اطلاعات

_
  • ارائه دهنده :حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن علیدادی سلیمانی
  • دبیر علمی: علی ابوترابی
  • زمان: دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_
image

معرفی برنامه

_

نشست علمی شاخص های اخلاقی شهید سلیمانی
ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن علیدادی سلیمانی
دبیر علمی: علی ابوترابی
زمان: یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰

متن چکیده

_

در نشست علمی شاخص های اخلاقی شهید سلیمانی مطرح گردید:

معنویت، عقلانیت، سیاست از مهم ترین شاخص های اخلاقی مکتب شهید سلیمانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی شاخص های اخلاقی شهید سلیمانی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان و دبیری علمی علی ابوترابی کارشناس پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست علی ابوترابی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که شخصیت امام موسی بن جعفر علیه السلام در داخل زندان هم همان شخصیت روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می کند و حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است گفت: مکتب حاج قاسم ما از منش و رفتار سرداری می گوید که نمونه یک انسان مومن و عاشق است سرداری که خالصانه عاشق شهادت و ولایت بود و خود را سرباز ولایت می دانست و تمام زندگیش را وقف خدا و خدمت به مردم بود. سید الشهدای مدافعین حرم ما امروز یک اسوره بزرگ است اسطوره مقاومت در برابر ظالم و ظلم، اسوه اخلاص و کار بی منت برای خدا، و سرمشق تلاش، ساده زیستی، شجاعت، مجاهدت و خدمتگذاری  بی آنکه از غیر خدا ترس داشته باشد و همان گونه که رهبر عزیز و فرزانه ما فرمودند ما باید سردار شهید را به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز نگاه کنیم.

 ابوترابی با اشاره به  شروع روزهای برپایی خیمه چهل و سه سالگی انقلاب اسلامی با یاد و نام امام راحل عظیم الشان، شهدای عزیزانقلاب، جنگ، مدافع حرم، سلامت و امنیت و تشکر از همه دست اندرکاران این نشست شهید سلیمانی را مهندس جبهه مقاومت دانست و اولین شاخص در مکتب او را ولایت محوری معرفی و شهید سلیمانی امروز را خطرناک تر از سردار سلیمانی یاد کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی با شهادتش قهرمان مبارزه در راه آرمان های اسلام و تکثیر شد و امروز هزاران شهید سلیمانی جان به کف آماده دفاع از اسلام و میهن اسلامیمان در جهان اسلام هستند و اجازه هیچ تعرضی هم به هیچ نقطه از ایران اسلامی و حرم های مقدس را نمی دهد و پشتیبان همه مسلمان جهان و دفع ظلم از سرتاسرعالم اسلامی هستند. و در این راه با همه وجود ایستاده اند.

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان کرمان ضمن تسلیت شهادت امام  موسی بن جعفر علیه السلام با بیان خاطراتی از سردار شهید سلیمانی زندگی ایشان را به سه مقطع  تقسیم کرد و گفت: زندگی حاج قاسم به سه مقطع تقسیم می شود، دوران کودکی و نوجوانی که در دامن پدر و مادری تربیت شد که اهل دیانت، اخلاق وموازین شرعی بود. دوران جوانی که به دو بخش تقسیم می شود،  یک بخش قبل از دفاع مقدس و یک بخش بعد از دفاع مقدس و اما قبل از دفاع مقدس، ایشان یک جوان روستایی خودش را به شهر می رساند تا کمک خرج پدر و مادرش بشود و شرکت در جلسات وعظ و خطابه و حضور در انقلاب  که این بخش از زندگی او بخش سازنده ای است.

بخش دوم در دوران دفاع مقدس و ورود به جنگ و دفاع از کشور اسلامی او د راین زمان فوری رشد می کند تا این که تبدیل می شود به یک فرمانده بزرگ شهید سلیمانی ما در این دوران دوستان و رفقای خودش را در استان های  سیستان بلوچستان، هرمزگان و کرمان جمع می کند و لشکر چهل و یک ثارالله را تشکیل می دهد. و درعملیات های مختلف شجاعانه شرکت می کند.

وی افزود: شهید سلیمانی عزیز ما، شخصیت های نظامی خوبی را تربیت می کند. که امروز خدمت گذار انقلاب اسلامی در پست های مختلفی می باشند.  که این ها همه در دوران پر از معنویت دفاع مقدس شکل می گیرد و بعد از جنگ هم لباس نظامی را در نمی آورد و در سنگر دفاع و مبارزه با اشرار به عنوان فرماندهی رشید و رزمنده با همه سختی ها و فراز و نشیب ها می ماند. بخش سوم دورانی است که یک فضای بزرگی باز می شود که سپاه قدس است و جبهه مقاومت که در خارج از مرزها و تبدیل شدن به یک فرمانده بی نظیر که هر سه مقطع  باید توسط دست اندرکاران پژوهش و اهل قلم و جدی مورد پژوهش قرار گیرد.

حجت الاسلام علیدادی گفت: شهید سلیمانی ما سطح جبهه مقاومت را گسترش داد که چندین کشور و نیروهای جوان را در خودش جای می دهد و همراه کردن همه نیروهای مقاومت را در کنارهم قرا رمی دهد و صدها شخصیت در جبهه مقاومت تربیت می شوند که همه از فرماندهان بزرگ مقاومت می شوند. این مقدمه برای مکتب شهید سلیمانی است. اما در مکتب شهید سلیمانی شاخص هایی بسیاری است یکی از شاخص ها که در مکتب شهید سلیمانی پر رنگ تر دیده می شود روحیه و رفتارش است که معنویت، تهجد همراه با  مراقبت و مواظبت حتی در سخت ترین روزها ی زندگی  و غفلت نکردن از معنویت و به یاد و فکر خدا بودن و خدا را در همه صحنه ها حضور دیدن  که در این جا یاد آن جمله نورانی امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می افتیم خدایا من هر کاری انجام می دهم خدا ترسی من را به درجه ای برسان که در آن کار تو را ببینم.  معنویت شهید سلیمانی ترازش تراز یک معنویت و فرمانده عالی رتبه بزرگ اسلامی که نه فقط جبهه و جنگ را خوب می شناسد که اخلاق معنویت و انسانیت را هم خوب می شناسد و به آن عمل می کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در شاخص های شهید سلیمانی عقلانیت او است. شهید سلیمانی از ویژگی هاش عقل و عدل است، هم عاقله است همه عادله  است وقتی با او صحبت می کردی در هر موضوعی ورود می کرد  اما کاملا مواظبت می کرد و مراقبت می کرد که از خط عدالت خارج نشود مرد میدان بود مرد جنگ و با تدبیر و اندیشه  بود. فرمانده عزیزی که خود من بارها از ایشان شنیدم که می گفت: در روح  وروان من کاملا شخصیت و روحیه رهبر معظم انقلاب و مرجع تقلید و رهبرم است عقلانیت همراه با شجاعت وعقلانیت او جدی است. نکته دیگری که در زندگی شهید سلیمانی است وابستگی بی حد و حصر او نسبت به اهل بیت علیهم السلام و خصوصا حضرت زهرا سلام الله علیها است که بیت الزهرا او در کرمان و روضه های او ارادت همیشگی شهید عزیز ما را به نمایش می گذارد. اوبه شدت مراقبت می کرد که دنیا او را جذب نکند در بیانات مقام معظم رهبری  همه ما شنیدیم که فرمودند در جلسه ها باید دنبالشون می گشتیم تا او را ببینیم وهرگز دوست نداشت دیده شود. و خاطرات بسیاری من از این شهید عزیزمان دارم یاد خاطره ای افتادم که بد نیست عرض کنم در جلسه ای در یک جایی در کرمان دعوت شدند و گفت می آیم به شرط آن که هیچ تبلیغی نکنید  و عناوین و اسمی از من جایی نقل نکنید، من خودم خودم را خوب می شناسم من یک بچه روستایی و کشاورززاده هستم. یا در جای دیگر  در یکی از شهرستان های کرمان  بود اسم یک بلوار را شهید سلیمانی می گذارند به محضی که اطلاع پیدا می کند می گوید فوری این تابلو را بردارید که این کار انجام شد و برداشتند و می گوید نیازی نیست اسم من را روی بلوار یا جایی بگذارید اگر خدا بخواهد خودشس این کار را می کند.

امام جمعه کرمان افزود: یکی دیگر از شاخص های شهید ما، سیاست شهید سلیمانی است تحلیل های خوب سیاسی او بود و مراقب بود که در بحث های جناحی زیاد دخالت نکند اما تحلیل داشته باشد و می گفت من یک نظامی هستم باید ورد نکنم ولی باید مسائل سایسی را بدانم ودر صحنه دیپلماسی بسیار دقیق  بود ولی در گرایشات جناحی و خطی شهید سلیمانی اصلا ورود نمی کرد این ها یک صلابت روحی می خواهد  که یک کسی در اوج  فقروسایل اما مراقب باشد و مواظب باشد که هیچ اتفاقی رقم نخورد.  

 نکته دیگر در رابطه با شهید سلیمانی،  بحث رعایت کردن حدود شرعیه؛ متشرع بودن شهید سلیمانی، تلاشش بر این بود دقیقا احکام الهی را همان گونه که هست بفهمد و بداند  و حقیقتا یک مسلمان رساله ای  به معنی واقعی کلمه بود یعنی هر چه مرجع تقلیدش می گفت به آن عمل کند که رضای خدا هم هست عمل کند. مقام معظم رهبری فرمودند حتی او در زمان جنگ هم مطیع رهبرش بود. در همه دوران های خدمت در امنیت جنوب در مدافعین حرم همه جا و در طول نزدیک به چهل سال که لباس نظامی به تن داشت مطیع رهبرش بود و خط قرمزاو بود. و اما مردمی بودن شهید سلیمانی،  وقتی به شهرش و ایل سلیمانی می آمد به محافظینش می گفت که مراقب باشید که خدای ناکرده جلوی کسی را نگیرید که نزدیک من نشود احساس نکند و خیال نکند یک حریمی است  و نمی تواند کسی  با من صحبت کند بگذارید همه بیایند با من هر حرفی را هم دارند بزنند این دلسوزی نسبت به مردم در اوج است.  

حجت الاسلام علیدادی با اشاره به شاخص معنویت، عقلانیت و وابستگی او به اهل بیت علیهم السلام  شهید سلیمانی را الگوی جهان اسلام خواند و گفت: مردمی بودن او و عشق او به مردم زبانزد همه بود و به خاطرهمین هم مردم عاشق او بودند و اوعمیقا بر این باور بود که مردم ولی نعمت ما هستند و این انقلاب و نظام حاصل تلاش آنان و متعلق به آنان است و پیوسته ایشان تاکید داشتند که ما مدیون و وامدار این مردم عزیز هستیم و خدمت به آنان را بایستی یک افتخار بزرگ بدانیم  و در حوادث گوناگون باید در میان مردم حضورداشته باشیم و به یاری آن ها بشتابیم و او دراین راه هرگزتوقف نکرد و تا می توانست در کنارمردم بود و تا پای جان هم ایستاد. و اما احترام به خانواده های شهیدان وقتی وارد شهر کرمان می شد می توانیم بگوییم از مسئولین بنیاد شهید بیشتر به خانواده های شهیدان سر می زد خصوصا به مادران شهیدان نمونه عشق و علاقه به دوستان شهیدشان و تقاضای دعا برای شهادت و رسیدن به آن ها  با بیان این که سردار سلیمانی فقط برای کرمان نبود و افتخار ما و کرمان این است که در دامن خود کسانی را پرورش داد که الگو برای جهان اسلام شدند که این بزرگترین افتخار برای مردم ولایتمدار کرمان است. حاج قاسم با شهادتش موجب بیداری و بصیرت عمومی و فراگیر شد. یاد و نامش همیشه گرامی باد.

در پایان علی ابوترابی با اشاره به این که سردارسلیمانی همه شاخص ها را دارا بود و مکتب او ضرورت امروز کشور است و از آن می توان به عنوان الگوی عملی بخش های مدیریتی و اجرایی کشور بهره برد، فرمانده من خود را سرباز ولایت دانست و تمام زندگی اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرد و این بود که سردار دل ها گشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *