به همت اداره کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی؛

کارگاه استناددهی در متون علمی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، کارگاه استنادهی در متون‌ علمی در ۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ با تدریس مدیر کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به برگزار‌گردید.
سرفصل های این کارگاه شامل تعریف استناددهی و چرایی آن، معرفی سبک‌های استنادی و مهمترین آن، کاربرد نرم‌افزار پژوهیار در استناددهی می شود.
وحید شریفی با تعریفی از استناددهی، تدریس خود را آغاز نموده و اشاره کرد: استناددهی یعنی یادداشت‌های ارجاعی به اثری که از آن عبارتی یا جمله‌ای( به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم) نقل شده‌است که، به علت جلوگیری از سرقت علمی، معرفی کار سایرین، نشان دادن اعتبار کار و صداقت علمی لازم است به درستی در پژوهش‌ها از استناددهی صحیح استفاده شود از آنجا که محوریت این کارگاه بر اساس سبک ای پی ای بود.

وی پس از مروری بر انواع سبک های استنادهی به آموزش بر اساس سبک ذکر شده و آموزش در رابطه با انواع استناددهی که به دو دسته اسنادبرون‌ متنی و اسناد درون‌ متنی تقسیم می‌شوند،پرداخت. در استناد دهی درون متنی به نقل قول مستقیم، نقل‌قول غیر‌مستقیم،استفاده از منابع ثانویه، وجود چند منبع برای یک پاراگراف، وجود چند نویسنده، سازمان به عنوان نویسنده و گزارش اعداد درمتن پرداخته شد و از هر مورد مثالی به صورت فارسی و انگلیسی ارائه گردید.

لازم به ذکر است در این کارگاه استاد بعد از تدریس هر قسمت از موضوع به شرکت‌کنندگان فرصت پرسش را داد و بعد از آموزش کامل شیوه های استناد دهی، به آموزش استفاده از نرم افزار پژوهیار پرداخته شد. این کارگاه به مدت ۴ ساعت ویژه طلاب خواهر سطح ۳ حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *