«همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»


پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نظر دارد با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسئله نفس و بدن در اسفندماه ۱۳۸۹ (با حضور ۲۵ اندیشمند خارجی و شمار کثیری از فرهیختگان داخلی که آثار ارائه‌شده در قالب ۷ مجلد مجموعه‌مقالات همایش و نیز ۱۵ عنوان کتاب مرتبط عرضه گردید)، دومین همایش در ذیل کلان‌طرح «رابطه نفس و بدن» را با عنوان «همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» برگزار کند.
هدف از برگزاری این همایش علمی، پرداختن به یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات فلسفی و الهیاتی-کلامی در مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمی دنیاست. نفس‌شناسی فلسفی، فلسفه ذهن و موضوع جاودانگی انسان امروزه از قابل توجه‌ترین موضوعات در زمینه علوم شناختی، الهیات فلسفی، فلسفه و کلام اسلامی و انسان‌شناسی فلسفی است که در ادیان ابراهیمی به‌ویژه در مسیحیت و اسلام نیز اهتمام خاصی بدان شده است.       
این همایش که مراحل مقدماتی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، در ۱۴ و ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد. عنوان‌های اصلی همایش «مفهوم مرگ»، «مفهوم جاودانگی»، «ملاک این‌همانی شخصی»، «بقای پس از مرگ» و «حیات پس از مرگ» هستند و از محققان خواسته شده است در قالب ۴۰ ریزعنوان به بررسی مسائل فلسفی و الهیاتی در مسئله جاودانگی نفس بپردازند.
دبیری علمی این همایش را حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه برعهده دارد و آقایان عیسی بابامیر دبیر اجرایی بخش داخلی این همایش و میثم فصیحی نیز دبیر اجرایی همایش در بخش خارجی هستند. مهلت ارسال چکیده مقالات برای این همایش علمی، تا اسفندماه ۱۳۹۷ و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا شهریورماه ۱۳۹۸ خواهد بود. مقالات پذیرفته‌شده در این همایش با درجه علمی-پژوهشی، پذیرش خواهند شد و مقالات برتر در فصلنامه علمی-پژوهشی نقدونظر منتشر خواهند شد.
در راستای این همایش، در دیماه سال ۱۳۹۶، نخستین پیش‌نشست همایش با عنوان «نظریه‌های جاودانگی نفس در فلسفه و الهیات» با حضور دکتر رضا اکبری استاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد و مطابق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است تا پایان سال جاری نیز دو پیش‌نشست دیگر برگزار گردد.  
گفتنی است تاکنون نزدیک به ۸۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ۵۰ عنوان چکیده پذیرفته شده و در دست تألیف می‌باشند و نزدیک به ۱۰ عنوان مقاله نیز به دبیرخانه این همایش تحویل شده‌ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *