رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی مطرح کرد:
روش شناسی زمینه سازی برای تبیین، آموزش، نقد و نوآوری است.
نشست علمی تحلیل محتوای مجله های علمی- پژوهشی قرآنی«روش های پژوهش» با ارائه دکتر سیدمصطفی احمدزاده برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دومین نشست مجازی از برنامه های مجازی پژوهشکده اسلام تمدنی، در هفته پژوهش، با عنوان نشست علمی تحلیل محتوای مجله های علمی- پژوهشی قرآنی«روش های پژوهش» با ارائه دکتر سیدمصطفی احمدزاده رئیس پژوهشکده و عضو هیأت علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی به همت پژوهشکده اسلام تمدنی با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان، در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۳۹۹ برگزار گردید.
احمدزاده در ابتدای این نشست، نقش روش شناسی را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: اهمیت روش شناسی در مجلات و نقش تولید علمی، مجلات و ارتباط علمی نمود پیدا خواهد کرد. همچنین در امکان انجام دوباره تحقیق، امکان ارزیابی تحقیق و جلب اعتماد خوانندگان است. از این رو در مورد روش شناسی یک پژوهش می توان گفت که از روی روش شناسی یک پژوهش ما می توانیم آن تحقیق را بارها و بارها تکرار کنیم و نتایج به دست آمده را با نتایج پژوهش مقایسه کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم. با تمرکز روی روش شناسی می توانیم اعتماد خوانندگان را روی پژوهش جلب کنیم.
وی ادامه داد: روش شناسی لبه فعالیت های نظریه پردازی است. یعنی در تولید نظریه نقش بسزایی دارد. در نظریه پردازی وقتی ما یک مسئله را با روش جدیدی مورد بررسی قرار می دهیم . روش شناسی زمینه سازی برای تبیین، آموزش، نقد و نوآوری است.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در یک نگاه کلی روش شناسی مقالات را به دو دسته تقسیم نمود و گفت: روش شناسی مقالات به دو دسته کلی عدم تصریح به روش و تصریح به روش تقسیم می شود. در روش تصریح به روش، روش های سنتی مانند روش قرآن به قرآن و روش روایی و روش های معاصر مانند داده بنیاد، تحلیل گفتمان و معناشناسی نمود دارند.
احمدزاده افزود: در دسته بندی روش های پژوهش با تجدیدنظر و تلفیق در روش های نوین پژوهشی معرفی شده در متون تخصصی روش تحقیق و آثار روش شناختیِ قرآنی و تفسیری، پرهیز از گستردگی، دارای جامعیت و دربرگیرندۀ روشهای مختلف، دستهبندی اولیه، تدوین و ارائه به پنج نفر متخصص و نهایی سازی بر اساس اجماع آنان، دستهبندی کلیِ روشها به لحاظ رویکرد، به لحاظ اهمیت و جلوگیری از تداخل های روشی، گاه افزون بر روشهای اصلی، توجه به روشهای فرعی زیر مجموعه آن و متناسب با پژوهش های قرآنی، ذکرروش های متن محور به صورت جزئی تر مواجهیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از لحاظ هدف دسته بندی روش های پژوهش در مقالات قرآنی به سه روش بینادی، کاربردی و عملی تقسیم می شود. روش بنیادی، در جستجوی کشف حقایق و واقعیتها و شناخت پدیدهها و اشیاء است. روش کاربردی به رفع نیازمندیها و بهبود ابزارها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و سطح زندگی می پردازد و روش عملی حل مسئله یا حل مشکل خاص بدون خاصیت تعمیمپذیری زیاد را مورد توجه قرار می دهد.
بدون دیدگاه