نمایشگاه پژوهش زمینه ای برای جریان سازی علمی


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  بیان کرد: نمایشگاه پژوهش باید فضایی برای آشنایی و دریافت ایده های جدید باشد تا پژوهشگر در انتظار آن باشد.

دکتر محمد غفوری در گفتگو با خبرنگار پژوهشکده اسلام تمدنی، در آستانه هفته پژوهش، ابراز کرد: یک پژوهشگر علاوه بر اینکه انگیزه کافی برای پژوهش دارد، باید تخصص لازم را در موضوع، آشنایی با منابع پژوهش و خلاءهای موجود درباره آن، تسلط بر پیشینه موضوع و پاسخ گویی به مسائل در جا مانده را، نیز داشته باشد.

وی به برگزاری نمایشگاه در این هفته نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ها نباید صرفا زمینه ای برای آمار گرفتن تعداد بازدیدکنندگان باشد بلکه باید با ارائه تحقیقات معتبر و مبنایی، جریان سازی برای علم و نظریه پردازی شود.

عضو شورای علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: نمایشگاه های پژوهش باید فضایی برای آشنایی و دریافت ایده های جدید باشد تا پژوهشگر در انتظار آن باشد، اما صرفا اینگونه نیست و به محل فروش کتاب تبدیل شده است.

 

مساله محوری راه برون رفت از مشکلات

دکتر غفوری با بیان اینکه تاکنون بیشتر پژوهش ها موضوع محور بوده است، گفت: در این مدل پژوهشکده ها موضوعاتی را ارائه می دادند و افراد براساس علایق خود آنها را بررسی و تبدیل به کتاب می کردند اما به مرور، فضای پژوهشی کشور به سمت مساله محوری رفت و براساس نیاز سنجی در حوزه عقاید و آموزه های دین به مسائل مذهبی پرداخته شد.

وی با ابراز خرسندی از تغییر رویکرد موضوع به مساله محوری در امر پژوهش، ادامه داد: پژوهش ها باید پاسخ گوی نیازهای اجتماعی و اعتقادی جامعه باشند لذا مساله محوری راه برون رفت از مشکلات خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با توجه پژوهش های انجام شده در این گروه، گفت: «مناقب امامان شیعه» به عنوان یک مساله که در جامعه و در مراسم عزاداری، جشن ها و غیره، رسوخ دارد به عنوان پژوهش مورد بررسی قرار گرفت که در مرحله ارزیابی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «ارزیابی اخبار مناقب امامان شیعه(ع) » تا پایان امسال به چاپ خواهد رسید، گفت: در این پژوهش به سوالاتی همچون مناقب اهل بیت(ع) باعث تکثیر روایات شده است یا خیر، حجم روایات در چه جغرافیایی رشد کرده است، چه دسته مناقب مورد توجه شیعه بوده است، نقش شیعیان در انتقال این مناقب و گسترش آن و غیره، مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر غفوری با بیان اینکه مناقب امامان را در دوگونه می توان دسته بندی کرد، گفت: فضایل و مناقب در درون خود هم سو نیستند و در برخی جاها نیز تناقض هایی دیده می شود، برخی معصومین(ع) را به عنوان انسان های در دسترس قرار می دهد که سیره و روش زندگی آنها همانند بقیه انسانها است و دسته ای دیگر معصومان(ع) را ماوراءای و فوق بشری نشان می دهند که در بین مردم زندگی می کنند.

این عضو شورای علمی گروه هنر و تمدن اسلامی، ارتباط وسیع با عقاید و باورهای جامعه را باعث اختلافات در حوزه مناقب اهل بیت(ع) دانست و اضافه کرد: در فضای کنونی جامعه با نزاعی از فضایل و مناقب روبرو هستیم، برخی همه را مهر صحت می زنند و قبول دارند ولی در یک رویکرد دیگر همه روایات هم نمی تواند درست باشد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر بارها گفته بودند که افرادی هستند که بر من دروغ می بندند، ادامه داد: کسانی در جامعه بودند که به زبان ائمه(ع)، روایات و فضیلت سازی می کردند که پژوهشگران در این حوزه را با تناقض مواجهه می کند که با پالایش در روایات و سیره اهل بیت(ع) به اصل مطلب می رسیم.

دکتر غفوری در ادامه به مشکلات پیش روی پژوهشگران پرداخت و گفت: هر کار پژوهشی باید یک فراغت و آرامش خاطری داشته باشد تا پژوهش از غنای لازم برخوردار شود.

وی با توجه به وجود دغدغه های مختلف کاری در پژوهشکده به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی پژوهشگران، افزود: نگارش چند صفحه در مدت زمان معین شده از عمق نوشته می کاهد و ارزش پژوهش را نیز کم می کند.

تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه علوم اسلامی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص همکاری مراکز متولی علوم اسلامی نیز ابراز داشت: در این زمینه شعار زیاد می دهیم ولی در عمل هیچ هماهنگی و همکاری علمی در بین مراکز وجود ندارد.

دکتر غفوری تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه علوم اسلامی را لازم و ضروری خواند و در پایان گفت: بودجه های مراکز باید از موازی کاری ها دور شده و به سمت پژوهش هایی که خلاء های جامعه را پر کنند، پیش رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *