به گزارش واحد خبر پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر محمد باغستانی عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی در آستانه هفته پژوهش سال ۱۳۹۶ به سوالات ذیل پاسخ دادند؛

به نظر شما آیا تغییر در طراحی و برنامه ریزی پروژه های پژوهشی از موضوع محوری به مسئله محوری، موجب نظم بخشیدن به ایده ها و ارتقای عملکرد پژوهشی پژوهشکده شده است؟

این تحول باید اتفاق می افتاد و به نظر اینجانب این کار مقدمه بروز شدن علمی. سازمانی مانند دفتر می باشد

به طور کلی سازگاری بدنه سازمان با این روش مقداری زمان بر می باشد ولی مشکل اصلی در این حوزه، فرایند تصویب طرح ها و مراحل اداری کار ها می باشد

البته به هر حال راه روشن و مشخص است و نسبت به قبل شرایط مناسبی برای فعالیت های علمی فراهم شده است.

در حال حاضر چه کاری را در دست انجام دارید و مسأله محوری آن چیست و ارتباطش با مسائل قطب ها تا چه حدی است؟

یکی از کارهای پژوهشی بنده که از سال ۹۴ آغاز گردیده با عنوان زمینه های بافتاری خیزش علمی شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی با تاکید بر آثار شیخ مفید بود که هم اکنون در حال ارزیابی است.

همچنین از سال ۹۵ تا شهریور امسال پروژه زمینه های بافتاری کوشش های شیعی در استمرار تمدن اسلامی در دوره مغول نمونه پژوهی تاریخ ؛ اندیشه ها و کنش گری های خواجه نصیر الدین طوسی را انجام داده ام که درحال ارسال برای ناظر است.

و در سال ۹۶ هم پروژه جایگاه ادبیات فارسی در تمدن اسلامی از حمله مغول تا بر آمدن صفویان را شروع نموده ام که طرح اجمالی آن تصویب شده است.

به نظر شما راهکارهای افزایش اثربخشی پژوهش­ها در سطوح خرد و کلان جامعه چیست ؟

در واقع انجام پژوهش بر مبنای مسائل و مشکلات یکی از راه های اصلی اثر بخشی می باشد و دفتر تبلیغات اسلامی با ابداع مسئله محوری و مسئله یابی کوشیده است تا پژوهشها را به سوی کاربردی شدن هدایت کند.

دین منظور در مرحله اول رصد و مسئله یابی انجام شده  و در مرحله دوم هدایت کارهای پژوهشی به سوی مسئله محوری هم شکل گرفته و در حال تکمیل است

اما مرحله بعد توجه به خروجی هاست و تناسب راهکار های پیشنهادی با حل مسائل مطروحه است،اگر در بخش سوم هم رصد صورت بگیرد و به پژوهشگران اطلاع رسانی صحیح شود به نظر تاثیر بسیار مهمی در تداوم این سبک از کار های پزوهشی خواهد داشت.

با توجه به اینکه در آستانه برگزاری نمایشگاه پژوهش هستیم به نظر شما ویژگی های یک نمایشگاه پژوهش مطلوب چیست و در حوزه برگزاری نمایشگاه چه پیشنهاداتی دارید ؟

پیشنهاد می کنم مسئولین برگزاری، گزارشات مکتوب سالهای گذشته را بررسی و به نقاط قوت و ضعف ادوار گذشته توجه نمایند

همچنین برای برگزاری یک نمایشگاه مطلوب موارد ذیل ضروری است :

شناسایی غرفه های برتر نمایشگاه و عوامل موفقیت آنها

بررسی امکانات دفتر و تناسب آنها با فضای نمایشگاه

برگزاری جلسات علمی و نقد کتاب در فضای نمایشگاه

اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب برای افزایش ارتباط موثر اعضای هیئت علمی با مخاطبان

برنامه ریزی برای انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای مشارکتی در نمایشگاه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *