در مصاحبه با محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح شد:
تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، به تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و راهکارها، عوامل مشارکت حداکثری مردم پرداخت.

وی در خصوص اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اولین نکته اینکه ما اولین دولت را بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری داریم و اولین دولتی است که با صدور بیانیه گام دوم شکل می گیرد و اولین دولت در چهل ساله دوم انقلاب است. همان طور که بیانیه گام دوم یک راه جدید و یک اتخاذ تصمیم جدیدی برای چهل ساله دوم انقلاب است پس این دولت هم می تواند در تحقق اهداف بیانیه گام دوم و خصوصا آرمان های مدنظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم قدم های خوبی را بردارد و اقدامات موثری را انجام دهد. پس از این حیث که اولین دولت بعد از بیانیه گام دوم است اهمیت دارد. نکته دوم اینکه از مدت ها قبل تمرکز دشمنان هم داخلی و هم بدخواهان داخلی بر کاهش مقبولیت و کاهش حضور مردم است و تبلیغات فراوانی انجام دادند و به شیوه های مختلف، هم از فضای رسانه ای خود و هم از فضای سیاسی خود به هر شکلی که می توانستند استفاده کردند برای اینکه جا بیاندازند که نظام از یک مقبولیت کمی برخوردار است که این انتخابات می تواند خیلی از آنها را خنثی سازد. پس نکته دوم اینکه برای خنثی سازی توطئه دشمنان، چه دشمنان خارجی، چه دشمنان داخلی انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ویژه ای دارد. نکته سوم اینکه الان به لحاظ شرایط خاص جمهوری اسلامی چه درعرصه دیپلماسی و چه در عرصه میدان و میدان نظامی شرایط خاص و شرایط فوق العاده ای را به دست آورده است. گرچه توطئه دشمنان بر این بود که کشورهای اطراف ما را ناامن کنند و گروهک و جریان های خاصی را مانند داعشی ها را تراشیند که آنها بتوانند تاثیر بگذارند. همه این ها خنثی شده و به برکت رشادت و مجاهدت قهرمانان نظامی ما همچون شهید سلیمانی و همچنین قهرمانان عرصه دیپلماسی ما توانستیم به یک عرصه دیپلماسی خوبی دست پیدا کنیم. حفظ این شرایط خاص چه در عرصه میدانی و  نظامی و چه در عرصه  دیپلماسی  می طلبد که انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت و جایگاه خاصی را پیدا کند. چهارمین نکته هم این است که همان طور که استحضار دارید گفتگوهای جدیدی بین ایران و ۱+۴ در وین در حال برگزاری است گفتگوهایی برای احیای برجام، گرچه آمریکا بیرون رفته است اما امریکا تمایل نشان داده است. اما ایران با ۱+۴ گفتگو می کند. هر چقدر که ما بتوانیم این اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ را برای مردم خوب جابیندازیم تأثیر بسیار زیادی در گفتگوها خواهد داشت. هم می تواند تأثیر مثبت داشته باشد و هم تأثیر منفی. پس به این چهار دلیل می توانیم اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ را بیان کنیم.

خراسانی عواملی که باعث مشارکت بالا یا پایین مردم در انتخابات می شود را این گونه توصیف نمود: ما اعتقاد داریم که در کشور مشکلاتی وجود دارد چه در عرصه اقتصادی هم در عرصه فرهنگی و اجتماعی، این مشکلات در جامعه وجود دارد و قابل کتمان نیست. اما یقین داریم که راه گذر از مشکلات حضور در انتخابات و انتخاب درست است. و به این هم معقتدیم که راه دیگری غیر از انتخابات برای عبور از بحران ها و مشکلات وجود ندارد. نکته دیگر اینکه قهر نه تنها فایده ای ندارد بلکه سبب می شود که انسان در برابر رای و خواسته اقلیت تسلیم شود پس اگر ما بخواهیم در کشوری تغییر و تحول به وجود بیاید و اتفاقات خوبی به وجود بیاید و شرایط نامطلوب تغییر پیدا کند و به سوی وضع مطلوب حرکت داشته باشیم و رشد و حرکت سریع را انجام دهیم باید در انتخابات شرکت کنیم. اگر شرکت نکنیم خواست اقلیتی را با دست خود پذیرفته ایم. نه تنها وضع موجود توام با مشکلات برطرف نشده است بلکه این وضع هم تسلی پیدا می کند بلکه ما با دست خود اقلیتی را بر خود حاکم کردیم که اتفاقا هیچ حق اعتراضی هم نمی توانیم داشته باشیم. نکته دیگر اینکه امروزه در دنیا تنها را اعمال اراده و تأثیر گذاری انتخابات است پس باید از این راه درست و حق و اراده بتوانیم استفاده کنیم و اراده و سلیقه خود را در جامعه بتوانیم راهی پیدا کنیم و این راه همان شرکت در انتخابات است.

وی درباره اینکه چه عواملی باعث مشارکت بالا یا پایین مردم در انتخابات می شود و  راهکارهای حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: عوامل موثر هم به لحاظ مشارکت حداکثری و هم به لحاظ مشارکت حداقلی در چند بعد است . یکی عوامل ساختاری است که این عوامل ساختاری اگر خوب تبیین شود می تواند مشارکت حداکثری را به دنبال داشته باشد یکی از عوامل ساختاری فراهم نمودن شرایط و زمینه ها برای ثبت نام نخبگان موثر این گروه ها و غیره . غیر از اینکه ما در قانون انتخابات یه سری نقص هایی داریم که متاسفانه می بینیم دو هزار نفر ثبت نام می کنند از آن طرف عوامل انگیزش زایی هم نداریم که بعضی از افرادی را که موثر، نخبه، کارآمد هستند و توانایی دارند ثبت نام کنند. اگر ما شرایط را فراهم کنیم که گروه های اجتماعی را به نوعی در پشت صحنه هدایت کنند که به نوعی افراد موثر وارد شوند. پس به لحاظ ساختاری شرایط و زمینه ها برای ثبت نام نخبگان، موثرین، افراد و گروه ها فراهم بیاید . دوم تبیین رویکردهای خاص برای مشارکت حداکثری افراد و گروه ها. این باید تبیین شود که مشارکت حداکثری داشته باشیم و گروه ها این فرصت را مغتنم بشمارند و هم بتوانند از افراد خود برای ثبت نام بفرستند و بتوانند برای مشارکت حداکثری قدم بردارند. در بحث ساختاری نکته ای که وجود دارد این است که پاسخ به ابهامات و دوری گزینی از شبهه هایی که مهندسی و طراحی و غیره. متاسفانه در جریان انتخابات ابهامات متعددی وجود دارد چه از زمان ثبت نام، احراز یا عدم احراز، عدم تایید صلاحیت، تبلیغات ابهاماتی وجود دارد. ما باید مکانیزمی برای پاسخگویی به این ابهامات داشته باشیم. سنت پاسخگو بودن دست اندرکاران امر انتخابات. چه مجریان و چه ناظرین. این سنتی فراموش شده است. اگر این اتفاق بیفتد یکی از عوامل مشارکت حداکثری فراهم خواهد شد. ما باید آسیب شناسی جدی انجام دهیم. بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی انتخابات های بسیاری را انجام دادیم. بعضی از انتخابات های مشارکت بسیار بالایی داشتیم. مثلا مشارکت تا مرز ۸۰ درصد. بعضی ها زیر ۴۰ درصد است . باید آسیب شناسی داشته باشیم که چه عواملی انتخابات حضور مردم را حداکثری و چه عواملی حضور مردم را حداقلی کرده است. این ها باید آسیب شناسی شود.

خراسانی افزود: عوامل دیگر عوامل تبیینی و ترویجی است. که در این عوامل اطلاع رسانی مناسب هم به لحظا نقاط مناسب و هم به لحاظ  نقاط ضعف. اگر فرایند اطلاع رسانی و پاسخگو بودن شکل بگیرد خیلی از ابهامات که رفع شود خود به خود حضور مردم و مشارکت حداکثری را فراهم آورد. اگر اطلاع رسانی مناسب نباشد یا به جای تک صدایی چندصدایی باشد، ابهام به وجود می آورد. اختلاف در آمار به وجود می آید. یک بخش اعتمادسازی است. اگر آسیب شناسی صورت بگیرد اعتمادسازی ایجاد می شود. تبیین نقش انتخاب کنندگی مردم است. به هر حال ما قانون اساسی چهار نقش برای مردم در نظر می گیریم. نقش انتخاب کنندگی، نقش تعیین کنندگی، نقش نظارت، نقش تحول آفرینی. تبیین نقش انتخاب کنندگی مردم می تواند مشارکت را حداکثری کند. دیگری تبیین نقش تحول آفرینی مردم است. اگر بخواهیم تغییر و تحول به وجود بیاید باید حضور داشته باشید. ایجاد فضاهای باز و گفتگو و تبادل نظر و نقد و بررسی و تعریف مشارکت های مختلف در زمان های مختلف، چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی است.

وی تصریح کرد: دیگری بحث نخبگانی، مانند شخصیت های سیاسی، ملی، مذهبی، نخبگی، اجتماعی، فرهنگی و … است. نخبگان می توانند مردم را دعوت کنند و هم زمینه مشارکت را فراهم کنند و هم افراد را دعوت به ثبت نام کنند و جلسات نقد و ابهام زدایی برگزار کنند. ما باید اعتقاد به جایگاه و نقش مردم داشته باشیم و در عمل هم بتوانیم آن را ثابت کنیم. دیگری اینکه مردم اطمینان پیدا کنند که دولت با حضور نخبگان و بدون توجه به حزب گرایی و صرفا براساس توانمندی و ظرفیت ها شکل می گیرد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ضرورت حضور حداکثری در انتخابات را اینگونه بیان نمود: حضور حداکثری مردم فواید بسیاری دارد. اول اینکه تقویت اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و هم در عرصه نظامی،  سیاسی و اقتصادی است. اگر حضور حداکثری نباشد نگاهی که بیرونی ها به ما دارند چه بخواهند با ما مبادلات سیاسی و اقتصادی و نظامی داشته باشند رویکرد آن ها تغییر پیدا می کند. دوم اینکه تقویت مبانی مقبولیت و پایه های اعتماد عمومی است. نکته سوم کشور ما با مشکلات خاص اقتصادی،  سیاسی و … مواجه است و برای اینکه ما از این مشکلات عبور کنیم حفظ اتحاد و انسجام لازم است که با مشارکت حداکثری صورت می گیرد. نکته بعدی اگر ما مشارکت حداکثری داشته باشیم و از آن طرف رئیس جمهوری با رأی حداکثری انتخاب شود می تواند با دارا بودن این پشتوانه و مقبولیت از مشکلات عبور کند و طراحی لازم را داشته باشد. نکته پایانی این است که جمهوری اسلامی تبدیل به الگوی مناسبی برای کشورها، گروه ها و افرادی که به دنبال آزادی خواهی هستند. و برخی از واژه ها مانند جمهوری اسلامی، آزادی خواهی و … جهانی شده است.

خراسانی در پایان افزود: در پایان مردم ما مردم بسیار خوبی هستند. هم به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و در همه شرایط پشتیبان انقلاب اسلامی هستند و هم معتقد به ولایت فقیه هستند. نمونه بارز آن وقتی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ وقتی خبر شهادت شهید سلیمانی را شنیدند آنچنان بدرقه ای در تشییع جنازه شهید سلیمانی رقم زدند که در دنیا نظیر ندارد. لذا اگر برای مردم اعتمادسازی شود و نقش تحول آفرینی به خوبی رقم زده شود و ابهامات آنها برطرف شود، هم حضور حداکثری خواهند داشت و هم یک رئیس جمهوری با رای حداکثری خواهیم داشت. لذا دو نقش مهم را مردم برعهده خواهند داشت. یکی نقش حضور حداکثری بالای ۸۰ درصد و انتخاب رئیس جمهوری با رای حداکثری که پشتوانه و مقبولیت عمومی داشته باشند را انتخاب می کنند که بتوانند تحولات را رقم بزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *