در مصاحبه با رئیس اداره آموزش های کاربردی مبلغان شعبه خراسان رضوی مطرح شد:

بهینه سازی هدفمند سرمایه های مادی پژوهش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر حسینعلی قهرمانی رئیس اداره آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگویی به مناسبت هفته پژوهش در خصوص اهمیت مولفه روش، برای انجام پژوهش های مساله محور گفت: خوب طبیعی است که روش تحقیق و پژوهش  عنصر بسیار مهمی است که در هر پژوهشی اعم از مقالات و پایان نامه ها مطرح است و محقق باید از ابتدای کار روش تحقیق مورد نظر خود را مشخص کند، از این رو در پژوهش های مساله محور هم پژوهشگر بی نیاز از انتخاب روش تحقیقی که منتهی به دستیابی به اهداف پژوهش بشود نیست بویژه اینکه  ماهیت وکیفیت پژوهش های مساله محور به دلیل نوسانات  متأثر از تغییرات فرهنگی واجتماعی طبعاً اقتضائات خاص خودش را دارد. بنابراین روش تحقیق به این معنی است که محقق با چه شیوه ای اطلاعات مورد نیاز خود برای پژوهش را جمع آوری خواهد کرد. چگونه این اطلاعات را دسته بندی کرده و به چه روش هایی آن ها را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. در نتیجه واضح است که وقتی یک محقق از رو تحقیق مناسبی برای کار خود استفاده نکند، نمی تواند کار با کیفیتی ارائه دهد.

 به هر حال برای انجام پژوهش های مساله محور داشتن روش تحقیق یک امر ضروری است، اما انتخاب روش تحقیق مناسب نیز به همان اندازه اهمیت دارد. تفاوتی ندارد که تحقیق کیفی یا کمی باشد، استفاده از یک روش استاندارد و مناسب برای پژوهش های مساله محور بسیار مهم است.  و در صورتی که محقق اشتباهی در این زمینه مرتکب شود، تمام مراحل تحقیق و یافته ها با مشکل مواجه خواهد شد و طبعاً این موضوع خود اهمیت بالای روش تحقیق را نشان می دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کتب روش تحقیق رایج در کشور برای پژوهش های مساله محور و علوم اسلامی وانسانی مناسب است گفت: برای انجام پژوهش های مسأله محور داشتن روش تحقیق یک امر ضروری است، اما انتخاب روش تحقیق مناسب نیز به همان اندازه اهمیت دارد، بنابراین رصد و شناسایی و انتخاب و گزینش روش تحقیق مطلوب و استاندارد از بین روش های موجود در منابع علمی موجود در حوزه روش تحقیق، امری کاملاً حیاتی و محوری در فرایند پژوهش های مساله محور و علوم اسلامی و انسانی به منظور نیل پژوهشگر به اهداف و مقاصد پژوهشی است.

قهرمانی در تبیین تجربیات خود در عرصه روش در سالیان متمادی تحقیق و پژوهش گفت: تجربیات بنده در حوزه تحقیق وپژوهش در موضوعات محتلف علوم اسلامی  و انسانی نشان می دهد که به هر میزان عناصر و ابعاد و اضلاع ساختار شکلی و محتوایی تحقیق و پژوهش از حیث موضوعات نیاز محور، اهداف و انتظارات کاربردی، شیوه و ابزارهای پژوهشی و منابع و ماخذ استاندارد و مطلوب باشد و از همه مهمتر خروجی آن، گره گشای مشکلات ومسائل گروه های هدف مصرف نتایج ویافته های پژوهشی باشد یا افق های در مسیر توسعه علوم اسلامی وانسانی بگشاید، می تواند در انگیزه بخشی به سرمایه های انسانی پژوهشی و بهینه سازی هدفمند سرمایه های مادی پژوهش در کنار رشد و ترقی جامعه بی نهایت موثر و مفید باشد.

رئیس اداره آموزش های کاربردی مبلغان در خصوص تقسیم بندی رایج کارهای علمی گفت: به هر حال تفکیک ساختاری فعالیت های علمی و پژوهشی به حوزه علمی – پژوهشی یا علمی – ترویجی و… امری مطلوب ناظر به نوع و ماهیت و اهداف و انتظارات موضوعات پژوهشی در گستره و ابعاد گوناگون خاص خودش دارد. بنابراین تعریف تقسیم بندی فعالیت های علمی در منابع علمی روش تحقیق در علوم اسلامی  یا علوم انسانی(علوم اجتماعی،روانشناسی ومشاوره و….)معطوف به انتظار و ساختار ماهوی پژوهش برای محقق و پژوهشگر، به طور طبیعی هدفمند و روشمند بوده است.

در پایان قهرمانی درباره ویژگی های خروجی های پژوهشی از نظر قالب و محتوا در عصر کنونی افزود: طبیعی است که شناخت ذائقه و نیاز مخاطب موضوعات علمی – پژوهشی پیشران اهداف پژوهشگر در تحقق انتظارات و نیازهای مخاطب یا مخاطبان است، در واقع هنر پژوهش های خلاقانه و کارآمد افرایش میزان و ضریب تأثیرگذاری های پیش بینی شده ناظر به اهداف مورد نظر است و طبعاً خروجی های پژوهشی از نظر قالب و محتوا به میزان که از فاکتورها و ویژگی های شاخص  همراه با پویایی و اثربخشی برخورد دار باشد محقق و پژوهشگر را به اهداف و مقاصد خود رسانده است در صورت بی توجهی به عنصر مهم قالب  و محتوا در خروجی های پژوهشی؛ ما همچنان باید شاهد پژوهش های فرسایشی کم اثر و بعضاً بی اثر در جامعه باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *