هجدهمین پیشنشست علمی همایش بینالمللی الهیات مقاومت برگزار شد؛
بازخوانی الهیات مقاومت در پرتو اندیشه های فاطمی، مالکوم ایکس و مکتب حاج قاسم سلیمانی
سه قرائت تمدنی از مقاومت—از خطبههای فاطمی تا خطابههای مالکوم ایکس و راهبردهای شهید سلیمانی—در پرتو الهیات اسلامی تحلیل و بازخوانی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، هجدهمین پیشنشست از سلسله نشستهای علمی همایش بینالمللی «الهیات مقاومت»، برگزار شد. این نشست با مشارکت پژوهشکده اسلام تمدنی و اداره پژوهش ادارهکل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با دبیری علمی علی ابوترابی، کارشناس ارشد علوم سیاسی، میزبان سه ارائه علمی برجسته بود.
در ابتدای این نشست، علی ابوترابی به معرفی سه محور ارائه پرداخت و گفت: موضوع این سه نشست جستار تطبیقی سیره حضرت زهرا (س) و طلایهداران مقاومت (فاطمیون) با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد گنابادی نژاد، تجلیات الهیات مقاومت در کنش اجتماعی مالکوم ایکس با ارائه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مهدی مشکی باف مقدم و بررسی نقش اندیشههای شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تقویت جبهه مقاومت جهانی با ارائه علی ابوترابی است.
حضرت زهرا (س): الگوی مقاومت، بصیرت و اعتراض خاموش
استاد گنابادینژاد در سخنان خود با تبریک عید غدیر و گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم، حضرت زهرا (س) را زنی شجاع، مجاهد، و انقلابی معرفی کرد که با خطبه فدکیه یادآور جایگاه امامت شد و در برابر ظلم سکوت نکرد.
وی اظهار داشت: حضرت زهرا (س) الگویی الهامبخش برای همه مدافعان حرم و مظلومان تاریخ است. او با ایستادگی در برابر ظلم و انحرافهای پس از پیامبر، نقش اساسی در حفظ دین ایفا کرد.
حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به سه عرصه مقاومت حضرت زهرا (س) گفت: دشمنشناسی، غربت و تنهایی، و استفاده از اسلحه گریه از ابزارهای مقاومت ایشان بود. گریه حضرت زهرا (س) وسیلهای برای افشاگری، اعتراض خاموش، و شکستن سکوت اجتماعی بود.
وی در ادامه تأکید کرد: پیام خطبه فدکیه باید بهصورت مستمر تبیین شود؛ چراکه ولایت و امامت، محور حق و معیار دشمنشناسی است. سکوت در برابر ظالم، همراهی با باطل است و دین را نباید به دنیای زودگذر فروخت. دشمن همیشه با چهره آشکار نمیآید، گاه در لباس دین و دوستی ظاهر میشود.
مالکوم ایکس: الهیات مقاومت در قالب کنش اجتماعی
حجت الاسلام مشکیباف، در ارائه خود با عنوان «تجلیات الهیات مقاومت در کنش اجتماعی مالکوم ایکس» گفت: مالکوم ایکس را باید از چند منظر تحلیل کرد: ایمان و اعتقاد عمیق، تأکید بر خودباوری، مبارزه فعال، آگاهیبخشی، و تبدیل تجربه شخصی به کنش اجتماعی.
وی افزود: این ویژگیها نشان میدهد که مالکوم ایکس نهتنها یک مبارز اجتماعی، بلکه مروج الهیات مقاومت در ساحت مدنی و بینالمللی بود. او یکی از تأثیرگذارترین رهبران امت اسلامی است.
حجت الاسلام مشکیباف اظهار داشت: مالکوم ایکس بهخاطر تبلیغ اسلام ترور شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی برای او فاتحه خواندند و از او بهعنوان شهید اسلام یاد کردند. او تا سال ۱۹۶۴ سخنگوی “امت اسلام” بود و پس از آن به ترویج توانمندسازی سیاهپوستان و گسترش اسلام در آمریکا پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: مالکوم ایکس، یکی از چهرههای برجسته حقوق مدنی در تاریخ آمریکا بود که بهدلیل تلاش برای عدالت نژادی در جوامع آفریقایی-آمریکایی و دفاع از مسلمانان، مورد ستایش جهانی قرار گرفت.
مکتب حاج قاسم: تمدن مقاومت در تراز جهانی
علی ابوترابی در سومین بخش نشست، با ارائه سخنانی درباره نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در گفتمان مقاومت گفت: الهیات مقاومت در اندیشه سپهبد شهید سلیمانی، گفتمانی فرامرزی و تمدنی است که آغازگر تحرکی جدید علیه نظام سلطه در جهان شد.
وی افزود: جبهه مقاومت، امروز خط مقدم یک حرکت تمدنی است. رهبری معظم انقلاب فرمودند: مقاومت، فقط با اعتماد به وعده الهی ممکن است. مجامع علمی باید برای این جبهه، مبنای معرفتی، فکری و فرهنگی بسازند.
ابوترابی تأکید کرد: محور مقاومت، خاری در گلوی استکبار باقی خواهد ماند. فرهنگ انتظار، مبارزه با ظلم، و تقویت جبهه مقاومت، از آموزههای اساسی این مکتب است.
وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی محدود به مرزهای ایران نیست؛ آموزههای آن جهانی و متعلق به تمام مستضعفان عالم است.
این نشست با دعای حاضران، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد، و آرزوی پیروزی برای جبهه جهانی مقاومت به پایان رسید. این برنامه، زمینهساز برگزاری باشکوه همایش بینالمللی الهیات مقاومت خواهد بود که شهریورماه سال جاری، به همت دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشود.
بدون دیدگاه