از نوآوری‌های علامه طباطبایی، بحث ادراکات اعتباری است که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدّنی، همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد سطوح عالی حوزه و دکتر فنایی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی(ره) قم، به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی فرد در ابتدای این همایش، گفت: مبانی علامه طباطبایی مثل مبانی مرحوم شیخ انصاری در حوزه‌ها رشد نکرده است و اگر به آن توجه می‌شد می‌توانستیم تمام‌قد در برابر فلاسفه غربی، مکتب صدرایی را عرضه کنیم.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان می‌دهد بحث ادراکات اعتباری است که از نوآوری‌های علامه است و اگر روی آن کار شود، اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و خیلی از مباحث آن حذف می‌شود.

همچنین دکتر فنایی اشکوری نیز در این جلسه، گفت: فلسفه صدرایی ویژگی‌هایی دارد، مثل اینکه فلسفه وجودی محض است، قرآن و برهان و عرفان در آن هماهنگ است، از حیث نتیجه نیز دغدغه دین دارد و نتایجی از فلسفه می‌گیرد که به مطابقت با دین لطمه نزند.

وی با اشاره به اینکه علامه به این معنا فیلسوف صدرایی است، گفت: اما نوبودن یک تفکر فلسفی، تحول در ساختمان نظام فلسفی در کنار مواد اولیه و اجزای آن است که علامه آن را انجام دادند، مثل واردکردن مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه و بحث ادراکات اعتباری.

دکتر عباس جوارشکیان، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه، گفت: فلسفه هویت پویایی دارد و هر سطحی از واقعیت می‌تواند مورد تعقل قرار گیرد، بنابراین فلسفه محصول تأمل و اندیشه‌ورزی است.

وی افزود: نباید دنبال فلسفه‌ای باشیم که در آن رشد و تعالی محقق نمی‌شود، زیرا محصول تفکر انسان است و همان طور که انسان محدود و ناقص است ثمره او هم که اندیشه است، ناقص و محدود است.

وی تصریح کرد: درست است که اندیشمندان بزرگی داشته‌ایم ولی تحول بشر و زندگی او همه در فلسفه مؤثر است و فلسفه صدرایی علی‌رغم همه توانمندی‌هایی که در بالاترین سطح دارد، اما هنوز مرزهایی از آن گشوده نشده است؛ مثل بحث تشکیک که اگر ادامه یابد، کل دستگاه فلسفی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *