نشست علمی( روشها و آسیب های تاثیر قرآن بر فرهنگ عامه) از سلسله نشست های علمی و مصاحبه نخبگانی ضعف مرجعیت و حضور قرآن کریم در فرهنگ عمومی و تخصصی با حضور دکتر محسن معینی (عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام)


به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی و مصاحبه نخبگانی ضعف مرجعیت و حضور قرآن کریم در فرهنگ عمومی و تخصصی با عنوان«روش‌ها و آسیب‌های تأثیرقرآن بر فرهنگ عامه» 8 بهمن با حضور دکتر محسن معینی، عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام به همت پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در اتاق جلسات این دفتر با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

معینی در این نشست به بررسی چرایی و چگونگی استفاده عامه مردم از چیستان ها، مثل ها و داستان های قرآنی در فرهنگ عمومی پرداخت، گفت: با توجه به اینکه کتاب هایی با این محتوا مورد استقبال قرار گرفته است این امر نشان دهنده این مسأله است که مردم نسبت به داستان ها، مثل ها و چیستان های قرآنی توجه و علاقه دارند.

وی ضمن طرح این پرسش که آیا صرف خواندن قرآن می تواند در زندگی مردم تأثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: سفارش به خواندن برخی آیات که موجب برآوردن شدن حاجت می شود گاهی همراه با آسیب هایی است چراکه در این راستا افراد به اهداف خودشان نمی رسند؛ از طرفی برآوردن حاجات دارای مقدمه هایی در ذکر است و فقط نمی توان به خواندن آنها به تنهایی بسنده کرد.

عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: برای اینکه از آسیب ها در راستای بهره گیری مردم از قرآن در فرهنگ عمومی کاسته شود بهتر آن است که نحوه بهره مندی مردم از قرآن در زندگی روزمره مورد بازخوانی قرار بگیرد.

معینی با اشاره به استفاده مردم از قرآن در قبرستان‌ ها و نقش نگاره های سطح شهر بیان داشت: ثبت و ضبط زمان تولد کودک در پشت جلد قرآن و نامگذاری کودک با استفاده از قرآن از جمله دیگر مواردی هستند که در فرهنگ عامه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با انتقاد از استفاده نادرست قرآن در مجالس ختم خاطرنشان کرد: این مجالس می توانند تأثیر بسیاری در آشنائی مردم با قرآن داشته باشند اما در حال حاضر هدف اصلی گم شده است و در برخی مواقع قاری فقط برای خودش قرآن می خواند و افراد شرکت کننده مشغول خوردن هستند و توجهی ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *