در گفتگو با دبیرعلمی حسینیه مجازی مطرح گردید:

گزارش اجمالی از برگزاری حسینیه مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، علی ابوترابی دبیرعلمی نشست های حسینیه مجازی دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۴گفت : پژوهشکده اسلام تمدنی درسال جاری توفیق داشت نشست های علمی حسینیه مجازی را با قرائت زیارت عاشورا و با ارائه اساتید دکترعلی شفیعی، دکترسید مصطفی احمد زاده، دکترعلی الهی خراسانی، دکتر سید مجید ظهیری، محمد جواد استادی، دکترسید علیرضا واسعی، حسن حکیم باشی و دکتر فائزه عظیم زاده به همت اداره پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و اداره پژوهش اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری مجتبی فانی، امید رمضانی، خانم معین و خانم کاظمی برگزار کند.

دکتر علی شفیعی در سه نشست به دغدغه های دینی مواجهه با مردم در ساحت اجتماعی پرداخت و گفت: اولین دغدغه دینی، توجه به اخلاق در ساحت مواجهه با مردم است. دومین دغدغه دینی توجه به قاعده عدم تنفیراز دین در مواجهه با مردم است. مدیران و متولیان حکومت و نهادهای دینی در مواجهه با مردم باید متوجه باشند که هر رفتاری که ایجاد تنفر و نفرت عمومی از دیانت می کند را مرتکب نشوند هر چند توجیه دینی برای آن رفتار در ذهن شان باشد. سومین دغدغه دینی، توجه به عدالت به عنوان یک قاعده است که باید در مواجهه با مردم مورد توجه قرار گیرد و در ساحت قانون گذاری و تنظیم قوانین به آن توجه شود.

دکتر سیدمصطفی احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست محرم، فن آوری و قدرت هوشمند گفت: یکی از بحث هایی که امروز در جوامع معاصر اهمیت پیدا کرده است بحث فن آوری نرم در مقابل فن آوری سخت است. فن آوری نرم با بحث معنوی و انسانی و ارزش محور مترتبط است. فن آوری نرم علم و دانشی است که در نظریه پردازی خودش را نشان می دهد در اخلاق کاربردی اخلاق حرفه ای بحث دفاع مقدس، راهیان نور، راهپیمایی اربعین، راهپیمایی روز قدس، و راهپیمایی  بیست و دوم بهمن ماه، نماز جمعه ها، زیارات و برگزاری دعاها، سرود سلام فرمانده این ها همه وهمه فن آروی نرم محسوب می شود و قرار گرفتن این دو فن آوری سخت و نرم قدرت هوشمند را می سازد. ما گاهی باید از فن آوری سخت استفاده کنیم و گاهی از فن آوری نرم. و گاهی از ترکیب هر دو و دستیابی به قدرت هوشمند.

حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی در موضوع رسوب زدایی در گفتمان اموی گفت: هر گفتمانی معنا و مفهومی دارد در غیر گفتمان خودش، و در مقابل گفتمان رقیب. رسوب زدایی اشاره به این می کند که مفهومی در نظم گفتمانی رسوب می کند و بدیهی انگاشته می شود. شرط اصلی خلافت اموی بر این بود که قدرت باید حفظ شود حال به هر طریق و روشی، ولی این اندیشه و روش در مقابل آن ها این گونه هرگز نبود. حرکت امام حسین(ع) رسوب زدایی بود به این معنا که نظم سیاسی و نظم بنیادین خلافت را برهم زدند.

در روز ششم محرم الحرام در بحث مقایسه عرفان حسینی با عرفان های کاذب با ارائه دکتر سید مجید ظهیری رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در چرایی گرایش انسان جدید و نوع نگاهش به عرفان دو عامل مطرح شد: آمادگی ذهنی، عادات و آداب انسان مدرن برای کسب استخدام همه چیز؛ لذت و رضایت بیشتراز زندگی و حمایت قدرت های سکولار از جنبش های متکثر معنوی و مذهبی برای جلوگیری از گرایش انسان مدرن به حقایق معنوی توحیدی به ویژه اسلام.

وی افزود: ویژگی های عرفان در اسلام و اصول معرفت شناختی عرفان اسلامی شامل لزوم هماهنگی عقل و شهود با وحی که این در واقع رکن اساسی در روش شناخت عرفانی دراسلام ، ذوبطون بودن حقایق عالم و ذومراتب بودن شناخت می شود که مبانی روشن و محکم عرفان اسلامی است.

محمدجواد استادی در بحث نقش هنر دربازنمایی معنایی واقعه عاشورا گفت: از سه جنبه می توان به واقعه عاشورا توجه کرد، رویداد تفسیری به عاشورا در ابعاد زمان و مکان واقعه، بررسی مبانی فلسفی و معنازایی واقعه عاشورا، بعد نمادین واقعه عاشورا که به شدت جنبه نمادین و سمبیلک دارد. عاشورا به دلیل برخورداری از ظرفیت معنایی ویژه خود، و دارا بودن ساختار روایتی بی نظیر، جنبه های حماسی و قابلیت های رسانه ای،  ظرفیتی ویژه برای خلق و آفرینش آثار هنری دینی است.

دکتر سیدعلیرضا واسعی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در موضوع امام حسین(ع) به مثابه الگو برای شناسایی الگوها و فهم آموزه های حسینی در خصوص زندگی سالم و انسانی به چهار مورد اشاره کرد و گفت: بیشترین دغدغه امام حسین(ع) سامان دادن به زندگی آدمیان بود که بر پایه ارزشمندی زندگی دنیایی استوار است. زندگی عادلانه، و برابرانه، یعنی آن زندگی  که بر مبنای قوانین و ضوابط حاکم بر جامعه به صورت اسلامی و انسانی شد و هیچ کس بر دیگری رجحان و برتری ذاتی  نداشته باشد. دیگر آموزه ای که در حیات حسینی می توان برجسته کرد زندگی آزادانه است. با نگاهی که بر پایه شرافت انسانی استوار است و امام برای تثبیت آن تلاش داشته است و چهارمین آموزه در دایره قانون و اخلاق متعالی است که حوزه کنش و حقوق هر فردی در آن تعریف می شود.

حسن حکیم باشی در روز نهم محرم الحرام در بحث دیدگاه های گوناگون درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) به چهار مورد از مهمترین دیدگاه ها پرداخت. دیدگاه اول حضرت برای به شهادت رسیدن قیام کردند. دوم حضرت برای بدست گرفتن زمام حکومت و اجرای احکام اسلامی قیام کردند. سوم از آنجا که جان ایشان مورد تهدید قرار گرفتند برای دفاع و حفظ نفس از مکه خارج شدند. و آخرین دیدگاه حضرت اهداف چند مرحله ای و چند منظوره داشتند و پیرامون این موضوع اهداف قیام را بررسی و مستندات و دلایل حرکت هر یک از دیدگاه ها را ارائه نمود.

دکتر عظیم زاده اردبیلی در بحث مولفه های جهاد تبیین در حرکت زینبی(س) گفت: جهاد تبیین چه وظایفی را به گردن ما ایجاد می کند و همه باید در این راه تلاش کنند. و باید ببینیم حضرت زینب سلام الله علیها چگونه عمل کردند. با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد تبیین و این بیان ارزشمند معظم له که باید مفاهیم را عملیاتی کرد مفهوم توکل، مفهوم تکلیف، مفهوم استقامت، مفهوم جهاد، مفهوم شهادت  و….، وظیفه خطیر و اصلی ما در این عصر این است که باید این مفاهیم را با ادبیات جدید برای نسل جدید تبیین و روشنگری کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *