پژوهشی در باب خدمات شخصی‌سازی کتابخانه دیجیتال بر اساس داده‌کاوی


پژوهشی در باب خدمات شخصی­‌سازی کتابخانه دیجیتال بر اساس داده‌­کاوی

نویسندگان: نن پنگ[۱]؛ فنگ ین[۲](کنفرانس ملی علوم‌کامپیوتر و فناوری ۲۰۱۲)

مقدمه مترجم
امروزه علیرغم وجود حجم انبوهی از اطلاعات در سازمان‌­ها و مؤسسات عالی، همواره شاهد هستیم که کاربران علم اطلاعات با سردرگمی برای کشف منبع مورد نیاز خویش گام بر می‌­دارند و در نهایت با تردید اقدام به تصمیم­‌گیری برای انتخاب داده­‌ها می­‌کنند. برای رفع این مشکل، متخصصان علوم رایانه بر آن شدند تا متدولوژی داده­‌کاوی را طراحی کنند که به‌نوعی می­‌توان گفت عبارت است از «استخراج اطلاعات مؤثر و کشف و بازسازی مجدد داده­‌های ارزشمند از مخازن بسیار انبوه جهت تسهیل دسترسی و انتخاب و تصمیم‌­گیری بهتر کاربر». طبق تحقیقات متعدد صورت گرفته، داده­‌کاوی در کتابخانه­‌ها کاربردهای فراوانی دارد از آن جمله می‌­توان به پشتیبانی از بخش‌­های امانت، مرجع و مجموعه­‌سازی اشاره کرد که در نهایت به سودمندی و کارایی هرچه بیشتر می‌­انجامد.

چکیده
در سا­ل‌­های اخیر همگام با گسترش فناوری اطلاعات، مردم با حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی مواجه شدند. در این زمان تقاضای مردم برای اطلاعات فزونی گرفت. با وجود منابع ارزشمند در کتابخانه­‌های دیجیتالی، چگونگی ارائه سطح عمیق­‌تری از خدمات شخصی­‌سازی به خوانندگان به­‌عنوان هدف جدیدی برای توسعه کتابخانه‌­های دیجیتالی در نظر گرفته شد. داده­‌کاوی از طریق تکنیک‌­هایی برای استخراج اطلاعات مفید از یک مجموعه اطلاعات پراکنده میسر شد. این مقاله تسهیلات حاصله از فناوری داده­‌کاوی و تأثیرات آن را در کتابخانه­‌های دیجیتالی تجزیه و تحلیل می­‌کند.

کلید واژه­‌ها: داده­‌کاوی؛ خدمات شخصی­‌سازی؛ کتابخانه دیجیتال

I- مفهوم خدمات شخصی­‌سازی در کتابخانه دیجیتال
امروزه رویکرد «بقای دیجیتال» به‌­تدریج مورد پذیرش عامه قرار گرفت، چرا که کتابخانه دیجیتال توجه خود را بیشتر به کمیت اطلاعات، اشغال فضای کمتر، روزآمدسازی سریع و بدون محدودیت زمانی معطوف داشته است. در حال حاضر، اکثر مردم از خدمات تسهیلاتی کتابخانه دیجیتال لذت می‌برند، هم­چنین از منابع اطلاعاتی پراکنده، حجیم و گوناگون رنج می‌برند. با توجه به ماهیت هدف­‌گرایی، اطلاعات مشابه برای کاربران مختلف، ارزش‌­های متفاوتی دارد. در یک کتابخانه دیجیتالی امکان ندارد که همه منابع اطلاعاتی مورد نیاز کاربران خاص باشد و هم­چنین ارائه اطلاعات مشابه برای همه کاربران، جلب رضایت همگی آنان را در پی ندارد.
خدمات شخصی­‌سازی راه‌­حلی برای حل مسائل کاربران ارائه می‌دهد، این مفهوم حائز اهمیت است که کتابخانه را بر پایه نیازهای متنوع کاربران منطبق سازیم، هم­چنین اهمیت منابع اطلاعاتی متنوع کتابخانه با توجه به نیاز مخاطبان سنجیده شود. خدمات اطلاعاتی شخصی‌سازی شده در کتابخانه‌­های دیجیتال، بر اساس رفتار اطلاعاتی کاربر، عادات، اولویت­‌ها، ویژگی­ها و نیازهای خاص کاربران شکل می‌گیرد. ابتدا قبل از هر چیز سیستم باید قادر به رفع نیازهای شخصی کاربران باشد، بر این اساس کاربر به صراحت نیاز اطلاعاتی خویش را از کتابخانه دیجیتال درخواست می­‌کند و یا از طریق تجزیه و تحلیل عادت­‌های اطلاعاتی کاربر، نیاز اطلاعاتی کاربر تشخیص داده می‌شود. دوم اینکه در پیشرفت شخصی و هدایت تقاضای کاربر اثرگذار باشد؛ بدین ترتیب با دنبال کردن این روند در جهت ارتقای تنوع اجتماعی و غنای پیشرفت­‌های نوظهور بکوشد.

II- مروری بر داده‌­کاوی

A. مفهوم داده­‌کاوی
در حال حاضر، اطلاعات بسیار زیادی به‌­صورت فراگیر مردم را احاطه کرده و دسترسی به دانش مفید از انبوه اطلاعات در حال رشد، فرایند خیلی سختی است، این روند اطلاعاتی از نظر جان نسبرت[۳]، معضل «غنای اطلاعاتی و فقر اطلاعاتی»[۴] نامیده شد. با این اوصاف، برای حل این مشکل، فناوری جدیدی به نام داده‌­کاوی در اوایل سال ۱۹۹۰ قرن بیستم پدیدار شد.
واژه داده‌­کاوی از انبوه داده­‌ها برگرفته شده است، بدین معنا که داده‌­کاوی می‌­تواند از طریق فناوری داده­‌کاوی در بانک‌­های اطلاعاتی کشف شود. داده‌­کاوی هم دانش آموختن و هم پردازش داده­‌ها است. فرایند داده­‌کاوی به سه مرحله تقسیم می‌شود: آماده­‌سازی داده‌ها، عملیات استخراج و تفسیر نتایج.
طی مرحله استخراج، در سراسر فرایند پالایش صورت می‌­گیرد. داده­‌کاوی با آمار ریاضی، پایگاه‌­های اطلاعاتی، هوش مصنوعی، یادگیری‌های ماشینی، بصری‌­سازی، محاسبات موازی، شبکه مصنوعی مرتبط است و اخیراً در موارد بین‌رشته‌ای در پایگاه­‌های داده‌­ای بین‌المللی و حمایت از تصمیم­‌گیری در حوزه­‌های پژوهشی نیز نقش مؤثری را ایفا می‌­کند. بدین ترتیب بسیاری از محققان داخلی و خارجی بر روی تحقیقات داده‌­کاوی تمرکز دارند و با استفاده از فناوری­‌ها و توسعه نرم‌­افزارها پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته­‌اند.

B. بررسی وضعیت میزان کاربرد داده‌کاوی در کتابخانه
از سال ۱۹۹۰ مقالات بسیار زیادی راجع به نظریه داده­‌کاوی در امریکا و اروپا ارائه شد. داده­‌کاوی در کتابخانه‌­های تخصصی و پژوهشی خیلی کاربرد دارد. دکتر اسکات نیلسون[۵]در مقاله‌­اش تحت عنوان «به دست آوردن مزیت استراتژی از طریق کتاب­‌شناسی کاوی برای مدیریت تصمیم­‌گیری­‌ها در شرکت‌ها، کتابخانه­‌های تخصصی، دیجیتال و سنتی» از کتابخانه دانشگاهی سیراکاس[۶]، به عنوان نمونه‌­ای یاد کرده که از پیشینه کاوی برای کمک به مدیریت کتابخانه سنتی کمک گرفته است.

 چون در ایالات متحده و اروپا، داده‌­کاوی کاربرد گسترده‌ای دارد، بنابراین مطالعات خارجی نسبت به مطالعات داخلی پخته‌­تر و عملی­‌تر به نظر می­‌رسد. بسیاری از کتابخانه‌­های خارجی، به‌طور موفقیت‌­آمیزی از فناوری داده­‌کاوی در عرصه کار و مدیریت استفاده می­‌کنند. این کتابخانه­‌ها فقط مجموعه‌­ای از مؤسسات سنتی نیستند، بلکه نهادهای اطلاعاتی نیز هستند؛ کارکنان کتابخانه نیز دیگر به‌­عنوان کتابدار سنتی به چشم نمی‌­آیند بلکه به مقام کارشناس اطلاعاتی ترفیع رتبه یافته­‌اند.
در داخل کشور، تحقیقات در حیطه دانشگاه و دانشگاه‌­ها، اساساً برای کادر پژوهشی-علمی صورت گرفته است. در کتابخانه، کاربرد داده‌کاوی هنوز رونق نگرفته است، اما کتابخانه بسیار شبیه شیوه خدمات­‌دهی اولیه انتقال اطلاعات است و به‌عنوان الگوی بازاریابی بازار در درجه بالاتری قرار دارد. رفتار کاربر کتابخانه از طریق مجموعه‌­ای از اطلاعات مانند علائق، عادات اطلاع‌یابی وی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، با این کار می‌­توان رفتار احتمالی شخص را هنگام امانت گرفتن منابع اطلاعاتی پیش­‌بینی کنیم؛ در نتیجه یک کتابخانه تا حد زیادی می‌­تواند کیفیت خدمات اطلاعاتی را افزایش دهد.

به­‌طور کلی در مورد فناوری داده‌­کاوی در کتابخانه پژوهشی فقط صحبت­‌هایی صورت گرفته است و اساساً از جنبه­‌های تئوری مانند مجموعه­‌سازی به بلوغ کافی نرسیده است. به‌­عنوان مثال در داخل، کتابی در مورد برنامه­‌های کاربرد داده‌­کاوی در کتابخانه وجود ندارد، فقط تعداد معدودی نسخه کپی شده در مورد مباحث داده­‌کاوی در کتابخانه دیجیتال وجود دارد. این امر نشان می­‌دهد که هم‌زمان با پیدایش کتابخانه دیجیتال، فرایند داده­‌کاوی نیز برای کتابخانه به ارمغان آورده شد؛ بنابراین پژوهش­‌های داخلی در این زمینه هنوز اندک است.

III- تحلیل امکان سنجی داده‌کاوی در کتابخانه دیجیتال
با پیشرفت سریع و گسترده شبکه­‌ها و فناوری پایگاه­‌های اطلاعاتی، کتابخانه‌­ها نیز در حال تغییر جهت به سمت دیجیتالی کردن اطلاعات هستند.
در سال­‌های اخیر، سرمایه­‌گذاری در کتابخانه‌­ها افزایش یافته است، پایگاه­‌های اطلاعاتی کتابخانه و وسایل ذخیره‌­سازی از گستردگی زیادی برخوردار شده‌­اند، شبکه­‌ها و سرورها هم­چنین ارتقاء و محبوبیت بیشتری یافته‌­اند. با توجه به این نوع محیط­‌های شبکه­‌ای خودکار، استفاده از فناوری داده‌کاوی می‌­تواند برای استفاده از منابع کتابخانه دیجیتال مفید مؤثر واقع شود.
استفاده از فناوری داده­‌کاوی در کتابخانه دیجیتال به­‌منظور سازمان‌دهی مجدد، مجموعه­‌سازی، استخراج و پیش‌­بینی به کار گرفته می‌شود و هم­چنین می­‌توان سریع­‌تر و راحت‌­تر داده‌­ها را از طریق اینترنت انتقال داد، بنابراین فناوری داده‌کاوی سبب تسهیل تصمیم­‌گیری و ارائه خدمات بهتر به خوانندگان می­‌شود.

A. پویایی فرایند تقاضای اطلاعات
در جامعه‌ی اطلاعاتی، کتابخانه دیجیتال بهتر می­‌تواند مفهوم بقای عمر، توسعه و کاربرد فناوری‌­های پیشرفته را در خود هضم نماید. با گذری به آخرین دوره از نظریه عملکرد کتابخانه، کتابخانه دیجیتال با استفاده از ابزار یدکی خویش یعنی فناوری کامپیوتر در پی رسیدن به اطلاعات است. فناوری اطلاعات همان­‌طور که به شدت در پی ترویج و نوسازی کتابخانه‌­ها است، هم­چنین انفجار اطلاعات را نیز به دنبال دارد.
در عصر دانش و اقتصاد، مشکل ذخیره‌­سازی اطاعات انبوه، توسعه یافته و بهره­‌برداری از آن حل شده است. بقا و توسعه مسائل عمده دیجیتال، تشخیص انبوه اطلاعات ذخیره شده و بهره­‌برداری از آن با استفاده از فناوری پایگاه داده‌­ای میسر شده است. با توسعه کتابخانه دیجیتال سطوح متفاوتی از خدمات تصمیم‌­گیری شناسایی شد، دستاورد همکاری در زمینه صنعت اطلاعات کارآمد با توجه به تقاضاهای عمومی اطلاعات و در پی مکانیزم فشار بیرونی و داخلی توسعه کتابخانه دیجیتال اطلاعات شکل گرفت.

B. شکل­‌گیری پایگاه مواد
از یک سو، سیستم کتابخانه کشور ما، طی سال­‌های متوالی از ساخت و ساز خودکار عبور کرد و هم‌اکنون از شرایط فیزیکی بسیار مطلوبی برخوردار است و مردم قادر به جمع‌آوری انبوه اطلاعات هستند و از سویی دیگر، کتابخانه دیجیتال چین ساختار اطلاعاتی توسعه یافته‌­ای دارد و محیط سیاسی و ضمانت­‌های اقتصادی خوبی برای پیاده­‌سازی پایگاه­‌های اطلاعاتی تخصصی و توسعه برنامه‌­های داده­‌کاوی را فراهم کرده است.

C. تشخیص بلوغ فناوری
بانک‌­های اطلاعاتی پس از سال‌­ها توسعه، هم­‌اکنون سیستم فناوری نسبتاً جامعی را ساخته است. به­‌خصوص در طراحی بانک­‌های اطلاعاتی، استخراج داده و فناوری پردازش تحلیلی برخط، برنامه­‌های رضایت بخشی داشته است. به‌­علاوه فناوری پایگاه‌­های اطلاعاتی، در بخش­‌هایی از قبیل ارتباط از راه دور، خرده‌فروشی، مسائل مالی، زیرساخت‌­ها و زمینه­‌های دیگر تأثیر شگرفی داشته است و همه این موارد تنها نمونه‌­هایی از تجربیات موفق ما در این زمینه بوده است.

IV– کاربرد داده‌کاوی در کتابخانه دیجیتال

A. خدمات شخصی‌­سازی
ارائه خدمات شخصی­‌سازی مولفه کلیدی در کتابخانه دیجیتال محسوب می‌شود. از خدمات منفعل گرفته تا ارائه اطلاعات ساده تولید اطلاعات را شامل می­‌شود. خدمات شخصی­‌سازی در کتابخانه دیجیتال به­‌طور عمده در دو سطح ارائه می­‌شود: اول اینکه کتابخانه دیجیتال باید بر اساس نیازمندی­‌های کاربران برای سفارشی شدن اطلاعات گام بردارد، دوم اینکه کتابخانه دیجیتال باید مدل مورد علاقه کاربران را اجرا نماید و خدمات پویایی را ارائه کند و به یک تولیدکننده هوشمند اطلاعاتی فعال تبدیل شود.

B. بهبود سرعت دستیابی به اطلاعات
کمیت در یک کتابخانه دیجیتالی زیاد است، اطلاعات همانند یک شمع برفراز یک کوه، محتوی دانش مفیدی هستند که باید استخراج شوند. کاربران نگران برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خویش هستند، به­‌طورکلی کتابخانه می­‌بایست قادر به اکتشاف در داده‌­های اطلاعاتی باشند. برای تسریع در جهت ارائه خدمات کارآمدتر به کاربران باید مکانیزم جستجو خیلی خوب اجرا شود، فناوری داده­‌کاوی برای کتابخانه دیجیتال ابزارهای پیشرفته­‌ای برای بازیابی اطلاعات به شیوه تئوری فراهم می‌­کند و طرح سیستم هوشمندتر خواهد شد.

C. توسعه شکل خدمات
داده­‌کاوی می‌­تواند باعث ترفیع کیفیت خدمات اطلاعاتی و پیشرفت در کسب‌وکار شود. استفاده از فناوری اطلاعات مدرن در کتابخانه دیجیتال، نه‌تنها سبب تغییر در رسانه‌­های خدماتی و زمان و فضا شده، بلکه استفاده از فناوری داده­‌کاوی، ساختار و سطح خدمات و امکانات را نیز بهبود بخشیده است. خدمات بازیابی اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است.

V- ساخت‌وساز سیستم خدمات شخصی‌سازی در کتابخانه دیجیتال

A. بازسازی سیستم فرضی
کتابخانه دیجیتال همانند یک مجموعه از منابع اطلاعاتی و مرکز خدمات پژوهشی، منابع اطلاعاتی ارزشمندی را در خود انباشته است. با استفاده از داده‌­کاوی می‌­توان اطلاعات پنهان موجود در بانک­‌های عظیم اطلاعاتی را شناسایی و استخراج نمود. انبار داده‌­ها و فضاهای اطلاعاتی شبکه‌­های گسترده، بدین منظور به کاربران اطلاعاتی کمک می‌­کند تا در جستجوی اطاعات پیوسته و بالقوه باشند و فاکتورهای نادیده گرفته را پیدا نمایند. ساختار سیستم فرضی باید شمار زیادی از انبوه داده­‌های واقعی در خود داشته باشد تا ما قادر به بازسازی بانک­‌های اطلاعاتی عمده باشیم.

  1. استخراج اطلاعات اصلی و جمع‌آوری اطلاعات هویتی کاربر
    کاربرانی که به کتابخانه دیجیتال دسترسی پیدا می­‌کنند، ویژگی‌­ها و خصیصه‌­های رفتار اطلاع‌­یابی آنان در سیستم ثبت می‌­شود؛ اطلاعات کاربر شامل نام کاربر، جنس، سن، شغل، علائق، سطح تحصیلات و دسترسی به IP کاربر است، مثلاً با دسترسی به وبلاگ شخص می‌توان به برخی از ویژگی­‌های رفتاری کاربر دست یافت مانند میزان بازدید در بخش‌­های مختلف وبلاگ، زمان جستجو در وبلاگ، بازدیدکننده، زمان‌­های دانلود، جستجوی کلمات کلیدی و مدل اطلاعات و اطلاعات ذهنی کاربر مانند بررسی شبکه، پیام­‌های BBS…اخذ ویژگی‌­های رفتاری کاربر در راستای فراهم آوردن نیازهای اطلاعاتی دقیق آنان شرط اولیه محسوب می‌­شود.
  2. پیش‌­پردازش و تبدیل و تغییر داده‌­ها
    داده‌­های جمع­‌آوری شده، پردازش و بافت آن­ها بازسازی می‌­شوند؛ مانند بررسی جامعیت و پایایی داده­‌ها، حذف داده‌­های نوفه (نویز) یا حذف داده­‌های نامعتبر، پر کردن دامنه­‌های خالی، توالی زمانی و تغییر داده‌ها، تشخیص ویژگی­ داده­‌ها به همراه تغییر ابعاد و شیوه تبدیل برای کاهش مؤثر اطلاعات متغیرها، نامتغیرها، بازسازی عناوین مرتبط با انبار داده­‌ها و گام بعدی، فراهم کردن بسترهای نرم­‌افزاری با استفاده از داده‌کاوی
  3. تعیین کردن اهداف داده‌کاوی
    اهداف داده‌­کاوی باید با شرایط واقعی ترکیب شود تا به‌­طور شفاف و روشن صورت گیرد. برای مثال، بر اساس تغییرات دائمی علائق کاربران، استفاده از فناوری داده­‌کاوی نیازهای اخیر کاربران را بر اساس میزان درجه علاقه‌مندی آنان شناسایی می­‌کند، پروژه‌های مرتبط با آنان را توصیه می­‌کند و رابطه بین ضابطه­‌های شخصی­‌سازی را فراهم می‌­آورد.
  4. داده­‌کاوی
    بر اساس ویژگی­‌های مقصد و داده‌­ها، الگوریتم‌­های تصفیه­‌سازی و تبدیل مجموعه داده­‌ها در داده‌­کاوی انتخاب می­‌شود. در این مرحله یک الگوریتم داده­‌کاوی خاص برای جستجوی داده‌­ها و یا توسعه یک مدل مورد علاقه و خاصی در اینجا انتخاب می­‌شود؛ ما باید بر اساس تجزیه و تحلیل در رابطه با مدل دانش داده­‌کاوی گام برداریم.
  5. تجزیه و تحلیل و کاربرد دانش
    نتایج داده‌کاوی به­‌طور پیشرفته مورد تفسیر و ارزیابی قرار می­‌گیرند و دانش مورد اعتماد و تناقض­‌های احتمالی بررسی می­‌شوند، انبار داده­‌ها بهبود می­‌یابد و به دانش قابل فهم برای کاربران تبدیل می­‌شود و دانش بارگیری شده در سیستم‌های عملیاتی واقعی تجزیه و تحلیل می­‌شود. فرایند داده­‌کاوی یک فرایند تکراری است. داده‌­کاوی نیاز کاربران را دریافت می‌کند و طی مراحلی آن را آزمایش، پالایش (اصلاح) و مقایسه می‌­کند تا به رضایت نهایی کاربر دست یابد.

B. ساختار سیستم
در این سیستم، ما از انبار داده، داده­‌کاوی و فناوری پردازش تحلیلی برخط (آنلاین) استفاده می­‌کنیم تا منابع و داده­‌های مورد دلخواه خوانندگان را پیدا کنیم و خدمات شخصی‌­سازی را برای خوانندگان گسترش دهیم. ساختار سیستم خدمات شخصی‌­سازی در کتابخانه دیجیتال به شکل ذیل طراحی شده است.

5566

در این طرح خدمات شخصی‌سازی در انبار داده‌ها قابل استفاده می­‌شود،OLAP و فناوری داده­‌کاوی بر اساس تاریخچه اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­‌های اخیر صورت می­‌گیرد و خدمات شخصی­‌سازی را برای خوانندگان فراهم می‌آورد و به­‌طورکلی شامل جنبه‌­های ذیل است:

  1. ادغام منابع و اسناد ناهمگن
    با گذشت زمان، حجم منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال به‌­طور مداوم افزایش می‌یابد و برای خواننده این امکان وجود ندارد که به همه این اطلاعات دست یابد، چون همه منابع اطلاعاتی در یک طرح نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از محیط ناهمگون قرار گرفته­‌اند، بنابراین خوانندگان بستر نرم‌افزاری یکپارچه­‌ای را برای بازیابی اطلاعات نیاز دارند.
  2. ایجاد انبار داده
    در پردازش تحلیلی برخط (OLAP) و داده‌کاوی (DM) قبل از هر چیز داده­‌های مختلف در انبار داده بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان‌دهی می­‌شوند مانند اطلاعات خواننده، منابع اطلاعاتی تا بتوان به اطلاعات دست یافت.
  3. ایجاد مدل مکعب داده
    داده در انبار داده بر اساس ساختار ستاره به شکل مکعب سازمان‌دهی می­‌شود OLAP و DM
  4.  OLAP و DM عمدتاً بر اساس سازمان‌دهی چند بعدی، بخش داده‌­ها را به قسمت‌­های دیگر برش می‌دهند و تجزیه و تحلیل داده‌­ها به شکل گروه‌­های چندگانه در می‌­آیند؛ بنابراین ما می‌­توانیم از یک گونه چند بعدی و قسمت چند مضربی، گونه­‌ای از اطلاعات ادغام شده را به‌عنوان منابع اطلاعاتی خوانندگان گرد هم آوریم. بر اساس مکعب داده­‌های چند بعدی، نحوه دسترسی و منابع مرتبط در کتابخانه بر اساس علاقه‌مندی‌های خوانندگان فراهم می‌شود.
  5. خدمات شخصی­‌سازی وب
    ماژول به­‌طور مستقیم با خوانندگان ارتباط دارد و به منابع اطلاعاتی ناهمگن اشاره دارد که در یک مرحله از طریق خدمات شبکه، شخصی‌سازی می‌­شود. بر اساس علاقه‌مندی خوانندگان و رابطه‌­های متفاوت بین پیشینه‌­ها و پیوستگی بین این قاعده‌های منظم مدلی برای ارائه خدمات منابع اطلاعاتی برای خوانندگان به­‌طور منظم در قالب یک الگو شکل می­‌گیرد. انبار داده­‌ها برای یکپارچگی داده­‌ها از طریق OLAP و DM برای خوانندگان طبقه­‌بندی می­‌شود و منابع اطلاعاتی مرتبط شناسایی می‌­شود؛ این مدل از طریق توجه به اولویت علاقه‌مندی‌ها و تقاضاهای اطلاعاتی دائمی و انبوه خوانندگان ساخته می­‌شود و خدمات شخص­ی‌سازی مطابق با این مدل ارائه می‌­شود.

پانویس:
[۱] . Nan Pang, Library of HeBei United University Tang Shan, China, 13483512520, my063000@163.com
[۲] . Feng Yan, Research Department of XingTai University, Xing Tai, China,15612925882, kycyf@126.com
[۳] . John Nethbert
[۴] . “information-rich and knowledge-poor” dilemma
[۵] . Scott Nieholson
[۶] .Syracuse University Library

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: The Research on Personalized Service of Digital Library Based on Data Mining

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *