در نشستی با دکتر  الستی مدیر گروه  مطالعات نظری  علم ،فناوری  ونوآوری  مرکز  تحقیقات سیاست گذاری  علمی  کشور وابسته به وزارت علوم و فناوری مطرح شد؛

فضای  مدیریتی  علم در  تمدن اسلامی 

 

 محمد باغستانی در نشستی با مدیر گروه  مطالعات نظری  علم ،فناوری  ونوآوری  مرکز  تحقیقات سیاست گذاری  علمی  کشور به بررسی فضای مدیریتی علم در تمدن اسلامی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی،در این گفتگو محمد باغستانی مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی،  گزارشی  از  فضای  مدیریتی  علم در  تمدن اسلامی  ارائه کرد و گفت: منابع اصیل فرهنگ اسلامی کتاب  وسنت هستند و پیدایش جهان اسلام و خلق  محیط بیرونی مناسب برای  تکاپوهای علمی مرکب از  فرهنگ ها و محیط های گوناگون فکری  وجغرافیایی می باشد که  این زمینه سازی منجر به شکل گیری دو گروه از  عوامل مؤثر بر جریان ابداع و گسترش  جریان علم شد .

وی در ادامه افزود: عوامل بیرونی با حمایت از اقتباس علمی (نهضت ترجمه ) ، ساخت زبان علمی،گسترش  فرهنگ علم دوستی در اشکال گوناگون، پذیرش  نظام سیاسی  نامتمرکز، تأسیس  شهرهای  علمی، فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی پایدار از طریق اختصاص موقوفه ها  و حمایت مالی  از  دانشوران در این جریان وارد شدند و همچنین عوامل درونی مؤثر بر نهاد علم وجریان علمی با تعیین سیاست های  کلانی  چون دانش طلبی بدون مرز ، مدارا و رواداری در عرصه دانش ورزی، استدلال  محور، حقیقت طلبی در دانش، وحدت مبنایی دانش ها،کوشش مداوم در دستیابی به دانش و تناسب روش  پژوهش با موضوع علم که از  مجموعه این مؤلفه های  چهارده گانه عوامل بیرونی  ودرونی  مؤثر بر جریان علم استنباط مدیریت هایی در اجرا و تحقق  آنها اعتبار می یابد.

محمد باغستانی در ادامه گفت: در ارتباط با عوامل بیرونی می توان از مدیریت فضای ذهنی در موضوع علم، مدیریت کلان جریان علم در شرق  وغرب جهان اسلام، مدیریت یکپارچه سازی ابداع دانش با حفظ  تنوع موضوعی آن، مدیریت ساخت سامانه های مکانی تولید علم، مدیریت ساخت فضای رقابتی در تولید علم،مدیریت شیوه های  حمایت مالی  از  دانشوران، مدیریت قلمرو ارتباط با نهاد علم وعناصر درونی آن(ایفای  نقش  حمایتی) یاد کرد.

همچنین در ارتباط با عوامل درونی نهاد علم می توان از اثبات گونه ای از مدیریت مانند مدیریت تعیین ضوابط دانش جویی، مدیریت همگانی سازی دانش در  جهان اسلام ، مدیریت  ابداع دانش های کارآمد در  جامعه، مقابله با جریان های شبه علمی با تکیه بر عقلانیت علمی (کیمیای خرافی/جغرافیا وپزشکی ونجوم فلسفی)، مدیریت سامانه ی رقابت درونی دانشوران ازطریق گفتگو ومناظره ها، .مدیریت سیاست های ارتباط با حامیان بیرونی  نهاد علم  سخن به میان آمد.

در این دیدار همچنین دکتر الستی ضمن مهم خواندن داده های  موجود از  تجربه مدیریتی  علم در  تمدن اسلامی  این داده ها و پژوهش  های  انجام شده را برای گروه های  پژوهشی  آن مرکز  لازم دانست.در پایان این نشست توافق شد تا سلسله  جلساتی  در قالب  کارگاه یا نشست یا کرسی  با مشارکت گروه هنر  و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی(با تعیین استاد و منابع لازم ) و گروه مطالعات نظری علم ، فناوری و نوآوری مرکز  تحقیقات سیاست گذاری علمی  کشور وابسته به وزارت علوم  وفناوری (به عنوان دبیر جلسات ) در جژئیات سرفصل های ارائه شده  برگزار شود  تا راه برای  ارتباطات تازه  فراهم شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *