هدف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأمین نیازهای جامعه و نظام است.


 

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ۲۵پروژه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نسبت به کار آمدی نظام در دستور کار است، گفت: حوزه امروزی، باید در حوزه تمدن اسلامی تولید محتوا کند.


حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز شنبه ۲۵ آذر در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: این نمایشگاه نشان دهنده فعالیت پژوهشگران دفتر تبلیغات است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان این که وضعیت کلان حوزه چه راهبردی برآن حاکم بوده و آیا آن راهبرد گذشته می تواند حاکم باشد یا باید اقدام دیگر کرد، اظهارداشت: یک نظر این است که حوزه گذشته در بحث پژوهش نظمی نداشته است و راهبرد مشخصی در بحث آموزش و پژوهش نداشته است. اگر بخواهیم قضاوتی از حوزه قبل انقلاب داشته باشم، باید گفت، وضعیت آموزشی و پژوهشی و ترویج و زمینه سازی برای نخبه بود.

وی ادامه داد: البته خیلی جاها این راهبرد است مانند حوزه فرهنگ که معتقدند برای احساس تعلقات فرهنگی باید چهره شاخص را به جامعه معرفی کرد، باید برجسته کرد تا در جامعه انسجام فرهنگی شکل گیرد. مثلا برای ترویج اخلاق در جامعه و ایجاد علاقه اخلاقیات راه چاره برجسته کردن چهره های اخلاقی است؛ اگر امثال امام (ره) رشد کنند و حوزه  بتواند نخبه پروری کند باعث ترویج اخلاق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: اگر بخواهیم  نسبت به حوزه گذشته قضاوتی داشته باشیم، اساس سیستم آموزشی نخبه گرا بوده است. متن های درسی و مراحل آموزشی به گونه ای است که به اوج رسیده و نخبه پرور بوده است.

رئیس دفترتبلیغات اسلامی عنوان کرد: سوال این است، آیا در شرایط کنونی راهبرد نخبه گرایی پاسخ می دهد یا نه؟ واقعیت موجود این است اکنون شاهد جریاناتی در دنیای امروزی از حوزه می باشیم  که در حال تصویرسازی از حوزه در عصر کنونی می باشد و این در حالی است که حوزه در این جریان سازیها و تصویر گریها  نقشی ندارد، یعنی عصر کنونی و دنیا با توجه با امکانات رسانه ای که دارد و گروهای مرجعی که شکل گرفته تصویرسازی های حوزه را بدست گرفته و چنین نیست که حوزه را خود حوزه روایت کند، بلکه دیگران با اغراض الحادی که در تفکرات و ذهن دارند حوزه را براساس همان نوع نگاه الحادی روایت می کنند؛  این مسئله در موضوع سیاست هم این گونه است، واقعیت موجود این است در عصری قرار داریم  که دنیا و امپراطوری رسانه ای، جریانات و حوادث حوزه را روایت می کنند؛ و حوزه هیچ نقشی در روایت و تفسیر از اتفاقات خود ندارد، بلکه تفسیر کننده رسانه های الحادی و تفکراتی الحادی است.

وی افزود: واقعیت دوم بالارفتن سطح انتظارات از حوزه است؛ حوزه با کارهای که در انقلاب کرده باعث پیوند موضوع سیاست و دین و ایجاد انقلاب و تفکر بر مبنای حکومت اسلامی برگرفته از دین شده و خود را در جایگاهی قرارداده که توانسته، ایده تمدن اسلامی را مطرح کند؛ اینها در متن جامعه اسلامی است و باعث بالارفتن سطح انتظارات از حوزه شده؛ حوزه امروزی، باید در حوزه تمدن اسلامی تولید محتوا کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: واقعیت دیگر این است کسی تصور نمی کرد در موضوع فرهنگ آن قدر تغییرات ایجاد شود، چون در گذشته گروه خاصی در موضوعات و تغییر آن نقش داشته اند، اما امروز هر کسی در رسانه و فضای مجازی می تواند در ایجاد موج ها و محتوا اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم  که بعضی فرهنگ ایمانی را هم تخریب می کنند و حتی این مسئله در حال افزایش است؛ به همین دلیل انتظارات از حوزه  برای برون رفتن از این مشکلات جدی است و از فضاهای مانند مجازی برای تولید و ارائه اندیشه ناب استفاده می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر چه راهبرد نخبه گرایی در گذشته کفایت می کرد، ولی با وقوع فضای جدید و تولید افکار و عقاید جدید، این راهبرد در شرایط کنونی نمی تواند پاسخ  گو باشد، باید راهبردی توسعه ای هم درکنار راهبرد نخبه گرایی باشد تا شاهد شکوفایی باشیم.

این استاد حوزه عنوان کرد: مثلا اگردرجامعه فرهنگ کار رشد نکند، نمی تواند توسعه داد؛ بنابراین در کنار راهبرد نخبه گرایی لازم است برای تامین نیازهای جامعه و نظام درحوزه پژوهش سیاست های کلانی را دنبال کنیم. نمی توانیم از این پیوندی که بین انقلاب و دین ایجاد کرده ایم، در آینده نظام و تثبیت آن مسئولیتی نداشته باشیم. 

وی افزود: براساس این سیاست، حوزه باید احصاء کننده باشد و در امور مختلف عهده دار تولید علمی  باشد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی گفت: این فرایند مسئله محوری که در دفتر تبلیغات شروع شد، گام مهمی برای تامین راهبر جدید یعنی تامین نیازهای جامعه و نظام  است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: یکی از مسائل دفتر تبلیغات در مسئله محوری، بحث کار آمدی نظام بود؛ الان شاید ۲۵ پروژه مربوط به کارآمدی نظام در دستور کار است و تا دو سال دیگر تولیدات آن بیرون خواهد آمد. این مسئله هم پژوهشگاه را بِرند خواهند کرد و از سوی دیگر کمک به نظام است.

وی افزود: این حرکت در پژوهشگاه  بسیار برکت داشته است و ۱۰۰ درصد محصولات به سمت مسئله محوری پیش رفته و با این نگاه ما  آینده خوبی را پیش بینی می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف پژوهشگاه تامین نیازهای جامعه و نظام است و امید است در این عرصه موفق باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *