گلوگاه‌های اصلی علم در اختیار مخالفان علم دینی است.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی با طرح این سؤال که چرا این روزها هجمه به علم دینی و طرفداران علوم انسانی اسلامی شدت گرفته است؟ چنین پاسخ داده است:

این روزها حمله به علم دینی و هر آنچه به آن مربوط می شود و از جمله طرفداران علوم انسانی اسلامی شدت گرفته است. به طوری که می توان گفت ائتلافی از صاحبان قدرت و منصب داران عرصه علم و اپوزیسیون خارج نشین و روزنامه های مدعی اقدامات ضد ایدئولوژیک و … در این زمینه شکل گرفته است.

یک نمونه از این هجمه ها حملاتی است که از سمت و سوهای مختلف و متعدد و متنوع متوجه جناب حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شده است. کسانی که با آثار ایشان آشنا هستند می دانند که ایشان نقش موثری در عملیاتی سازی ایده اسلامی سازی علوم انسانی و برملا کردن چهره جریان های مخالف این ایده داشته است.

روشن است که نوشته من در دفاع از استاد خسروپناه به این معنا نیست که نگارنده با همه دیدگاههای ایشان همراهم، اما به این معنی هست که در ایده علم دینی در برابر علم سکولار با ایشان همسوییم.

امروز بیش از هر زمانی روشنتر است که چرا ایده علم دینی به کندی پیش می رود؟ در واقع گلوگاه‌های اصلی علم در ایران در بیشتر ایام در اختیار مدافعان این دیدگاه نبوده و نیست.

از این رو است که مخالفان حتی در حد یک موسسه کم بودجه فلسفی هم حاضر نیستند که طرفداران علم دینی حضور داشته باشند چرا که می دانند این ایده امروز از هر زمان دیگری بهتر می تواند به مسائل ایران پاسخ دهد، مسائلی که علوم انسانی سکولار  سهم زیادی در ایجاد آنها داشته و دارد و اگر برای علاج آنها امروز تدبیری صورت نگیرد، در آینده باید هزینه های بیشتری بپردازیم.

خالی بودن دست برخی منتقدان از رویکرد غیر استدلالی و توهین آمیز آنها برملاست.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *