آشنایی با نرم­ افزار زوترو
Introduction Zotero software
نرم‌افزار زوترو در سال ۲۰۰۶ توسط مرکز رسانه‌های جدید و تاریخ دانشگاه ماسون جورج[۱] رونمایی شد. ابزاری با استفاده آسان جهت مجموعه‌سازی، سازمان­دهی، مدیریت استناددهی و به اشتراک‌گذاری منابع پژوهشی است و کارایی شبیه نرم‌افزار END NOTE برای کاربران فراهم می‌نماید با این تفاوت که دسترسی به این نرم‌افزار رایگان و قابلیت پشتیبانی آنلاین را در سایت خود را برای کاربران فراهم نموده است. درواقع نرم‌افزار مناسبی برای پژوهشگران و دانشجویانی که مشغول پایان‌نامه و تحقیق هستند که فقط به نوشتن تمرکز می‌نمایند و با واردکردن منابع به زوترو، نرم‌افزار تمام استنادات را با روش انتخابی پژوهشگر مدیریت می‌نماید. نمونه این نرم‌افزار در ایران به نام پژوهیار توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ارائه شد که برای مدیریت استناددهی آنلاین، مجموعه‌سازی، سازمان‌دهی و قابلیت نصب بر روی مرورگرهای کروم، اپرا و فایرفاکس و همچنین به‌صورت آفلاین بر روی کامپیوتر قرار می‌گیرد و شبیه کارایی زوترو برای پژوهشگران ایرانی با منوی فارسی طراحی شد و برای استفاده از آن بایست هزینه پرداخت نمود.
لینک دانلود نرم‌افزار پژوهیار http://www.pajoohyar.ir/
چهار ویژگی اصلی زوترو:
۱-زوترو نرم‌افزاری رایگان است که بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
نرم‌افزار زوترو را می‌توان به دو روش دانلود و استفاده کرد:
الف. با افزودن نرم‌افزار به موزیلا فایرفاکس که به‌صورت آنلاین در دسترس است. https://www.zotero.org/download/firefox/

1

ب. دانلود به‌صورت مستقل برای کامپیوتر و به‌صورت آیکون بر روی کامپیوتر و تلفن همراه قرار می‌گیرد. از این روش می‌توان از آن به‌طور آفلاین هم استفاده کرد و به سازمان‌دهی و مجموعه‌سازی مجموعه بر روی کامپیوتر پرداخت.
https://www.zotero.org/download/windows/

2

۲- انضمام به مرورگر وب که بر روی مرورگر فایرفاکس پیوست می‌شود.
۳-انضمام به واژه‌پرداز، از طریق افزونۀ واژه‌پرداز word می‌توان زوترو را به‌عنوان منبع جدید برای مدیریت استناد و منابع افزود.
۴- به هنگام سازی نرم‌افزار زوترو از طریق وب.

پنج کارایی مؤثر، زوترو را به نرم‌افزار قابل قبولی برای پژوهشگران تبدیل نموده است:
۱- امکان جمع‌آوری و اضافه کردن تمام منابع اعم از کتاب، سایت، مجله، روزنامه، مقاله، صوت و …را به‌صورت خودکار تنها با یک کلیک به کتابخانه شخصی پژوهشگر می‌دهد و مانند یک دستیار پژوهشی برای پژوهشگر عمل می‌کند؛ و تمام اطلاعات کاربر را در نرم‌افزار ذخیره و همراه با تاریخ ذخیره و دریافت خصوصاً لینک‌ها و یادداشت‌ها را به دست می‌دهد؛ و امکان شناسایی پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ مانند ساینس دایرکت و… را به‌صورت خودکار می‌دهد.

3

۲-آسان‌تر و سریع‌تر به پژوهش‌های خود دسترسی پیدا کنید. زوترو مجموعه جمع‌آوری‌شده از منابع را سازمان‌دهی می‌نماید و پژوهشگران می‌توانند هر تعداد از مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌ها را به کتابخانه شخصی بیفزایند و با توجه به علاقه خود به سازمان­دهی منابع بپردازند؛ و به‌صورت خودکار برچسب‌هایی را از کلیدواژگان موجود در متن مدارک و مجموعه‌ها ایجاد می‌نماید؛ و امکان جستجوی مدارک و مطالب در مجموعه ایجاد کرده است.

4

۳-برای ایجاد یادداشت دامنه، یادداشت پایانی، استناد در متن و کتابشناسی زوترو تمام این کارها را برای شما انجام می‌دهد بدون اینکه تمرکز شما در نوشتن از دست برود. زوترو به‌عنوان نرم‌افزار مرجع دهی و استناددهی و انضمام به واژه‌پرداز word را پشتیبانی می‌کند و همچنین قابلیت تولید دستی و خودکار از خروجی‌های پایگاه‌های اطلاعاتی کتابشناختی با فرمت‌های مختلف در نرم‌افزار تعبیه ‌شده است؛ و خروج اطلاعات را به فرمت‌های مختلف برای پژوهشگران امکان‌پذیر می‌سازد.

5

6

۴- داده‌های شما همیشه جایی هستند که شما به آن نیاز دارید. همگام‌سازی[۲] خودکار داده ­ها و منابع که به کتابخانه شخصی افزوده می‌شود که با گزینه همگام‌سازی فایل‌ها و تمام تغییرات انجام‌شده در همه سیستم‌ها مانند کامپیوتر و گوشی موبایل یک دست می‌شود و کاربر از هر جای می‌تواند با آخرین تغییرات ایجادشده در کتابخانه شخصی خود روبه‌رو شود. برای مثال اطلاعات کتابشناختی که از پایگاه‌های آنلاین وارد می‌کنیم با گزینه همگام‌سازی اطلاعات ما هم به‌صورت آنلاین بر روی مرورگر و هم آفلاین بر روی کامپیوتر در هر جای در دسترس ما قرار می‌گیرد.

7

8

۵- زوترو به همکاری و اشتراک­ گذاری در جهان کمک می‌نماید. ایجاد و پیوستن به گروه‌های تحقیقاتی که با موضوع پژوهشی شما مرتبط است و در ارتباط با هم دیگر بر روی موضوعات و منابع یکسانی کار می‌کنند. هر گروهی می‌تواند با توجه به کتابخانه پژوهشی خود، فایل‌ها، داده‌های کتابشناختی، یادداشت‌ها و موضوعات بحث را به اشتراک بگذارد؛ که به سه طریق می‌توان سطح دسترسی افراد گروه را به مجموعه تعیین شده در کتابخانه شخصی تعیین کرد.

11

پانویس:

[۱] (George Mason University(GMU
[۲] Sync

منابع:
https://www.zotero.org/
لینک دانلود نرم‌افزار https://www.zotero.org/download

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *