پرداختن به رفتار و سیره اهل‌بیت(ع) پاسخگوی بسیاری از ابهامات تاریخی است.


 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی در این مراسم اظهار داشت: این پژوهشگاه سال گذشته ۷۶ عنوان تولید اثر داشت و امسال نوید ۱۲۱ جلد کتاب را داده‌اند که از این تعداد قریب به ۳۰ جلد متعلق به پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ثمره این آثار گفت: الگو گیری‌های فردی و اینکه این آثار دربردارنده اقوال معصومین(ع) نبوده و بیشتر بر رفتار و سیره ائمه(ع) پرداخته ازجمله ثمرات این آثار بوده که بسیاری از ابهامات تاریخی را می‌تواند پاسخ دهد.
وی قرن دوم هجری را پر از التهابات سیاسی و تنش‌های فکری دانست و ابراز کرد: بسیاری از انشعابات تاریخی به این قرن برمی‌گردد و این اعتقادات بیشتر وجه سیاسی داشته است.
واعظی ثمره اساسی و مهم این آثار را میزان استحصال از کتاب و سنت برای وجه اجتماعی زیست انسانی عنوان کرد و گفت: اینکه چگونه می‌توانیم به قرآن در زیست اجتماعی خودمان مرجعیت ببخشیم و یا چگونه می‌توانیم از سیره اهل‌بیت(ع) در مرجعیت بخشیدن به زیست اجتماعی بهره بگیریم بسیار مهم و حائز اهمیت است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان تفاوت وجه اجتماعی با وجه فردی عنوان کرد: آنچه به‌عنوان سیره اجتماعی معصومین (ع) آمده در بافت اجتماعی و سیاسی آن زمان است.
وی افزود: امروزه اگر بخواهیم با توجه به بافت اقتصادی و سیاسی جوامع، شاخص‌های جامعه عادله را استخراج و رصد کنیم باید با توجه به شاخص‌ها این مهم را موردبررسی قرار دهیم و یک فرد فقیه و یا سیره پژوه به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیازمند یک کار جمعی است.
واعظی با تأکید بر اینکه برخی ثمرات بررسی عملی سیره ائمه(ع) نیازمند برداشتن قدم‌های علمی بسیاری است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این راه گام‌های علمی بهتری برداریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *