اطلاعات

_
  • ارائه دهنده : دکتر محمد باغستانیمدیر گروه و عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی
  • دبیر علمی: دکتر عباسعلی نصرآبادیرئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش
  • زمان: ۱۴۰۰/۱۰/۰۲ تا ۸ تا ۱۰مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی

دریافت محتوا

_

تصاویر

_
image

معرفی برنامه

_

نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی با حضور دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به عنوان ارائه دهنده و دکتر عباسعلی نصرآبادی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.

متن چکیده

_

در نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی مطرح گردید:

دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی جریان های مدیریتی حاکم بر علم در تمدن اسلامی با حضور  دکتر محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی به عنوان ارائه دهنده و دکتر عباسعلی نصرآبادی به عنوان دبیر علمی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست باغستانی گفت: زمینه های کلی پیدایش جریان تولید علم در تمدن اسلامی شامل منابع اصیل فرهنگ اسلامی و پیدایش جهان اسلام(فتوحات اسلامی) است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اصول بیرونی حاکم بر جریان تولید علم در تمدن اسلامی شامل ۷ اصل است. اصل حمایت از اقتباس علمی،  اصل حمایت از ساخت زبان علمی، اصل حمایت از گسترش فرهنگ علم دوستی  در اشکال گوناگون آن، اصل فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی، اصل حمایت های مالی از دانش  و دانشوران، پذیرش نظام اداری و سیاسی نامتمرکز و تأسیس شهرهای علمی.

باغستانی در خصوص اصول درونی حاکم بر تولید علم در تمدن اسلامی گفت: اصول درونی حاکم بر تولید علم در تمدن اسلامی شامل اصل دانش طلبی بدون مرز، اصل  مدارا و رواداری در عرصه دانش، اصل استدلال  محوری، اصل حقیقت طلبی در دانش، اصل  وحدت مبنایی دانش ها، اصل  کوشش گری مدام در دستیابی به دانش و اصل تناسب روش پژوهش با موضوع علوم می شود.

مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: مدیریت فضای ذهنی، مدیریت کلان جهانی در شرق و غرب جهان اسلام، مدیریت یکپارچه سازی تولید دانش با حفظ تنوع موضوعی آن، مدیریت ساخت سامانه های مکانی تولید علم، مدیریت ساخت فضای رقابتی در تولید علم، مدیریت شیوه های  حمایت مالی  از  دانشوران، مدیریت قلمرو ارتباط با نهاد علم وعناصر درونی آن(ایفای  نقش  حمایتی) از ویژگی های جریان مدیریت بیرونی علمی است.

وی در خصوص ویژگی های مدیریت درونی نهاد علم گفت: مدیریت تعیین ضوابط دانش جویی، مدیریت اخلاق دانشجویی، مدیریت همگانی سازی دانش در  جهان اسلام ، مدیریت تولید دانش های کارآمد در  جامعه ، مقابله با جریان های شبه علمی با تکیه بر عقلانیت علمی، مدیریت سامانه ی رقابت درونی دانشوران ازطریق گفتگو و مناظره ها و مدیریت روابط با جریان بیرونی حاکم بر علم  از جمله ویژگی های مدیریت درونی نهاد علم است.

باغستانی به تشریح دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی پرداخت و گفت: از دستاوردهای کلی دوره شکوفایی تمدن اسلامی می توان به حفظ و شرح و سامان دهی دانش جهان باستان،  نقد و بررسی آراء  و نظریه های  پیشینیان، ابداع نظریه های نو در  دانش های  گوناگون، ورود در تکنولوژی با ساخت ابزارهای مورد نیاز در  جامعه ی مسلمانان در عرصه های  گوناگون، تبدیل دستآوردهای خود به بخشی  از  تاریخ علم جهانی، زمینه سازی های  متعدد برای  ظهور  دانش های  نو در  جهان(عصر رنسانس) و تربیت دانشوران جهانی اشاره نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *