عباسعلی نصرآبادی:

رابطه با روسیه و اصل «نه شرقی و نه غربی»

امروزه سوالات و ابهاماتی بعضا در محافل علمی و… مطرح می شود که  آیا روابط گسترده با روسیه با اصل« نه شرقی و نه غربی» در تناقض نیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، عباسعلی نصرآبادی رئیس اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در یادداشتی با عنوان رابطه با روسیه و اصل «نه شرقی و نه غربی» آورده است:

در این مقال به دنبال پاسخ هرچند اجمالی به این ابهام و سوالات هستیم :

الگوی نه شرقی نه غربی به معنای نفی وابستگی است. در واقع این الگو ضد راهبردی است که منافع کشور براثر وابستگی به یکی از بلوک های قدرت تعیین شود، اما این الگو به معنای قطع رابطه با کشورهای دنیا نیست. سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبتنی بر این است که روابط با کشورها براساس سه اصل (عزت، حکمت و مصلحت) تعیین می شود. درروابط خارجی ایران با هرکشور دیگری در صورت تامین سه اصل مذکور می توان رابطه برقرار کرد.

البته در سیاست رسمی جمهوری اسلامی، رژیم صهیونیستی به دلیل جعلی بودن تحت هیچ شرایطی به رسمیت شمرده نمی شود؛ اماروابط با دیگرکشورها براساس منافع ملی تعیین کننده توع رابطه است.

روابط سال های اخیرایران و روسیه نیزدرراستای تامین منافع ملی ایران و براساس رعایت سه اصل مذکور بوده است. در سال های که تحریم های آمریکا و غرب شدیدترین فشارهارا رابرمردم ایران اعمال می کرد، روسیه در بسیاری از بخش ها با ملت ایران همراه بوده است و در تحولات اخیر خاورمیانه نیز روسیه هرچند منافع خودرا دنبال می کند ، به دلیل رویکرد ضد آمریکایی بیشترین قرابت را در راهبردهای اعمالی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. این هم افزایی راهبردی را هردو کشور در سوریه  تجربه کرده و موفقیت های زیادی نیز در پی داشته است . هرچند در برخی حوزه ها نیز اختلافات ایران و روسیه هم چنان وجود دارد؛ برای نمونه رابطه روسیه و رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان مورد تایید ایران نیست؛ امادر بسیاری ازموارد نیز منافع مشترک، دو کشوررا در کنار یکدیگر قرار داده است.

بخشی از مناسبات مطلوب ایران با روسیه نیز تحت تاثیر عوامل محیطی است که این دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است . یکی از این موضوعات مبارزه با تروریسم است که برای هردو کشور تهدیدات امنیتی دارد و در سال های اخیر با توسعه داعش و جریان های افراطی در سوریه این تهدید متوجه بسیاری از کشورها ازجمله این دو کشوربوده است؛ به طوری که رهبر انقلاب  ترکیب سه کشور ایران،روسیه و سوریه را ترکیب خیلی خوب و ایستادگی مشترک تهران و مسکو در مقابل فتنه و فساد تروریست هارا در سوریه پرمعنادانسته و روسیه را در مسائل غرب آسیا تاثیرگذار اعلام می نماید.

عامل دیگر نزدیک کننده دو کشور ، مجموعه تحریم های اعمالی از سوی غرب و آمریکا بوده است که هردو کشور با آن مواجه بوده اند. تحریم های اعمالی، این دو کشور را به سمت تامین نیازهای یکدیگر بدون استفاده از سازوکارهای مبتنی بردلارسوق داده که این موضوع نیز در دیدار رهبر انقلاب با رئیس جمهور روسیه مطرح شد: « بدوتن توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می توانیم تحریم های آمریکایی ها را با روش هایی از جمله حذف دلار، جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو جانبع یا چند جانبه بی اثر و آمریکا را منزوی کنیم»

بنابراین نزدیکی ایران و روسیه در سال های اخیر به دلیل مناسباتی است که منافع ملی ایران اقتضای آن را دارد و هردو طرف ازاین روابط منصفانه بهره می برند و جمهوری اسلامی نیز هیچ گاه خواستار قطع رابطه با کشورهای مختلف نیست؛ لذا از چنین مناسباتی که براساس سه اصل (عزت، حکمت و مصلحت) است استقبال می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *