کاربردی‌شدن پژوهش‌ها رویکرد اصلی وزارت علوم


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه پژوهش رویکردمان را به سمت کاربردی شدن تغییر داده‌ایم تا با حفظ تحقیقات بنیادی در مرزهای دانش، نگاهی به کاربرد آن در مسائل روز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در نشست خبری که صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبر درست می‌تواند تاثیر خاصی بر جامعه داشته باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وزارت علوم متولی آموزش علوم دانشگاهی، پژوهش و فناوری در کشور است، امروز فارغ از همه بحث‌های سیاسی، دارای مجموعه علمی قوی هستیم، اعضای هیات علمی کارآزموده، جمعیت دانشجویی، وجود دانشگاه‌های بزرگ، وجود پژوهشگاه‌های تخصصی از جمله داشته‌های علم و دانش کشور است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در مقطعی وظیفه تربیت نیروی انسانی داشت و بعدها پژوهش نیز به این وظیفه اضافه شد افزود: در حال حاضر وزارت علوم در حوزه دانشجویی سهم قابل توجهی در تحصیلات تکمیلی دارد که این مهم در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.

غلامی تصریح کرد: در رتبه‌بندی‌های پژوهشی جهانی، ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، دستاوردهای دانشمندان ما در تولید علم در جهان بسیار اثرگذار است و همچنین این دستاوردها بسیار مورد استناد سایر دانشمندان قرار می‌گیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه با وجود دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به تقاضاهای تحصیل و آموزشی پاسخ داده می‌شود، عنوان کرد: هر فردی در کشور علاقه‌مند به تحصیل است می‌تواند به راحتی در رشته‌های مختلف مورد علاقه ادامه تحصیل دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پشتیبانی‌های مناسبی از دانشجویان در حوزه‌های مختلف نظیر خوابگاه‌ها، تامین غذا و وام‌های دانشجویی می‌شود. هشت‌ماه پیش که به وزارت علوم آمدم، به مجلس شورای اسلامی تعهد دادم که براساس برنامه‌های توسعه‌ای پیش خواهیم رفت و به همین دلیل در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کردیم.

غلامی با بیان اینکه کنار هم قرار گرفتن دانشگاه‌ها می‌تواند آنها را توانمند کند، گفت: طرح ساماندهی آموزشی ما را وادار می‌کند که از طریق ادغام واحدها، واحدهای بزرگ و توانمند ایجاد کنیم، این‌گونه در هزینه‌ها و استفاده بهینه از استادان موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: شاخص‌های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به علم دارد، باید برای حضور قدرتمندتر گام برداریم. ما از همه پیشنهادهای جدید استقبال می‌کنیم، همه صاحب‌نظران کمک کنند تا در راستای اهداف ملی حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر محوریت با دانشگاه‌های بزرگ است و به واحدهای منطقه‌ای برای پیشبرد اهداف کمک خواهند کرد، در این زمینه به حمایت مجلس و کمک کمیسیون‌های تخصصی نیاز داریم.

رویکردمان را به سمت کاربردی شدن پژوهش تغییر داده‌ایم

غلامی تصریح کرد: در حوزه پژوهش رویکردمان را به سمت کاربردی شدن تغییر داده‌ایم تا با حفظ تحقیقات بنیادی در مرزهای دانش، نگاهی به کاربرد تحقیقات در مسائل روز داشته باشیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد بسیار مهم هستند و حضور اعضای هیات علمی در این مراکز اثرگذار است. همکاری سازمان‌ها و شرکت‌ها با دانشگاه‌ها مناسب است اما با وضع مطلوب هنوز فاصله داریم که باید در این زمینه فعا‌ل‌تر عمل کنیم.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری سابقه ۱۵ ساله دارند، اکنون ۴۳ پارک فعال در استان‌های کشور داریم که زمینه تبدیل علم به ثروت را فراهم کرده‌ا‌ند. در حوزه فناوری قراردادهای مهمی با صنعت، نفت، محیط زیست و مجموعه‌های دفاعی داریم که بسیار موثر خواهد بود.

غلامی عنوان کرد: در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خوب عمل کردیم، در دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده است.

وی ادامه داد: در ارز دانشجویی، ارز دولتی را لحاظ می‌کنیم، در نرخ جدید پیشنهادمان این است در قالب قیمت قبل باشد.

رسانه‌ها وارد بحث بازدید از دانشگاه‌ها نشوند

وی درباره بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه‌های کشور گفت: بحث بازدید از دانشگاه‌‌ها مربوط به شورایعالی امنیت است، رسانه‌ها وارد بحث نشوند زیرا باعث سوء استفاده می‌شود، دانشگاه‌ها مشکل و نگرانی ندارند.

وزیر علوم در مورد پذیرش در کنکور و مصوبات شورای سنجش و پذیرش گفت: با تغییر تدریجی به سمت تاثیر سوابق علمی حرکت کردیم، برنامه ششم توسعه هم در این زمینه تاکید دارد، در سال ۹۶ پذیرش در ۸۵ درصد رشته‌ها براساس سوابق تحصیلی بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ دو مدل کنکور خواهیم داشت. تاثیر سوابق تحصیلی براساس تصمیم شورای سنجش بوده است. در دنیا دانشگاه‌های معتبر خودشان آزمون می‌گیرند که شورای سنجش هم این رویکرد را پذیرفته است. در فضای آزمون سراسری رقابت اصلی در رشته‌های پرطرفدار است، تاثیرگذاری معدل در رتبه‌ها اثرگذار است و کسانی که خوب درس می‌خوانند مشکل ندارند.

غلامی با اشاره به آزمون دکتری افزود: در آزمون دکتری همان یک مرحله آزمون را داریم با تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی و مصاحبه، دو مرحله‌ای در دستور کار نیست.

رفت و آمد ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از نخبگان در دانشگاه‌‌ها

وی ادامه داد: وزارت علوم تلاش می‌کند از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور استفاده کند، در سال ۹۶، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از نخبگان به دانشگاه‌ها رفت و آمد داشتند، حاصل این حرکت پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با سایر دانشگاه‌ها بوده است. با مسئولان وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی درباره اتفاقی که در محیط زیست افتاد، گفتگو داشتیم.

وزیر علوم درباره بررسی حذف کنکور در کمیسیون آموزش گفت: آقای لاریجانی این موضوع را کنایه‌ای مطرح کردند. ما از اجرای قانون استقبال می‌کنیم، برای حذف کنکور باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش، شاخصی برای رشته‌های پرطرفدار در نظر بگیریم، تا این مورد محقق نشود همین کنکور ادامه دارد. جلسات متعددی داشتیم روی برخی موارد توافق هست ولی روی برخی موارد هم اختلاف نظر هست. ما کارنامه چهار تا پنج ساله می‌خواهیم تا توان دانش آموزان را در سال‌های مختلف بسنجیم که وزارت آموزش و پرورش چنین مکانیزمی ندارد.

مدیر بازنشسته در وزارت علوم نداریم

غلامی به موضوع منع به کارگیری بازنشسته‌ها نیز اشاره کرده و افزود: در ستاد وزارت علوم، مدیری از بازنشسته‌ها نداریم، در دانشگاه‌ها دو رئیس بازنشسته داریم، یکی از آنها با استفاده از قانون ایثارگران برگشته است و یکی دیگر در دو ماه آینده جایگزین می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی، استادتمام حداکثر تا سن ۷۰ سالگی فارغ از سنوات می‌تواند در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، استاد نمونه کشوری نیز سه سال با مجوز هیات امنا به کار گرفته شود، برای استادان ممتاز هم این قانون وجود دارد. موارد استثنا در پژوهشگاه تا ۷۵ سالگی می‌توانند فعالیت کنند، از روسای دانشگاه‌ها خواستم که برای استادان ۷۰ سال به بالا و ممتاز زمینه فعالیت در دانشگاه‌ها فراهم کنند.

وزیر علوم درخصوص افزایش دانشجویان خارجی گفت: تعداد قابل توجه دانشجوی خارجی داریم که تعدادی بورسیه و تعدادی شهریه‌پرداز هستند، به ۷۵ هزار در برنامه ششم توسعه نزدیک هستیم، دانشگاه‌ها با توجه به کاهش تعداد دانشجو ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند. فرآیند جذب شروع شده اما سرعت پذیرش مطلوب نیست، یکی از درخواست‌های ما این است که بررسی‌ها سریع‌تر انجام شود، بخشی هم مربوط به صدور ویزاست که در این زمینه وزارت امورخارجه فعال است.

زیرساخت‌های فرهنگی حضور دانشجویان خارجی باید فراهم شود

وی اظهار کرد: باید سایر زیرساخت‌های فرهنگی برای حضور این دانشجویان فراهم شود. در همکاری با کشورهای D8 دانشگاهی ایجاد کردیم که امیدواریم در این زمینه موثرتر باشیم.

غلامی گفت: در تحریم‌ها موضوعات علمی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، ما با ‌دانشگاه‌های آمریکا همکاری مستقیم نداشتیم اما همکاری‌های خارجی همچنان ادامه دارد.

وزیر علوم افزود: براساس خواست دانشگاه‌ها درخواست اصلاح سهمیه‌ها را داشتیم، گویا در جلسه دیروز این موضوع رای نیاورده و ظاهراً به کار کارشناسی بیشتر موکول شده است.

وی در رابطه با تاسیس تشکل‌های دانشجویی گفت: در حال حاضر درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم.

وزیر علوم در ادامه در رابطه با سؤالی پیرامون افزایش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های تجربی گفت:‌ علاقه بیشتری به سمت رشته‌های تجربی صورت گرفته است و به همین دلیل تسهیلات فراهم شده که این افراد بتوانند رشته‌های علوم انسانی و ریاضی را نیز انتخاب کنند اما به طور کلی این که جریان حرکت داوطلبان به چه سمتی باشد دست ما نیست، خانواده‌ها و شرایط اجتماعی روابطی را برای تحصیلات تعریف می‌کند و تاکید و توصیه ما این است که دانش‌آموزان بر اساس علاقه خود تحصیل کنند.

در حوزه علوم پایه صاحب نظریه هستیم

غلامی افزود: ما در حوزه علوم پایه در دنیا صاحب حرف و نظریه هستیم اما اینکه بخشی از دانشجویان به این رشته‌ها اقبال ندارند، دست ما نیست.

وی در پیرامون دانشجویان ستاره‌دار گفت: سال گذشته که به این وزارتخانه آمدم در اوایل فعالیت وارد موضوع دانشجویان ستاره‌دار شدم که با وجود مشکلات حاشیه‌ای مسئله حل شد.

غلامی درباره واگذاری اختیارات به قائم‌مقامش گفت: این بحث‌ها غیرواقعی است، قائم‌مقام به طور معمول کارهای ستادی و برنامه‌ریزی را دارد و کار دستوری انجام نمی‌دهد وتمام مراحل کاری تحت نظارت خودم است.

وی گفت: اگر استادی از دانشگاه‌ها اخراج شده، حتما بر اساس قانون بوده چرا که اگر اعتراض این افراد قانونی بود، حتما مراجع قانونی حکم به بازگشت می‌دادند اما متاسفانه برخی نظر یک طرفه دارند.

مدرک دانشجویان متقلب لغو می‌شود

وزیر علوم در پاسخ به سؤالی درباره قانون مبارزه با تقلب علمی اظهار کرد: اگر مشخص شود دانشجویی پایان‌نامه را با تقلب انجام داده هر زمانی که باشد مدرک وی لغو می‌شود و آن عضو هیأت علمی که دانشجویش این کار را انجام دهد تمام امتیازات ارتقاء‌ خود را از دست می‌دهد و اگر استاد در جریان بوده باشد با وی برخورد می‌شود، امیدواریم در این زمینه قوه قضائیه نیز با ما همکاری داشته باشد.

غلامی درباره دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها به آنا گفت: از سال گذشته مطالعه بر روی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را آغاز کردیم و دریافتیم که بسیاری از فارغ‌التحصیلان در عنوان‌های شغلی متناظر با رشته‌های دانشگاهی مشغول به فعالیت نشده‌اند. در این مطالعه همچنین مشخص شد که تعدادی از صنایع هم به‌روز نشده‌اند و به همین دلیل با فارغ‌التحصیلان جویند نمی‌شوند. خوشبختانه گزارش‌هایی که از دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها به ما رسیده نشان می‌دهد که در برخی از دانشگاه‌ها این دوره‌ها به خوبی برگزار می‌شود و ما توانستیم تا حدودی این پیوند را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین برای استادان مشوق‌های در نظر گرفتیم که پژوهش‌های کاربردی داشته باشند به زودی آیین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ خواهیم کرد. استادانی که بتوانند با صنعت ارتباط برقرار کنند هم مشوق‌هایی از طرف دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *