هدف نهایی معاویه نابودی جامعه شیعه پس از فروپاشی سریع دو دولت شیعی علوی و حسنی و هدف نهایی امام حسن(ع) حفاظت از جامعه پراکنده و کوچک شیعه در جریان پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع)بود.


از سلسله نشست های علمی به مناسبت چهاردهمین قرن پذیرش صلح از سوی امام حسن علیه السلام، نشست میراث علمی امام حسن بن علی علیه السلام برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست میراث علمی امام حسن بن علی علیه السلام همراه با معرفی کتاب میراث علمی امام حسن و امام حسین(ع) با سخنرانی دکتر محمد باغستانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.

    این نشست علمی با حضور سی تن از دانشجویان گروه تاریخ تمدن اسلامی در  مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر مجتهدی مسئول انجمن ایرانی تاریخ اسلام شعبه خراسان رضوی، ضمن خوش آمدگویی به حضار و نیز آقای دکتر باغستانی مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به سالگرد صلح امام حسن علیه السلام به معرفی مختصری از کتاب میراث  علمی امام حسن و امام حسین علیهم السلام پرداخت و از نویسنده خواست تا به ابعاد پژوهش شده در صلح امام حسن علیه السلام در این کتاب بپردازد.

   آقای دکتر باغستانی در آغاز ضمن تشکر از برگزاری این نشست و دعوت انجمن ایرانی تاریخ اسلام به بیان انگیزه خود از نگارش این کتاب پرداخت و آن را در دو نکته چکیده کرد و گفت: اول تشریح تأثیر  گذاری زمانه و زمینه های  تاریخی  در شکل گیری  میراث دو امام علیهم السلام و نیز  مقایسه تطبیقی این میراث با یکدیگر  در قالب جدول های  آماری  که نشان دهنده تشابه ها و تفاوت های موضوعی احادیث دو امام علیهم السلام در  دو برهه زمانی دهه پنجاه و دهه شصت هجری قمری است و می تواند دریچه ای گشوده بر فضای  فرهنگی  آن دو دهه باشد که تا کنون از این منظر به مجموعه احادیث  امامان علیهم السلام نگریسته نشده است. دوم تبیین شرایط ورود امام حسن علیه السلام در قضیه صلح  با معاویه و نیز شرایط  پایداری امام بر صلح و استفاده از هنر اقناع در پایبند گرداندن نخبگان تند رو شیعی .

مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در ادامه با وصف شرایط دشوار پس از صلح به تشریح هدف نهایی دو طرف مصالحه پرداخت . او هدف نهایی معاویه را نابودی  جامعه شیعه پس از  فروپاشی سریع دو دولت شیعی علوی و حسنی دانسته و هدف امام حسن علیه السلام را حفاظت از  جامعه پراکنده و کوچک شیعه دانست و با وجود دستآوردهای معاویه از صلح اما به لحاظ هدف بلند مدت او وی را شکست خورده و امام حسن علیه السلام را پیروز آن میدان رویارویی دانست.

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به دستآورد های صلح برای جامعه شیعی  همچون امنیت بخشی، رسمیت بخشی، امکان زیست اجتماعی از امکانات جانبی در مدیریت امام مجتبی  علیه السلام برای اداره جامعه کوچک شیعه گفت و مهم ترین آن را در برخورداری منابع مستقل اقتصادی  دانست که امام علی ع پیش ازین زمان در هنگام خانه نشینی در قالب موقوفه های متعدد آماده کرده و امام حسن ع را متولی آن ها قرار  داده بودند.

او در ادامه به وجود اصحاب امام علی ع به عنوان دومین امکان امام حسن ع در رویارویی با سیاست های  ضد شیعی معاویه پرداخت و چگونگی تبلیغ فضایل حضرت در جلسات رسمی درباره معاویه را تشریح کرد.

در پایان این جلسه که با استقبال دانشجویان همراه بود پرسش و پاسخ هایی انجام گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *