عضو هیأت علمی فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح کرد؛

تلاش برای تشکیل و تدوام خانواده‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: برای شارع مقدس اسلام نه تنها تشکیل خانواده مهم و حساس است؛ بلکه تداوم این خانواده چه بعد از ازدواج و چه بعد از فرزنددار شدن نیز مهم است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام والمسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفت‌وگو با  رسا، با اشاره به اهمیت خانواده در آموزه‌های دینی گفت: خانواده در آموزه های دینی به خاطر شکل گیری افراد جامعه بسیار نقش مهمی را دارد، به همین جهت آموزه‌های دینی نسبت به شکل گیری خانواده ارزش قائل است و برای تداوم آن حساس می‌باشد.

وی در ادامه افزود: بنده فکر می‌کنم ما با نگاه سنتی ظرفیت درستی برای خانواده مهیا نکرده‌ایم، به همین جهت با توجه به تحولات دنیای معاصر و هیمنه مدرنیته برروی جوامع دینی آن ارزش واقعی خانواده را از بین برده است. ما باید بتوانیم با حفظ ارزش‌ها و آموزه‌های دینی ارزش از دست رفته برای خانواده‌ها را به این رکن بسیار مهم جامعه بازگردانیم.

مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی به تعریف نهاد خانواده پرداخت و اظهار داشت: نهاد خانواده به نهادی گفته می‌شود که از ابتدای تولد یک انسان و پاگذاشتن در جهان هستی شروع می‌شود، به عبارتی وقتی فردی به دنیا می‌آید از همان ابتدا در آغوش پدر و مادری است و از همان ابتدا خانواده برایش تعریف شده؛ بنابراین هیچ کسی مبدع، موسس یا پایه‌گذار نهاد خانواده نیست که بگوییم ما درحال برخورد تعصبی هستیم و می‌خواهیم آموزه‌های خود را بر آن تحمیل کنیم.

وی با اشاره به انتقال مفاهیم و آموزه‌های ارزشی در نهاد خانواده بیان داشت: باید برای تداوم هرچه بیشتر خانواده‌ها بهترین الگو، سرمشق و سیاست‌ها را تهیه کرد؛ وگرنه جامعه به شدت لطمه می‎خورد. ارکان این نهاد را باید به صورت مطلوب تربیت، پرورش و با آموزه‌ها تطبیق داد که بتوانند ظرفیت خود را در بستر خانواده برای حفظ خود خانواده به کار ببندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی در انتها به عدم پایبندی در ظواهری که باعث خدشه در تشکیل و تداوم خانواده می‌شود، اشاره کرد و افزود: برای شارع مقدس اسلام نه تنها تشکیل خانواده و به راه افتادن خانواده مهم و حساس است؛ بلکه تداوم این خانواده نیز مهم است، برای همین ظواهری که باعث خدشه در دو امر مهم خانواده‌ها می‌باشد را رد می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *