کتاب مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شد.


به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب مکتب‌های عرفانی حوزه‌های علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه ۱۳۹۸ شد.

معرفی کتاب:

نگارنده اثر در فصل اول ریشه های عرفان شیعى را مورد بحث قرار داده و روش های عرفانی را به سه دسته تقسیم نموده است.

فصل دوم کتاب به کندوکاو ارتباط تاریخى تشیع و تصوف در ادوار مختلف از جمله قرون نخستین و دورۀ مغول و تیموریان و مناسبت های عرفا و علما دراین دوره ها و پیدایش سربداران و گسترش.  شیعى مرعشیان، بکتاشیه،  نوربخشیه، ذهبیه، مشعشعیان، حروفیه و نعم تاللهیه و نیز جدایى تصوف و تشیع در عصر صفویان پرداخته است.

فصل سوم به پیدایش و ظهور طریقت های عرفانى شیعه اختصاص یافته است.

فصل چهارم به معرفى مکاتب عرفانى حوزه، اعم از مکتب حله، مکتب زنجان و آذربایجان، مکتب مشهد، مکتب شیراز و اصفهان، مکتب نجف و در پایان مکتب تهران پرداخته است.

درنهایت  فصل پنجم به شاخصه ها و تواناییهای مکاتب عرفانى حوزه، ضرورت استاد سلوکى، بهره گیری از دستورالعملها و نیز کارآمدی این مکاتب در شرایط کنونى توجه شده است و در پایان نتیجه گیری و نمودار سلسله های عرفانى حوزویان و منابع معرفى شده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *