نگاه یکجانبه گرایانه به پژوهش‌های حوزوی بی انصافی است.


رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه داوری هایی که راجع به پژوهش های حوزوی صورت می گیرد از یک منطق مشترک برخوردار نیست و از روی جهاتی که در نظر خودشان اولویت و معیار است داوری می کنند کفت: نگاه یکجانبه گرایانه به پژوهش‌های حوزوی بی انصافی است. 

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، ابراز داشت: بخش معظم تولیدات پژوهشی دفتر تبلیغات در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام می گیرد.
وی با بیان این که بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی از جمله دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر و شعب فعالیت های پژوهشی دارند، افزود: این نمایشگاه که تمام بخش های پژوهشی دفتر در آن آثار خود را به نمایش گذاشته اند مسیر رشد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی را نشان می دهد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که ما هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در عرصه پژوهش رشد محسوسی داشته ایم و مسیر خوبی را پی می گیریم، گفت: داوری هایی که راجع به پژوهش های حوزوی صورت می گیرد از یک منطق مشترک برخوردار نیست و از روی جهاتی که در نظر خودشان اولویت و معیار است داوری می کنند.
وی تصریح کرد: برای برخی احیای تراث علمی و چاپ منقّح و صحیح آثار علمی بزرگان جهان تشیع به عنوان برجسته ترین کارهای دفتر تلقی می شود و از ما تقدیر می کنند و برخی معتقدند که احیای تراث اصلا کار پژوهشی نیست و ما را در این زمینه نقد می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: برای برخی پرداختن به نیازهای نظام و یافتن راه حل برای مشکلات نظام و جامعه اسلامی معیار و شاخص است و از این منظر نگاه می کنند و هر گونه تلاش پژوهشی حوزوی غیر از این مسیر را کج روی و بیراهه روی تلقی می کنند و برخی دیگر به پژوهش هایی با رویکرد جهانی و مقابله با فلسفه غرب اولویت می دهند؛ بنابراین ملاک های موفقیت در پژوهش متفاوت است.
وی با بیان این که برای داوری منصفانه راجع به پژوهش های حوزوی در یک مرکز خاص باید اهداف و غایات تشکیل آن مرکز را بررسی کنیم، اظهار داشت: پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی ۷ هدف و رسالت خاص را دنبال می کند که به صورت عینی در فعالیت های این دفتر شکل گرفته است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهداف پژوهشی در دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: توانمندسازی علوم اسلامی، پرداختن به مسائل مستحدثه فقهی، پرداختن به مسائل فقهی نو و رویکردهای نو گرایانه در جهان اسلام و غرب، مبارزه فکری با فرق انحرافی و مرزبانی اعتقادی از مکتب تشیع، پرداختن به نیازهای نظام اسلامی، تقویت و تثبیت نگاه تمدنی به دین و تولید دانش انسانی اسلامی اهداف پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی است.
وی با بیان این که رسالت های پژوهش در حوزه علمیه ابعاد گوناگونی دارد، افزود: برای قضاوت پژوهش در حوزه علمیه باید جامع نگر بود و تمام نیازهای فرهنگی، تبلیغی، علمی، اجتماعی و قرآنی داخلی و خارجی را در نظر گرفت و کسی که مشرف به رسالت های امروز حوزه باشد هیچ کدام از فعالیت ها را سبک نمی شمارد و تحقیر آمیز نگاه نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی در تمام هفت محور رسالت های خود به صورت متوازن و یکسان انجام نداده است، گفت: مزیت نسبی بافت هیأت علمی ما بهره مندی و توانمندی در شاخه های علوم اسلامی است و نوع هیأت علمی ما دانش آموخته حوزه و مسلط بر شاخه های خاص علوم اسلامی هستند و این بافت موجب می شود که از این هفت محور در چهار محور اول موفق تر باشیم.
وی با بیان این که ضعف در سه محور پرداختن به نیازهای نظام اسلامی، تقویت و تثبیت نگاه تمدنی به دین و تولید دانش انسانی اسلامی مخصوص به حوزه های علمیه نیست، اظهار داشت : تمام مراکز علمی کشور از جمله دانشگاه ها این ضعف را دارند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی ضعف در زمینه حل نیازهای کشور را معلول دو امر دانست و گفت: اول این که حل مسائل کشور نیاز به موضوع شناسی، وضعیت شناسی، درک واقعی از توانمندی ها، امکانات و مقدورات کشور دارد و نوع کسانی که آکادمیک هستند معمولا دستی بر آتش ندارند و آشنای با ظرفیت ها و امکانات کشور نیستند و راه حل هایشان ذهنی گرایانه است.
وی افزود: مشکل دوم این است که اساسا در کشور ما پیوند طبیعی بین پژوهش با تصمیم سازی و تصمیم گیری بر قرار نشده و ریل گذاری طبیعی نشده است؛ ممکن است یک پژوهشگر بتواند با مراودات شخصی مطلب خود را به دست برخی تصمیم سازان برساند ولی این ریل گذاری طبیعی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: آنگونه که در کشورهای پشرفته بین دانش، صنعت، تجارت و خلق ثروت پیوند ایجاد شده در کشور ما بر قرار نشده است.
وی تصریح کرد: در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی هم یک قضاوت عجولانه و ناپخته انجام می گیرد که می گویند حوزه های علمیه هیچ تولیدی در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام نداده اند در حالی که قضاوت درست این است که علوم انسانی اسلامی زمینه های متنوعی دارد و حوزه های علمیه بیشتر حجم تولید خود را متوجه مبانی، مباحث هنجاری و مباحث غایت شناسانه کرده و کمتر به بحث های کار بردی و نیمه بنیادی و توسعه ای پرداخته است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تولیدات ما در علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسأله، ارائه طریق و ارائه نقشه راه برای برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب است.
وی با بیان این که کارهای ما در حوزه مباحث تربیتی بیشتر روی مبانی و اصول و غایات و اهداف تعلیم و تربیت اسلامی است، افزود: این که باید با چه راهکارها و توصیه های عالمانه و وضعیت شناسانه به صورت علمی روی نسل حاضر با این جغرافیای فکری و معیشتی که در معرض تهدیدهای متنوع است از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم کار نکرده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: ما الان ضعف های نظام بانکی را ذکر می کنیم و مناسبات مالی کشور را محکوم و نقد می کنیم ولی پژوهش نیمه بنیادی و توسعه ای انجام نمی دهیم و برای نهاد بانک که منتاژ بانکداری غربی است بدیل ارائه نمی دهیم.
وی تصریح کرد: بنابراین اگر بگوییم علوم انسانی اسلامی اصلا در حوزه ها تولید نمی شود غلط است ولی تولیداتی که بتواند حل مسأله کند و نهادسازی های جدیدی را به دنبال بیاورد کم است و کار دشواری است.

منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *