به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی کتاب رابطه اسلام شیعی و مردم سالاری نوشته دکتر محمدمسعود سعیدی نامقی در دوازدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان‎ شایسته تقدیر شد.

چکیده کتاب:
از دیدگاه جامعه‌شناختی، چه عواملی در نیمه اول سدۀ ۲۰ میلادی، باعث یک گذار- هرچند ناتمام- به مردم‌سالاری در ایران شد؟ نخبگان دینی در تحولات دنیای مدرن، چه بازنگری‌های نظری و عملی در برداشت دینی خود داشتند؟ و چه تأثیری از شرایط اجتماعی آن دوران پذیرفتند؟ چه تغییرات نسبتاً پایدار و ناپایداری در نهاد دین بوجود آمد؟ موضع‌گیری‌های مناسب و نامناسب روحانیت با فرایند گذار و عملکردهای مؤثرِ مثبت و منفی ایشان در فرایند گذار کدام‌اند؟
در این کتاب، برای یافتن پاسخ‌های جامعه‌شناختی به پرسش‌های بالا، سه جنبش گذار در سه مقطع تاریخی، با روش‌های موجود در جامعه‌شناسی تاریخی مقایسه شده‌اند. به کمک بررسیِ نظری در حوزه‌های تحول فرهنگی (نظریه‌های سکولاریزاسیون در رابطه با مدرنیته و دین)، تحول اجتماعی (نظریه‌های گسترش نظام جهانی و جنبش‌های اجتماعی) و تحول سیاسی (نظریه‌های گذار)، چارچوب تئوریک مناسبی فراهم شده، و با توجه به شرایط کلی تاریخ ایران و جهان در دوره‌‌ی موردِ نظر، مدلی برای تبیین گذار در ایران از آن چارچوب استخراج شده و مبنای مقایسه قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *