکاری ها تعامل با دومین حوزه علمیه کشور یعنی حوزه علمیه خراسان ، ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه جامع کشور دانشگاه فردوسی مشهد،  انعقاد تفاهم نامه با قریب به اتفاق مراکز حوزوی، دانشگاهی، فرهنگی، دینی و مدیریتی مشهد و استان خراسان رضوی، برگزاری همایش ها و نمایشگاه های علمی با مشارکت مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی مشهد و استان خراسان رضوی، بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی سازمان ها و نهادهای پژوهشی را در کارنامه خود دارد.

وی ادامه داد: محصولات و آثار شعبه خراسان شامل بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در قالب ۱۴۸ مجلد، بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی، بیش از ۷۰۰ نشست علمی ، بیش از ۲۰۰ نشریه می شود.

دکتر احمدزاده در ادامه به بیان دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی ۱۳۹۷- ۱۳۹۵ پرداخت و گفت: در پژوهشکده اسلام تمدنی بیش از ۹۳ جلسه برگزار شده که شامل جلسات شورای پژوهشی، جلسات شورای مدیران، شورای علمی گروه ها، کارگروه منابع انسانی، کارگروه طرح و برنامه، کارگروه فناوری اطلاعات، کارگروه نشریات، کارگروه سفرهای علمی، هیأت اندیشه ورز، جلسات با سایر مراکز، معاونین دفتر، شورای کتابخانه، جلسات داخلی کتابخانه، همفکری کارشناسان و جلسات فصلی خانواده پژوهش می شود.

وی درباره انتشارات پژوهشکده گفت: تعداد ۶ کتاب و ۹ نشریه در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است.  همچنین پژوهشکده موفق به اخذ رتبه علمی پژوهشی دوفصلنامه پژوهش های عقلی نوین شده است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی پس از ارائه کلیپ معرفی کتابخانه به معرفی واحد فناوری اطلاعات پژوهشکده پرداخت و گفت: این واحد بیشترین تمرکز خود را روی سایت پژوهشکده قرار داده است و به جد می توان بیان نمود که جزو بروزترین سایت های مراکز پژوهشگاه است که در آن اخبار، مصاحبه ها، اطلاع رسانی فعالیت های علمی پژوهشی اعضای هیأت علمی، افتخارات، تازه های فناوری برای پژوهشگران، آثار منتشر شده، فرم پیشنهاد خرید کتاب و … قرار داده شده است.

دکتر احمدزاده اقدامات طلایی پژوهشکده را این گونه بیان نمود: از جمله اقدامات طلایی پژوهشکده اسلام تمدنی را می توان دریافت رتبه علمی- پژوهشی  فصلنامه پژوهش های قرآنی و دو فصلنامه علوم عقلی نوین،  رسمیت بخشی پژوهشکده اسلام تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، فرهنگ کاربردی واژگان قرآن (عربی- انگلیسی- فارسی) در ۳ جلد، فقه شهر و شهر نشینی، کارگاه های فلسفه علم اصول، دانشنامه تمدن اسلامی، مدل های  نو اندیشی و احیاءگری دینی، بررسی ظرفیت های علمی دینی شرق اسلامی: مطالعه موردی هندوستان (۳ سفر علمی)، انتخاب کتاب «علم، عقل و دین» دکتر سید علی حقی به عنوان متن درسی رشته فلسفه علم توسط شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، کتابخانه با ۱۲۰۰۰ هزار عنوان کتاب دیجیتال و ۷۰۰۰۰ هزار عنوان کتاب فارسی، عربی و لاتین و ۸۰۰ عنوان نشریه و صدها نرم افزار، بیش از ۵۰ افتخار علمی در سطوح بین المللی، ملی، منطقه ای و سازمانی، برگزاری ۳ همایش بین المللی، دریافت حکم رسمی ۴ عضو هیئت علمی پژوهشکده از وزارت علوم تحقیقات و فناوری برشمرد.

وی دورنمای آینده ای برای پژوهشکده ترسیم نمود و گفت: دور نمای آینده پژوهشکده اسلام تمدنی را می توان تهیه و تدوین سند راهبردی اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی در افق سه ساله بر محور اسلام تمدنی، رسمیت بخشی پژوهشکده در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، برگزاری کرسی نظریه پردازی، توسعه تعاملات بین المللی، بهره گیری از استادان بین المللی، برگزاری همایش بین المللی الهیات شهر، برگزاری همایش بین المللی زمینه های مشترک تمدنی ایران و آسیای مرکزی، انتشار دو فصلنامه پژوهش های قرآنی IsI به دو زبان فارسی و انگلیسی، انتشار سالنامه فقه شهر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، نهایی سازی پروژه های سال های گذشته، دریافت رتبه علمی – پژوهشی برای نشریات مطالعات ادبی متون اسلامی و سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام، تقویت کتابخانه دیجیتال، افزایش اعضاء هیئت علمی، چاپ و نشر بیست اثر پژوهشی ترسیم نمود.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن تشکر از دکتر احمدزاده، پژوهشکده اسلام تمدنی را پژوهشکده ای راهبردی دانست و گفت: بحث تمدن سازی بحثی راهبردی است و اعضای محترم هیأت علمی و کارشناسان که در بحث تمدن اندیشی فعالیت می کنند متفکران راهبردی هستند.

در پایان مراسم از آثار پژوهشکده اسلام تمدنی رونمایی و از برترین های پژوهشکده تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *