بنایان و معماران دورۀ اسلامی چه تأثیراتی از محیط فکری و اعتقادی خود گرفته بودند و روش اندیشه (نظری) و سلوک (عملی) ایشان بر چه مبانی و پایه هایی شکل گرفته و از چه خاستگاه هایی سرچشمه می گرفت. بررسی ابعاد مختلف زندگی صنفی اصحاب معماری و بازخوانی اندیشه های پشتیبان این صنف از فتیان علاوه بر فهم عمیق تر راه معماری پیشینیان، چراغی متناسب با امروز پیش روی برنامه ریزان، تصمیم سازان و اصحاب صنعت ساختمان به ویژه معماران معاصر بگشاید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، سمینار پایانی پروژه دکتر جعفر طاهری با عنوان صنف بنایان و معماران دوران اسلامی؛ آداب، اندیشه ها و حیات حرفه ای(سیر تکوین و تکامل صنف بنایان شرق جهان اسلام، ساختار تشکیلاتی، مبانی نظری و مناسبات با اصناف دیگر در سدههای چهارم تا دوازدهم هجری) به همت گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی روز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ برگزار گردید.
این پروژه پیرامون مبحث ذیل است:
گسترش سرزمین های اسلامی با چیرگی بر تمدن های کهن، زمینۀ جذب و هضم میراث معنوی و مادی فرهنگ های دیگر را در درون فرهنگ اسلامی فراهم نمود. این گفتمان بین فرهنگی در سایۀ دست یابی به منابع دانش های بشری و در اختیار گرفتن تجارب معماران و صنعتگران تمدن های پیشین در قرون نخستین اسلامی، بخش مهمی از زمینه های تأسیس تمدن اسلامی را پس از تعالیم اصیل دین جدید فراهم آورد. مقارن با تحولات عظیم فرهنگی- سیاسی این دورۀ، نیاز به ساختارهای زیربنایی تمدن چون عمران و شهرنشینی، مراکز عمده حکومت های اسلامی را پذیرای اهل حِرَف و صناعات، هم چون ارباب علم و معرفت از اکناف جهان نمود. این سیل مهاجرت در سایۀ توجه حکمرانان به صناعات و علوم، زمینه را برای تحوّلی بنیادین در این حوزه ها، از جمله هنر و معماری مهیا نمود که دانشوران از آن با اوصافی چون اسلامی، دورۀ اسلامی، جهان اسلام و یا سنّتی یاد کرده اند. مطالعاتی که این دانشوران برای شناخت میراث تاریخی این معماری انجام داده اند، مجموعه یی درهم تنیده از سه حوزۀ زیر است که تحقیق حاضر به سومین حوزه خواهد پرداخت:
۱) میراث مادی: آثار معماری [و صناعات وابسته]
۲) محیط و زمینه های (جغرافیایی، فکری و فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) خلق آثار معماری
۳)خالقان آثار معماری (صنف بنایان و معماران )
بدون دیدگاه