“آنچه بسیار حائز اهمیت است، تاکید کتاب آسمانی اسلام و احادیث معصومان، بر تاثیر و کارائی روش تجربی است و اگر عده‌ای از عالمان مسلمان، این روش را در مورد علوم طبیعی زمان خود به کار برده‌اند (که به آنها اشاره خواهد شد) دسته‌ای از دانشمندان مسلمان از این روش علمی حتی در قلمرو علوم انسانی نیز استفاده کرده و چه آثار و نتایج‌با ارزش که از این تلاش به دست آمده است . دانشمندان مسلمان و روش تجربی در تمدن اسلامی، مانند سایر تمدنهای کهن که پایه هریک مبنی بر عقاید دینی خاصی بوده است، علوم جهان‌شناسی و طبیعی یا اصول کلی اسلام که از مبدء وحی آسمانی سرچشمه گرفته است، انطباق کامل یافته و هر علمی به نوبه خود، حقایق کلی را در مرتبه‌ای از مراتب وجود که بستگی به موضوع آن علم داشته، منعکس می‌ساخته است . در قلمرو علوم انسانی در زمینه مردم‌شناسی و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم ملتها که امروزه به نام انسان‌شناسی Anthropology معروف است و درباره طرز زندگی، آداب و رسوم، فرهنگ و فولکلور، از شادیها و غمها، طرز لباس، جشن‌ها، مراسم سوگواری گزارش می‌دهد و نحوه ظاهری زندگی انسان را مورد مطاله قرار می‌دهد، دانشمندانی به مانند ابن فضلان در سفرنامه خود «تحفه‌النظار» قزوینی در «آثار البلاد» و مستوفی در «نزهه‌القلوب‌» از آداب و رسوم ملل باستانی روسیه، ترکمنستان، بلغارستان و دیگر مردمان حوزه قفقاز معلوماتی گزارش می‌دهد که امروزه از نظر فرهنگ‌شناسی و مردم‌شناسی حائز اهمیت است .”

کلید واژه های ماشینی:

اسلام ، روش تجربی ، عقل ، تمدن اسلامی ، دانشمندان مسلمان ، فلسفه ، تجربه ، کتاب ، ادیان ، دانشمندان مسلمان و روش تجربی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *