سلسله کارگاههای علمی و کاربردی بررسی نرمافزارهای پژوهشی علوم اسلامی، با هدف استفاده از نرم افزارها در پژوهشهای حوزوی و آشنایی با پیشرفت نرم افزارهای علوم اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، مدارس علمیه پیروان حضرت زهرا(س) الزهرا(س) مشهد و ریحانه الرسول(س) تربت حیدریه در راستای اهمیت استفاده از نرمافزارها در پژوهشهای حوزوی و نیز آشنایی با پیشرفت نرمافزارهای علوم اسلامی، سلسله کارگاههای علمی و کاربردی نرم افزارهای پژوهشی علوم اسلامی را با ارائه دکتر وحید شریفی رئیس کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار کردند.
در این کارگاهها ضمن پرداختن به اهمیت استفاده از نرمافزارها در پژوهشهای حوزوی سرفصلهایی همچون بررسی نرم افزارهای پژوهشی علوم اسلامی، کاربردهای تخصصی، بررسی قابلیتهای هوشمند پایگاههای اطلاعاتی داخلی، ابزارهای پژوهشی دیجیتال و روشهای نوین تحقیقات کیفی در حوزه علوم اسلامی تشریح شد.
استاد این کارگاه ضمن معرفی تولید کنندگان نرم افزارهای اسلامی، کاربرد هوش مصنوعی را تبیین کرد و شاخصههای اصلی هوش مصنوعی را رباتیک، یادگیری ماشین، شبکههای عصبی، سیستمهای خبره، پردازش زبان طبیعی و منطق فازی برشمرد.
رئیس کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود به معرفی دو بخش اصلی کتابخانه و دانشنامه پرداخت و چندین نرم افزار تخصصی از جمله جامع التفاسیر و نور را بررسی کرد و روشهای جستجو در کمترین زمان ممکن را به صورت عملی آموزش داد.
وی ادامه داد: بحث استفاده از هوش مصنوعی و قابلیتهای بازیابی هوشمند در پایگاهها و نرم افزارهای علوم اسلامی توسعه پیدا کرده است و کاربرهایی که فعالیتهای پژوهشی در حوزه علوم اسلامی انجام میدهند در ابتدا باید با مبانی هوشمندسازی و فواید آن آشنا شوند و کاربردهای عملی آن را مشاهده کنند.
شریفی در بحث ابزارهای پژوهشی دیجیتال و کار با دادههای حجیم سه بخش اصلی محیط نرم افزار پژوهشیار را تشریح کرد و آموزش کامل در جهت شناخت و بهره مندی در آثار پژوهشی را با استفاده از این نرمافزار به پژوهشگران ارائه داد.
استاد این کارگاه علاوه بر تعریف روشهای تحقیق کیفی در برابر روشهای کمی، کاربرد تحلیل شبکههای علمی در پژوهش و آشنایی با مفهوم شبکههای اجتماعی علمی را تبیین کرد
گفتنی است؛ این سلسله کارگاهها در ۶ جلسه به صورت آنلاین و با حضور ۵۰ نفر از اساتید و طلاب پژوهشگر برگزار شد.
بدون دیدگاه